exoonor Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 hei folkens.. Jeg er en gutt på 16 år, som snuser. Jeg tror mine foreldre vet det, men tror ikke jeg får lov Nå skal jeg til spania i noen uker og trenger jo dermed snus.. Jeg har kjøpt med meg noen bokser med vet ikke hvordan det blir på gardemoen? blir jeg stoppet om jeg har snus i sekken min, som de ser igjennom når jeg er under 18? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Det er ikke tollkontroll ved reise fra Norge, men når du kommer tilbake er det maks 250 gram og du må være 18 år. I Spania er rensen også 250 gram, men jeg vet ikke hva aldersgrensen er der. Lenke til kommentar
exoonor Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 Står ikke det på nettet? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Bare ha det i den innsjekkede bagasjen. Regner med det er lov? Har i hvert fall gått fint med sprit hos meg. Endret 13. juli 2011 av Kun10kr Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Bare ha det i den innsjekkede bagasjen. Regner med det er lov? Har i hvert fall gått fint med sprit hos meg.Tollreglene er den samme uansett hvor man har det med seg. Og i alle fall er det slik at når man går gjennom tollen i Norge har man med seg både håndbagasje og innsjekket bagasje. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Bare ha det i den innsjekkede bagasjen. Regner med det er lov? Har i hvert fall gått fint med sprit hos meg.Tollreglene er den samme uansett hvor man har det med seg. Og i alle fall er det slik at når man går gjennom tollen i Norge har man med seg både håndbagasje og innsjekket bagasje. Joda. Men tanken var at ikke det skulle bli tatt fra trådstarter på grunn av alder. Har han det i håndbagasjen vil kanskje sikkerhetspersonale eller foreldrene til trådstarter på flyplassen inndra snusen. Men når jeg tenker meg om så er det null stress å bare ha snusen i lomma når du går gjennom metalldetektoren. Lenke til kommentar
exoonor Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 Hvor kan jeg eventuelt gjemme det? Si jeg har dem i boxeren en stund, så vil vell folkene misstenke Narkotika, sekken, så kan de ta meg på alderen.. Men om jeg så putter dem i boxeren bare for en liten stund også har jeg på en lang t-skjorte? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Da jeg var innom gardermoen i mars måtte jeg ta ut alt jeg hadde i lommene, inkludert snusen (spurte) På bardufoss måtte jeg ikke det. Lenke til kommentar
exoonor Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 Alt fra lommene er greit, men tenkte på om jeg hadde de i boxeren ? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Ta det bare i innsjekket bagasje. Det er det letteste. Om du skulle trenge et par priser til reisen er det bare å pakke det inn i plastfolie og ha det i lomma. Endret 13. juli 2011 av Kun10kr Lenke til kommentar
Fantaelskern Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 omg....ikke stress med det...ikke noe vits og drive putte den ike box'rn osv, bare putt den i kofferten...eller får du bare sende mail til osl.no og høre med folk. vanskeligere er det ikke. fra råder deg og ikke gjemme den eller putte den i box'rn, vis du skulle bli tatt inn på tilfeldig kontroll, blir bare litt kjedelig og klein situasjon. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Om målet ditt er at foreldrene dine skal oppdage det kan du jo putte det i boxeren. Kvifor i alle dagar skulle du det? Putt den i ein sekk du tar med på flyet eller kofferten. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 "Norsk 'underbuksebomber' tatt på Gardermoen. Han trodde snus var dynamitt."" Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 selv om snus er lovlig i Norge kan det hende du får problemer med det i utlandet. i følge denne artikkelen på Wikipedia heter det "...Snus ble forbudt i EU-landene den 1. juli 1992". blir du stoppet med det i Spania kan det hende du får større problemer enn foreldrene dine. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 selv om snus er lovlig i Norge kan det hende du får problemer med det i utlandet. i følge denne artikkelen på Wikipedia heter det "...Snus ble forbudt i EU-landene den 1. juli 1992". blir du stoppet med det i Spania kan det hende du får større problemer enn foreldrene dine. Tror det er lov til å ta med, så tror derfor ikke bruk er ulovlig(?). Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Såvidt jeg har skjønt er det kun salg som er forbudt. Om man er 18 år har man lov å ta med 250 gram til eget forbruk i Spania. I Island er det derimot totalforbud. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 For å ta ting litt systematisk. Snus er tillatt å ha med i håndbagasjen, snus er ikkje flytande og treng heller ikkje å ligge i plastpose (kilde: avinor) I spania er det 18 års aldersgrense for kjøp av tobakk, men berre 15 års aldersgrense for røyking (kilde: wikipedia). Det er rimelig og anta at dette også vil være gjeldande for anna type tobakk som f.eks snus. Tollgrensa i spania er: "200 cigarettes or 100 cigarillos 50 cigars or 250g tobacco" Men det er verdt å merke seg at du må være 17 år for å ha kvote. Så for å oppsummere så er sikkerheitskontrollen heilt uproblematisk så lenge du ikkje gjer noke så idiotisk som å prøve å skjule ting for vekterane. Eg skal love deg at dersom dei merker at du har eit frammandlegme i boxeren så vil det bli livlig i sikkerheitskontrollen. Dersom du ikkje vil tømme lommene slik at dine foreldre seg innholdet så legger du berre snusboksa i innsjekka bagasje. Men du vil ikkje være gammal nok til å få importere tobakk til spania, du kan derfor få problemer dersom du blir stoppa av tollen i spania. Men mest sannsynlig så risikerer du ikkje så mykje meir en at snusen blir beslaglagt dersom du ikkje har med så mykje. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå