Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Data og Elektronikk vg2, yker?

Anbefalte innlegg

Begynner på VG2 Data og Elektronikk til høsten, er ikke sikker på om det er det jeg ville gå på, men slik ble det til syvende og sist.

Må/burde jeg gå helt til vg3 (dataelektronikerfaget) for å få meg et bredt utvalg av jobber, eller kan jeg gå i lærling etter vg2? Er ikke lysten på å gå helt til vg3, da jeg vil tjene penger og kjøre bil med en gang jeg blir 18 =)

En ting til, hva slags jobber kan jeg få av å gå kun til vg2/vg3 (ikke høyskole osv) ?

Håper det er mulig å få noe annet enn kontorjobb, eller iallefall noe annet enn "papirarbeid-jobb"

Og til sist; MÅ jeg gå vg2 elenergi for å kunne jobbe for et normalt lite elektrikerfirma, eller kan jeg gjøre det etter cg2 data og el.nikk?

En fin jobb hadde vært å reparer små-elektronisk utstyr, men aner ikke hva jeg må gjøre etter skolen da. (fjernkontroll, kjøkkenutstyr..u name it)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei bump !

Nå er ikke akkurat dette (heller) mitt spesialfelt, men kan jo forsøke å guide litt allikevel.

Det finnes jo flere veier videre etter data og elektronikk. Link til vilbli.no

Har som sagt ikke noe spesielt rede på dette men jeg ville tro at telekommunikasjonsmontørfaget kunne være noe. Her kjører man vel mye rundt og installerer nettverk og antenne anlegg, telefonsystemer og slike ting rundt om i bygninger, altså en slags "svaksstrømselektriker".

Hvorvidt det tredje året skjer i bedrift eller i skole, det er jeg ikke sikker på, men jeg tror det er i bedrift. Det går eventuelt an å ringe det aktuelle fylket sitt opplæringskontor (fylkesadministrasjonen), eller til noen bedrifter som har med installasjon av antenneanlegg og/eller datanettverk å gjøre.

Etter at man har tatt fagbrev så kan man også ta ut papirer som installatør innenfor dette fagområdet og man kan da ha muligheten til å starte opp og drive sitt eget firma.

Dette er som nevnt ikke helt mitt område, så spør heller litt nærmere hos fylkets opplæringskontor eller hos aktuelle bedrifter som er "teleinstallatør".

Lenke til kommentar

Jo, rett som Gavekort sier, men det varierer vel også en del med de forskjellige fagene.

For elektrikerfaget så er det vel slik at de aller fleste går fra VG2 i skole og til jobb som lærling.

For automatikerfaget så er det vel heller mest vanlig at man først gjennomfører VG3 i skole. (Men det er ikke noe "krav" annet enn at bedriftene ofte ønsker det slik.)

Tror at det vanlige for "telemontør" er og VG1 og VG2 i skole og resten i bedrift. (Men vet det ikke sikkert.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det er aldri lett å finne ut hva man vil bli. for tiden er jeg på plattform som ligger ved land. dette hadde jeg ikke planlagt. det jeg ville var å bli elektriker, men ikke for å sitte i en bil og hente en liten vare som tar hele dagen. det å montere en ny stikkontakt i hvert hus er ikke noe for meg. så jeg gikk litt høyere. det ble skipsbygging i et av norges største elektrokornsern for skip. så ble det mye bytting mellom firmaer på samme jobben. så ble det flytting til en annen by. men så hadde ikke verftet flere kontrakter på nybygg. men så ble det skreve kontrakt på 3 offshore skip. dette var da miljøbeviste design som og skulle utrystet med oljeberedskap utstyr m.m. det tar tid å bygge skroget til skipene i polen. så nå går jeg utleid til plattformer og andre ting. da blir det selvsakt rotasjon istendenfor 5 dagers veke. 14/21 jobber jeg 14 dager i strekk, 12 timer hver dag, og 21 dager ferie. 12 timer er mye, men ikke mye når man har jobbet vanlig 5 dagersveke med ekstremt mye overtid gjennom flere år. men det blir så lite fritid før man må sove. man tjener sant nok mye mer på rotasjon og jobber færre dager med ca samme antall timer som vanlig 5 dagersveke. ex kolleger tjener mye mindre enn meg selv om de har flere års erfaring enn meg. en polakk må jobbe 3 dobbel så mye som meg for å få samme lønn. jeg får mye mer fri enn han. jeg bur gratis og har 0 utgifter. har han reise og annet. jeg får og dagpenger.

vil du ha mye penger så må man velge de riktige jobbene der man kan stige i rangstigen. noen plasser vil det ikke lønne seg da du får for stort ansvar. man blir som en kasteball mellom sjefene.

på skolen jobbet vi med litt av alt i elektro. men vi hadde ikke noe om skip selv om vi hadde et verft ikke langt fra skolen. nærmeste vi kom var en generator på sjukehuset. med elektiker kan man gjøre mangen forskjellige jobber. faktisk alt fra hjemmekino og fiber til store generatorer som produserer strøm til store skip som BP sin Skarv. jeg har bygd karieren min på at jeg vil ha muligheten til andre jobber når jeg blir eldre. jeg kan gå fra skipsbygging til offshore. nå når jeg går på rigg så får man mer erfaring. jeg kan og gå over på land og sette meg i en bil eller jobbe på industri. jeg kan og ta teknisk fagskole eller starte på ingeniør utdanning. man kan og skifte retning å gå over på noe annet innenfor elenergi linja uten mye mer utdanning. man kan ta andre elektro retninger med å gå opp til eksamen i videregåande fag. man kan da gå fra elektriker til å ta eksamen i automatiseringsystemer. til slutt ender man opp med 2 fagbrev. det er det noen som gjør. kjenner en som var telemontør. han tok fagbrevet til elektriker i fjor. da det ble dårlig med jobb ved verftet, gikk han tilbake til telemontør. mangen går og fra elektriker og skipselektriker til kraftverk og høyspentanlegg. det er og en godt karrierevalg. høyspentelektriker er det ikke for mye av.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, hadde glemt å følge med i denne tråden :)

Tror jeg skal satse på å fullføre vg2 og så prøve å skaffe meg lærling som telekommuikasjonsmontør, eller noe lignende

@Sopps, har tenkt tanken på å jobbe offshore, pga mye feire og masse penger, men er ikke så lett å finne ut om man vil ha lite ferie og vanlig lønn, eller mye ferie og masse penger :>

Endret av baguett
Lenke til kommentar

er du glad i livet å vil vere tilgjengelig med barn så lenge som mulig så bør man jobbe 5 dagers veke. men ved rotasjon så får man mye ferie til å bruke på familien. man blir lei av å gjøre samme jobben flere ganger. samme med at man har en rutine i livet. man blir lei av å gå på jobb hver dag. jeg liker å jobbe rotasjon, men bare litt. det verste jeg har med jobben min er at alt skal vere så strengt. i tillegg er jobben å fikse italiensk og engelsk arbeid. dvs at jeg gjør hele jobben en gang til og da mener jeg 95%. er engentlig bare en inspektør som skal kontrollere og fikse små feil, dvs en liten feil kan en hel koblingsboks som er stappfull med 30 kabler. liten i forhold til felt stasjonene over hele plattformen. tegningene viser bare bop room. det fins heller ikke tegninger som viser hvor dette rommet er. så det er som å lete etter nåle i en høyet. en plattform er veldig stor. jeg kan finne utstyr som står langt inne i en gigantisk tank, avstivere til riggen, under riggen i sjøen, dvs også over hele plattformen.

huff, jeg skal på jobb i morgen. :(:mad:

jeg ville starta med vanlig 5 dagers veke for å bli kjent med hvordan det er å jobbe. på rotasjon så jobber man 12 timer i strekk. det inklunderer lørdag og søndag. det er ikke alle som takler å jobbe så intenst. de må ofte reise til den jobben og. da blir det overnatting i brakker, motel, camping eller ombord på plattformen. kanskje har de en rigg med innredning til overnatting og andre fritidsaktiviteter.

Lenke til kommentar

Mine planer etter høgskolen er å begynne med turnus som reiseingeniør.

Og så etterhvert få faste dagvakter med 5dagers jobbing i uken.. Nettopp fordi man må ta reising og tjene penger mens du kan. Får du familie og hele pakka, så er det plutselig vanskeligere å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...