Cilveran Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Hei! Jeg har i dag byttet minnebrikker i maskinen fra: 2x1gb DDR2 OCZ PC2 6400 Platinum revision2 (4-4-4) til 2x4gb DDR3 Corsair Vengeance 1600 mhz brikker. Jeg har et MSI x48c Platinum som har DIMM slots til både DDR2 og DDR3 ram, hvor en skal ha en "turbobrikke" i den typen DIMM-slot som ikke er i bruk. Etter utskiftingen starter alle vifter i maskinen som vanlig og blåser seg opp til full speed. Deretter skal de vanligvis roe seg ned fullstendig og man får opp bios-screen på skjermen. Det som derimot skjer, er at de bare går ned til 80% støy/hastighet og skjermen går i power save. Jeg har kontrollsjekket at minnebrikkene står ordentlig nede i slottene sine, og har nok erfaring til å tro at jeg ikke har gjort noe feil ved innsetting. Oppsett: Intel Core2 Duo (E8300?) Ærlig talt litt usikker på akkurat hvilken hastighet det er på cpu'en, men burde være irrelevant. MSI x48c Platinum mainboard Sapphire Radeon 4850x2 Noen som har noen ide til hva det kan være som er problemet? Core2 Duo og DDR3 skal da vel gå fint overens så lenge chipsettet støtter ddr3 har jeg oppfattet? I mainboard manualen nevnes kun kompatible minnebrikker opp til 1333mhz, men det jeg setter inn er 1600mhz brikker. Kan dette være et problem? Skal ikke disse brikkene kunne nedskalere til 1333mhz? (Ihvertfall ifølge faq'en som er sticky her på sidene...) Takk for svar på forhånd =) EDIT: Kan det være så enkelt at hovedkortet er for gammelt til å gjenkjenne 4gb brikkestørrelse? Endret 13. juli 2011 av Cilveran Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Har nå prøvd å starte uten turbobrikkene, og prøvd å starte med kun en minnebrikke i maskinen. Skiftet tilbake til ddr2 og da fungerte maskinen igjen. Det eneste jeg kommer på som en siste nødløsning, er om det finnes en eller annen magisk bryter inni der som vil fikse alt? Noen ideer? EDIT: Har nå flashet BIOS fra v7.3 til 7.4 som skulle fikse en del minnekompatibilitetsproblemer, men med null effekt. Endret 14. juli 2011 av Cilveran Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) MØKK! Som sagt flashet jeg bios til 7.4. Maskinen fungerte da med ddr2. Skiftet til ddr3 og fortsatt samme oppstartsfeil. Ingen bilde, ingen piping. Så skiftet jeg nå tilbake til ddr2 igjen, men nå får jeg samme feil som ved ddr3-brikkene. Ingen bilde, ingen piping, ingen oppstart. WTF? EDIT: Clearet CMOS med ddr3 brikkene i, ingen effekt. Clearet CMOS med ddr2 brikkene, og nå starter heldigvis maskinen igjen. Gir opp disse ddr3 brikkene nå. Regner dette problemet som en lost cause, og markerer tråden som "løst". Starter heller ny tråd hvor jeg ber om råd for hvilken ny brikke jeg skal prøve meg med... Endret 14. juli 2011 av Cilveran Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå