Gå til innhold

Intel fsb 800

Trinity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Det er riktig at det har vært en del problemer med HK knyttet til Intel sin P4 FSB 800. Dette gjelder både MSI, Abit og ASUS.

ASUS som jeg kenner best så dreier det seg om P4C800D kortet. Jeg trur dette er rettet opp med bios v 1010. Men det er jo i den senere tid komme mange nye kort i dette nivå (les tester)

Når det gjelde det kortet jeg har (P4P800D) så har jeg overhode ikke hatt problemer.

Jeg trur også at noen av problemene skyldes dårlig RAM. Dette må du være klar over. Det er lett å skylle på HK, men det har jo vist seg at det er RAM'en som lager krøll.

Men husk at marginene begynner å bli små i dette skiktet.

John Kr

Lenke til kommentar

trur mesteparten av problemene knyttet til i865PE/875P hovedkortene og intels 800fsb cpuer kommer av ram. Doble ramkanaler krever som regel to identisk tilpassede brikker for å fungere stabilt. Det er en grunn til at ramprodusentene lanserte doble tilpassede sett. (ikke bare pga profitt). :o

Lenke til kommentar

Jeg har selv ett Msi 875 kort som jeg hadde litt problemer med en tidlig biosversjon,men det er helt perfekt med nyeste bios.Jeg har Corsair sine Twinx 3200 ram,kanskje derfor jeg ikke har problemer.

Hørte bare rykter om at det var mye problemer, tenkte det var greit og stille spørsmålet til folk som faktisk har erfaring med 800 fsb.

Lenke til kommentar

Trøbblet har stort sett vært at en ny DDR400/PC3200-standard ble utviklet for i875/865 (en "uoffisiell" PC3200, dvs overklokkede PC2700 har vært å få før), en kraftig oppklokket 800MHz FSB (som mange hovedkort produsenter jamret mye om i januar-februar, teknisk vanskelig å gjennomføre) og satt på ferske chipsetter stort sett trenger en måned eller to (og en BIOS oppdatering eller tre) før alle småting er rettet ut. Produsentene vil ha varene i hyllene og da ligger de ikke 6 mnd på en testbenk først.

Krøllet skyldes i hovedsak kompatiblitet mellom rambrikker og hovedkortene men har idag modnet vekk med nye BIOS oppdateringer etc.

Hardware messig så trenger ingen å være i tvil angående noen nye/gamle i875/865 hovedkort (der har heller ikke fra Intel, Abit, Asus etc) vært noen tilbakekallinger eller "forrandringer" som indikerer annet en programmerings feil (i BIOS).

Dette kan være noe å merke seg, både Intel, VIA, nvidia og SiS-chipsetter har alle måttet ha en BIOS oppdatering eller 2 for å gå gjevnet ut alle småproblemer. De det rammer er oss må bare *må* ha nye ting med en gang :)

Lenke til kommentar

Hei!

Angående det å kjøpe produktene når dem er nye, Asus har hatt en god del problemer med P4C800 Deluxe modellen sin. Den har også blitt regelrett mer eller mindre slaktet for å mangle ICH5R og "Intel CSA-based Gigabit LAN controller" + bundelen som kortet ble levert med var heller middelmådig med tanke på prisen på kortet.

Siden jeg selv har hatt veldig god erfaring med Asus sine hovedkort - ble det en heller sur opplevelse for meg. For et par måneder siden, ble jeg klar over at Asus faktisk fikk med seg kritikken og gjorde noe med det!

I Taiwan og Usa, har dem levert et ASUS P4C800-E Deluxe-kort som har støtte for langt flere RAM-brikker, ICH5R og Intel CSA Gigabit LAN og bundelen kortet blir levert med har blitt oppgradert.

Under leting om flere opplysninger og helst tester av dette kortet, kom jeg over denne linken:

http://www.bleedinedge.com/reviews/asus_p4...4c800e_pg1.html

Ser man på denne testen, så ser det jo svært bra ut for Asus!

Enkelte Taiwan- og Tyske sider hadde også "noen ord" om Asus sitt nye forsøk. Disse språkene er uforståelige for meg, så...

Men iallefall har dette gjort meg langt mer interessert å prøve meg med en oppgradering av mitt system til en Canterwood plattform.

Så, for øyeblikket, leter jeg med lys og lykter rundt for å finne noen som tilbyr et slikt kort og har mer eller mindre funnet noen som kan levere et til neste uke.

Håper virkelig at Asus har ryddet opp i sine gamle problemer med P4c800 serien sin...

Ha en fin helg alle sammen!

Ice T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...