Gå til innhold

Fysikk og vitenskap for den andre elgen

Anbefalte innlegg

wall of text

Når du viste det bildet gikk det opp for meg. Jeg tenkte på fotball og når du treffer ballen med stor hastighet vil den krumme seg rundt foten, slik man ser i slowmotion, og ikke før den har krummet seg litt vil den begynne å sette fart. Samme ting skjer faktisk med golfballer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg mener at det blir feil å blande ekte modelleringsleire ( som man brenner i en ovn) og plastlinna som blir hard når den tørker.

selv om alle bruker begreper leire om hverandre så er det feil . Det er to forskjellige produkter

videoen er da helt tydelig manipulert.

selv om en golfball er hard på utsiden og har en gummi kjerne inni så blir den ikke flat når den treffer noe.

hva om du slår på stangen i den ene enden og venter til du høre lyden i den andre enden ?

Lenke til kommentar

selv om en golfball er hard på utsiden og har en gummi kjerne inni så blir den ikke flat når den treffer noe.

Og hvilke fysiske lover legger du til grunn for denne påstanden?

jeg bruker ikke non fysisk lov.

Derimot så vet jeg fra discovery at de brukes en gummiaktig kjerne.

og at ytterskallet er veldig hard.

Da vil alle fysiske lover tilsi at man må knuse skallet før golfballen skal bli falt.

Lenke til kommentar

Da vil alle fysiske lover tilsi at man må knuse skallet før golfballen skal bli falt.

Hvilken av dem?

Hvor er brytepunktet til skallet?

Hvor lenge må skallet bøyes før det gir etter?

Det kan jeg nok ikke svare på.

Da får jeg håpe på at dere andre vet lit mere om det

Lenke til kommentar

Problemet er vel at ingen av "de som vet mer om det" er enige med din påstand i at en golfball ikke kan trykkes sammen uten å eksplodere. Det ligger flere andre videoer på youtube hvor ballene blir halverte i størrelse av et vanlig svingslag. De brer seg riktignok ikke ut over hele veggen som skumballen i den første videoen, men at de ikke kan bli flate ser jeg ikke noe grunnlag for å påstå.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at ingen av "de som vet mer om det" er enige med din påstand i at en golfball ikke kan trykkes sammen uten å eksplodere. Det ligger flere andre videoer på youtube hvor ballene blir halverte i størrelse av et vanlig svingslag. De brer seg riktignok ikke ut over hele veggen som skumballen i den første videoen, men at de ikke kan bli flate ser jeg ikke noe grunnlag for å påstå.

det virker svært lite sannsynlig.

hadde skalle været mykere , som f. eksempel på en tennis ball så vil det vær sannsynlig at golfballen hadde gitt etter.

men så er det også forskjell på bli trykket litt sammen og de å være helt flat klemt

Meg bekjent så er poenget med at golfballen er så hard som den er, at alle energien som går med til slaget skal gå til å flytte på den.

Da må jeg stille et motspørsmål.

hvorfor er ikke golfballen myk ?

Selv har jeg aldri klart å klemme på en golfball . det var den for hard til.

Lenke til kommentar

Elgen: Mener du også at alle fysiske lover hindrer en stålfjær fra å klemmes flat på grunn av at stål er et hardt materiale?

Hvis du har prøvd å klemme en slik flat så kan du vel bekrefte at det ikke lar seg gjøre for hånd?

post-3851-0-66274500-1310563468_thumb.jpg

Og mener du alle fysiske lover eller bare noen av de? Hva har f.eks Kirchoffs andre lov med saken å gjøre? Hvis du mener bare noen av de fysiske lovene, hvilke?

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare slutte å blande deg inn i alt, du har tydeligvis veldig lite kunnskaper innen fysikk og du tar nesten alltid feil.

At noe er hardt, betyr ikke at det ikke kan bøyes.

Se 5:20

Eller

Å referere til videosnuter på nettet betyr så lite , da man ikke vet om de er ekte .

De tidligere videoene viser en golfball som blir helt flatklemt , som om den bare var en ballong .

Det er det jeg forholder meg til , når man snakker om trykke inn en golfball

å påstå at en golfball med hardskall kan trykkes inn uten at skallet sprekker , blir det samme som å kuse en stein.

man vet at med store nokk krefter at det nok mulig , men da blir den ødelagt.

hvis man har forsøkt å spille (mini)gol og slått med køllen så høres det ut som o man slår til noe som er veldig ,veldig hardt.

ikke plast som nok kan høres lit hard ut men om nesten bestandig gir etter.

Har dere prøv å bruke golfballen som sprettball , hvsi det er mulig så kan det nok bevises at den gir etter.

selv fik jeg ikke det til da jeg forsøkte.

Lenke til kommentar

Elgen: Mener du også at alle fysiske lover hindrer en stålfjær fra å klemmes flat på grunn av at stål er et hardt materiale?

Hvis du har prøvd å klemme en slik flat så kan du vel bekrefte at det ikke lar seg gjøre for hånd?

post-3851-0-66274500-1310563468_thumb.jpg

Og mener du alle fysiske lover eller bare noen av de? Hva har f.eks Kirchoffs andre lov med saken å gjøre? Hvis du mener bare noen av de fysiske lovene, hvilke?

jeg tro nok vi er på to forskjellige nivåer her .

Nå jeg sier at golfballen ikke kan klemmes flat så er det at man ikke kan se det med øynene.

en hver spiralfjærer kan trykke mye sammen . det kan man ikke gjøre med en golfball

Lenke til kommentar

Sist jeg slapp en golfball på noe hardt, spratt den alldeles utmerket.

Hvor flat må forresten golfballen være før du går med på at den har blitt klemt sammen? Jeg går med på at den sammsynligvis brekker om den klemmes nok sammen, men det betyr ikke at den ikke kan klemmes sammen litt.

Lenke til kommentar

Sist jeg slapp en golfball på noe hardt, spratt den alldeles utmerket.

Hvor flat må forresten golfballen være før du går med på at den har blitt klemt sammen? Jeg går med på at den sammsynligvis brekker om den klemmes nok sammen, men det betyr ikke at den ikke kan klemmes sammen litt.

men ikke på samme måte som en sprettball ?

sprettballen gir veldig mye etter før kreften returneres og den spretter opp igjen.

golfballen spretter mere som noen som er hard, man får også en mynt til sprette hvis man kaster hard nokk.

Det er der jeg mener at også golfballen hører til.

skallet overfører energien til kjernen som så får den til forsette.

hadde man forstørret golfballen 100 ganger så kunne man kanskje ha sett lit bevegelse i skallet.

men da er man ned på mikronivå.

jeg oppfattet ikke at det var det det var spurt om

Lenke til kommentar

Den spratt ikke like bra som en sprettball, men mye bedre enn en mynt. Det er bare et spørsmål om hvor mye kraft man påfører. Hvis vi hadde lagt en golfball i en skrustikke, tror du ikke vi hadde sett at den ble klemt sammen?

Det er på tide å flytte videre diskusjon til en ny post .

jeg vil ikke svare mere før det er gjort .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...