Gå til innhold

Nå er tiden inne for å sprekke fullstendig - ICACLS

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt mye på med cacls, icacls og xcacls. Jeg er fullstendig klar over at det å bruke xcacls vil kunne løse mitt problem, men jeg vil forholde meg til de løsninger som shipper med operativsystemet. Jeg liker ikke å laste ned tilleggsprogrammer/script bare for å få basiske funksjoner i OS'et til å fungere.

cacls er utgått på dato og skal heller ikke brukes (ifølge windows 7 dok) så jeg forholder meg til systemets "Icacls". Jeg kan forøvrig si at jeg bruker windows 7 ultimate.

Mitt problem er at når jeg /deny'er en fil å slettes (D) så slettes den likevel.

Først setter jeg (OI)(CI)(F) på den gitte brukeren slik at full tilgang arves fra mappen til filene det gjelder. Og jeg sjekker at de har de arvede tillatelser, hvilket de også har.

Men når jeg legger til en spesifik regel (ACE) som nekter tilgang til å slette filen, så kan jeg likevel slette den. Merkelig det der.

Først lager jeg en mappe:

md TulleMappe

så slår jeg av arv og sletter alle rettigheter på mappen:

icacls TulleMappe /inheritance:r

så legger jeg systemet til å få full tilgang på mappen og alle arvtagere:

icacls TulleMappe /grant System:(OI)(CI)(F)

Så legger jeg til meg selv med samme rettighet (normal bruker, ikke admin)

icacls TulleMappe /grant MittBruker:(OI)(CI)(F)

Så går jeg inn i mappen

cd TulleMappe

Så fjerner jeg tillatelser til å slette en spesifik fil:

icacls SpesifikFil.txt /deny MittBruker:(D)

Så prøver jeg å slette filen....

del SpesifikFil.txt

og vips så er filen borte...

Jeg kan forøvrig si at jeg har også prøvd å sette (DC) Delete Child på hovedmappen for å unngå at man kan slette child objekter i mappen, og dette virker heller ikke.

Hva gjør jeg feil? Jeg mener bastant at jeg ikke gjør noe feil, men det som er helt åpenbart er at noe ikke fungerer rett her.

Jeg setter pris på tips fra folk som kan dette, helst ikke de som leser gjennom innlegg, så tar en kjapp google og prøver å løse det selv om de ikke vet hva det dreier seg om. Jeg vil helst ha tips fra førstnevnte gruppe, ikke de som leter seg frem til et svar og så later at de vet dette.

Tips?

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tving meg til å utlove dusør for oppgaven :cry:

Kom igjen da windows-guruer. Dette skal vi klare sammen, alt vi behøver å gjøre er å suksessfullt endre noen tillatelser i promptet, med icacls.exe

Er Norge en IT-nasjon eller er vi ikke? :dribble:

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Ingen som vet? :ermm:

Dette forumet har 214.747 medlemmer totalt, fortell meg at windows forumet ikke er SÅ kunnskapsløst at det ikke vet hvordan en endrer NTFS rettigheter i kommandolinjen? :roll:

Ja du ber jo virkelig om hjelp når du kommer med slike kommentarer...lykke til.

Om bumping som du driver med er vel strengt tatt ikke lov her heller, så pass på at ikke tråden din blir stengt...

Lenke til kommentar

Ingen som vet? :ermm:

Dette forumet har 214.747 medlemmer totalt, fortell meg at windows forumet ikke er SÅ kunnskapsløst at det ikke vet hvordan en endrer NTFS rettigheter i kommandolinjen? :roll:

Ja du ber jo virkelig om hjelp når du kommer med slike kommentarer...lykke til.

Om bumping som du driver med er vel strengt tatt ikke lov her heller, så pass på at ikke tråden din blir stengt...

Ok så du vet ikke.

Lenke til kommentar

Ikke overdriv bumpingen, er du snill. Bumping på forumet begrenses til maksimum to ganger og med minst 24 timers mellomrom. :)

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Runar, du vet ikke tilfeldigvis noe om dette du?

Når jeg bruker icacls til å sette rettigheter på en mappe, så får jeg "Ikke tilgang" når jeg skal gå inn i mappen (cd mappenavn)

Men når jeg lager de nøyaktig samme rettighetene i gui, explorer så virker det flott.

Jeg dobbeltsjekker, begge metodene har nøyaktig samme rettigheter, men icacls.exe gir meg likevel "Ikke tilgang" når jeg skal gå inn i mappen.

Merkelig det der.

Edit: Kan forøvrig si at det fungerer greit med den utdaterte versjonen som heter cacls.exe (men den skal ikke brukes lengre ifølge microsoft) og så virker det også med det nedlastbare scriptet som heter xcacls. Men jeg vil forholde meg til det som shipper med os'et, nemlig icacls.exe. Jeg lurer på om det er en bug i icacls. :hmm:

Edit2: Sånn helt vennlig sagt, så synes jeg det er veldig merkelig at ingen av brukerne på windows forumet ikke har støtt på et slikt problem tidligere. Er det ingen som bruker kommandolinjen? :hmm:

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Jeg så litt på SetACL i går, vurderte det. Men bestemte meg for å finne ut av icacls før jeg gir det helt opp. Jeg tror at hvis noe ikke skjer riktig, så er det en brukerfeil. Jeg satser foreløpig på at det er en brukerfeil. Men tiden får vise om det er en teknisk bug, isåfall skulle det vel vært rapportert om det noen steder på nett, jeg kan ikke finne noe slike rapporter.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Jeg har en løsning som er 70% tilfredsstillende. Jeg fjernet rett og slett bare rettighetene istedet for å eksplisitt legge til nektelser. Det løser MITT problem, men i fremtiden kan det hende jeg får behov for eksplisitte nektelser. Så jeg er 70% fornøyd.

Lenke til kommentar

NTFS has alle rettigheter du har i Linux og i tillegg har du tusenvis av kombinasjoner av rettigheter, Linux er ingen løsning nei. NTFS er et monster mildt sagt og filsystemet som brukes i Linux kommer ikke i nærheten av å være like fleksibelt.

Dessuten så er ikke det et problem for meg å få satt riktige rettigheter, det gjør jeg i GUI'et eller så gjør jeg det i kommandolinjen med cacls.exe eller xcacls. Problemet er at jeg sliter litt med en sak med ICACLS.exe.

Dette er ikke et fullstendig handicap slik du ser ut til å legge det frem som. Det er bare et verktøy-spesifikt problem som forøvrig sikkert kan løses ved å google litt.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...