Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skifte drivknute A4 2000 mod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde dette på en 96 (som også er B5 så fremgangsmåten bør være den samme) nå i helgen, da jeg veldig elegant klarte å knuse min til småbiter når jeg snudde bilen (den var veldig sliten fra før)

 

Om du er heldig, så har du en drivaxel som går an å dele på. I så fall er det bare å dele den, den sitter med 6 tolvtannsskruer. (/Du har bits her http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Skrutrekker-og-bits/Bitssett-40-deler/ )

 

For å sjekke hvilken du har, så svinger du maksimalt til den siden der knuten er ødelagt, og så ser du inn forbi hjulet.

En delt drivaksling ser slik ut (evt litt renere i din):

post-89820-0-96280200-1310575841_thumb.jpg

Om du ikke har slik i din bil må hele bilen løftes og drivakslingen taes ut fra girkassen, dette er mye mye mer jobb.

 

Men om du har denne delbare som har 6 tolvtannsskruer (triple square på engelsk), så er det ikke så voldsomt mye jobb, og kan gjøres av to personer så lenge du klarer å skru ut og inn bolter:

 

 

Løft bilen høyt nok, på den siden som skal skiftes, til at du kan ligge under bremseskiven.

Ta av hjulet.

Legg deg inn under bilen og skru løs den delen av drivaxelen som går ut til hjulene, her trenger du som sagt tolvtannskruer i størrelse 6 om jeg husker riktig. Dette gjøres lettest ved å sette bilen i gir for å løsne skruene, og ta ut av gir for å snurre på axelen for å komme til skruene på andre siden (bruk gjerne en venn)

Siden løsner du senterbolten midt i bremseskiva, det er et M24 bolthode. Bruk en relativt stor momentnøkkel, samtidig som en annen sitter og tråkker på bremsen så hardt han kan.

Nå bør hele akslingen og drivknuten dette ned (ha gjerne noen som tar i mot).

Så vrenger du gummikoppen bakover. Her sitter drivknuten tredd på stangen, med en liten låsering i enden (denne ser du ikke, men den holder knuten fast)

For å få løs drivknuten så er det forsiktig (men bestemt) bruk av en slegge på undersiden som må til (ut fra akslingen). Den låseringen holder godt så det kan være at du trenger litt makt, men unngå å slå for mye på akslingen.

Fjern den gamle låseringen, den sitter lengst ut på akslingen i et lite spor, med lett bøyde kanter.

Når den er løs tar du også løs den gamle gummikoppen.

Tre så på den nye gummikoppen, og bøy den bakover.

Sett på den nye låseringen. (bruker du drivknute fra biltema så gjenbruk den gamle låseringen, siden den fra biltema er bøyd for mye)

Siden plukker du frem den nye knuten. Fyller området med kulene godt opp med smørefett, hver eneste grop på innsiden skal være så full at det tyter opp.

Nå tar du frem _den gamle_ senterbolten, skrur halvveis inn i knuten, og så bruker du sleggen for å få slått drivknuten på.

Skru ut den gamle bolten igjen, løft opp drivakslingen igjen og skru fast senterbolten.

Deretter er det bare å løfte opp den andre enden og skru fast de skruene i drivakslingen igjen. Husk på å ha bilen i gir når du strammer, og ute av gir for å snurre på akslingen så du kommer til andre siden.

 

Totalt sett tar dette ca en halvtime om alt går på skinner.

Vi brukte 45 minutter på en parkeringsplass fordi bolten knakk når vi skrudde den inn (Den viste seg å være feilgjenget) Men unntatt det var det forholdsvis enkelt så lenge man vet hva man skal se etter.

Endret av Flimzes
  • Liker 3
Lenke til kommentar

okey, sjekka biltema og finner at drivknuten koster 699 kr, mansjett koster 139 kr - er det rimelig pris for at det er en komplett drivknute, eller er det flere deler?

 

I tillegg står det at drivknuten (audi/wv) er for A4 95- .. det betyr kanskje at den er lik din (drivakselen, og delingen)

 

Får ikke sjekke bilen før i morgen, men prøver å få noe oversikt over sannsynlig kostnad, både ved å gjøre det selv, eller ha den på verksted.

 

Har ikke rørt en skiftnøkkel på 5 år :)

Lenke til kommentar

To ting som du kan merke deg. Dekkene skal stå på bakken når du strammer og løsner navboltene. Merker du at det begynner å gå lettere når du strammer har du definitivt strammet for langt, det er ca 200 nm pluss 180 grader. Fordi det er en strekkbolt skal du bruke en ny ved monteringen. Unngå å bruke bolt av umbraco typen. Du kan løsne hele drivakselen, men det er ikke det de pleier å gjøre på verksted. Det beste er å få tak i en manual. Jeg ville ikke brukt metoden med navbolten for å dunke det på plass, ville heller brukt en trekloss. Det er også mulig det sitter såpass godt at du ikke får det av bare med å skru den gamle bolten inn i drivleddet, da er det fordel med glide-hammer og skrustikke. er den gamle bolten av umbraco type vil det ikke gå, da trenger du den nye uorginale, eller en gammel original bolt hvor det gjengede feltet er lenger:) Jeg ville brukt en plasthammer og trekloss imellom for å banke det på plass, ikke navbolt:) Det er heller ikke sikkert drivleddet er defekt bare fordi mansjetten er dårlig, det spørs om du har vanskjøttet det lenge nok:) Det kan tåle å kjøre en stund med defekt mansjett. Det er ikke sikkert du behøver et nytt ledd.

http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1223/a1223.php&var=

Sjekk og tilstanden på den andre mansjetten, er den ene dårlig er det ikke usannsynlig at den andre er på god vei til å sprekke også. Det er veldig dårlig økonomi å skifte en om gangen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

okey, sjekka biltema og finner at drivknuten koster 699 kr, mansjett koster 139 kr - er det rimelig pris for at det er en komplett drivknute, eller er det flere deler?

 

I tillegg står det at drivknuten (audi/wv) er for A4 95- .. det betyr kanskje at den er lik din (drivakselen, og delingen)

 

Får ikke sjekke bilen før i morgen, men prøver å få noe oversikt over sannsynlig kostnad, både ved å gjøre det selv, eller ha den på verksted.

 

Har ikke rørt en skiftnøkkel på 5 år :)

Mansjetten følger med i pakken.

Hvordan skal navbolten kunne strammes når hjulet står i veien?

 

Som sagt, jeg gjorde dette sammen med en mekaniker nå i helgen på en slik bil, og dette var metoden vi brukte. Jeg skjønner ikke helt hvordan du ser for deg å få ut drivleddet uten å løsne på akslingen.

Lenke til kommentar

 

Hvordan skal navbolten kunne strammes når hjulet står i veien?

 

Som sagt, jeg gjorde dette sammen med en mekaniker nå i helgen på en slik bil, og dette var metoden vi brukte. Jeg skjønner ikke helt hvordan du ser for deg å få ut drivleddet uten å løsne på akslingen.

 

Det varierer. Jeg ville vært skeptisk til det biltema settet. Ikke drivleddet, men selve mansjetten, en original holder over 100 tusen kilometer, gjerne opp mot det dobbelte. Og det er viktig med ny bolt. Hvis du har en spesiell felg som er i veien skjønner jeg det, men det normale er å ha dekkene på bakken når senterbolten strammes slik at det ikke skjer en ulykke. Se linken i den forrige posten for hvordan det kan gjøres uten å løsne hele drivakselen. (Jeg ville demontert drivakselen om jeg hadde verktøy til det, for alle de tingene som må løsnes ellers kan sitte så hardt at de vil skades under demontering).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Som sagt så er det bare en momentnøkkel (samme som du bruker til navet) med nye bits som trengs, det biltema bitsettet holder til et par ganger i hvert fall.

 

Mansjetten som fulgte med føltes brukbar, og drivknuten som fulgte kunne jeg ikke skjønne at skulle være noe dårligere enn original (unntatt at min originale manglet hele knuten da :tease:)

 

Det var i hvert fall han som hjalp meg som sa at drivaxelen må av på denne bilen for å skifte knuta (han har hatt fire audi a4 før og skiftet knute på alle sammen, det finnes selvsagt en mulighet for at han har gått glipp av noe, men det var jo faktisk veldig fort gjort, ikke noe mer enn 5 minutter å skru den av og på igjen.

 

Jeg vet ikke hva du mener med ulykke fordi senterbolten strammes? Tenker du på om man bruker en ustabil jekk?

 

Verkstedet her jeg bor skulle ha nærmere 5000 for å skifte drivknuten, nå kostet det meg 645kr for knuten + bitsettet for 185kr (jeg donerte resten til han som hjalp meg som takk). Man kan vel trygt si at det var penger spart slik sett. Selv en original drivknute bestillt fra tyskland kommer ikke på mer enn 13-1400kr.

Lenke til kommentar

Som sagt så er det bare en momentnøkkel (samme som du bruker til navet) med nye bits som trengs, det biltema bitsettet holder til et par ganger i hvert fall.

 

Mansjetten som fulgte med føltes brukbar, og drivknuten som fulgte kunne jeg ikke skjønne at skulle være noe dårligere enn original (unntatt at min originale manglet hele knuten da :tease:)

 

Det var i hvert fall han som hjalp meg som sa at drivakselen må av på denne bilen for å skifte knuta (han har hatt fire audi a4 før og skiftet knute på alle sammen, det finnes selvsagt en mulighet for at han har gått glipp av noe, men det var jo faktisk veldig fort gjort, ikke noe mer enn 5 minutter å skru den av og på igjen.

 

Jeg vet ikke hva du mener med ulykke fordi senterbolten strammes? Tenker du på om man bruker en ustabil jekk?

 

 

Det er ikke sikkert risikoen for en ulykke er så stor, men det skal følges uansett hva slags løfte-system du har bilen på. Som sagt, jeg anbefaler til han som startet tråden å legge noen kroner i en bedre mansjett og en ny navbolt. Det er mulig settet norsk bildelsenter selger er bedre, selv om det kan være dårlig mansjett der også. Det spørs hvor lenge han skal ha bilen også. Hvis du ser linken jeg ga i den første posten, så ser du det ikke er noe problem å skifte uten å demontere drivakselen. Jeg tror det er den metoden de ville brukt på verkstedet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ah, de løsner der oppe istedenfor, det ser ut som om det er mye mer styr med den metoden dog. Siden man med min metode kan få alt som skal skiftes ut og bort fra bilen, i tillegg så er det veldig lett å sette tilbake akslingen siden du har et fast festepunkt i hver ende (bremseskiven i ene enden som sitter fast, og drivaxelen i andre enden).

Lenke til kommentar

Det som er den største risikoen med din metode er å ødelegge de indre boltene som da kan være et skikkelig problem. Derfor følger det også med nye bolter om du kjøper et sett for å skifte den indre mansjetten. Det som er den største risikoen med den andre metoden er fastrustede deler og å ødelegge gummi-mansjetter som kan føre til unødvendig bytting av forstillings-deler. På noen typer biler må det uansett løsnes, om drivakslen skal ut (en kombinasjon av metodene). Det er dessuten ofte ulik plass på høyre og venstre side av bilen (dårligst plass på den høyre siden, slik at det kanskje må til mer demontering her). Hvis du har automatgir er det også mulig at din metode er umulig å gjennomføre uten en medhjelper som trykker på bremsen mens de indre boltene løsnes og strammes.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...