Gå til innhold

Gardemoen - blir jeg stoppet om jeg har snus i sekken min?

Anbefalte innlegg

hei folkens.. Jeg er en gutt på 16 år, som snuser. Jeg tror mine foreldre vet det, men tror ikke jeg får lov :( Nå skal jeg til spania i noen uker og trenger jo dermed snus.. Jeg har kjøpt med meg noen bokser med vet ikke hvordan det blir på gardemoen? blir jeg stoppet om jeg har snus i sekken min, som de ser igjennom når jeg er under 18?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare ha det i den innsjekkede bagasjen. Regner med det er lov? Har i hvert fall gått fint med sprit hos meg.
Tollreglene er den samme uansett hvor man har det med seg. Og i alle fall er det slik at når man går gjennom tollen i Norge har man med seg både håndbagasje og innsjekket bagasje.
Lenke til kommentar
Bare ha det i den innsjekkede bagasjen. Regner med det er lov? Har i hvert fall gått fint med sprit hos meg.
Tollreglene er den samme uansett hvor man har det med seg. Og i alle fall er det slik at når man går gjennom tollen i Norge har man med seg både håndbagasje og innsjekket bagasje.

Joda. Men tanken var at ikke det skulle bli tatt fra trådstarter på grunn av alder. Har han det i håndbagasjen vil kanskje sikkerhetspersonale eller foreldrene til trådstarter på flyplassen inndra snusen. Men når jeg tenker meg om så er det null stress å bare ha snusen i lomma når du går gjennom metalldetektoren.

Lenke til kommentar

Hvor kan jeg eventuelt gjemme det? Si jeg har dem i boxeren en stund, så vil vell folkene misstenke Narkotika, sekken, så kan de ta meg på alderen..

Men om jeg så putter dem i boxeren bare for en liten stund også har jeg på en lang t-skjorte?

Lenke til kommentar

omg....ikke stress med det...ikke noe vits og drive putte den ike box'rn osv, bare putt den i kofferten...eller får du bare sende mail til osl.no og høre med folk. vanskeligere er det ikke.

fra råder deg og ikke gjemme den eller putte den i box'rn, vis du skulle bli tatt inn på tilfeldig kontroll, blir bare litt kjedelig og klein situasjon.

Lenke til kommentar

selv om snus er lovlig i Norge kan det hende du får problemer med det i utlandet. i følge denne artikkelen på Wikipedia heter det "...Snus ble forbudt i EU-landene den 1. juli 1992". blir du stoppet med det i Spania kan det hende du får større problemer enn foreldrene dine.

Tror det er lov til å ta med, så tror derfor ikke bruk er ulovlig(?).

Lenke til kommentar

For å ta ting litt systematisk.

Snus er tillatt å ha med i håndbagasjen, snus er ikkje flytande og treng heller ikkje å ligge i plastpose (kilde: avinor)

I spania er det 18 års aldersgrense for kjøp av tobakk, men berre 15 års aldersgrense for røyking (kilde: wikipedia). Det er rimelig og anta at dette også vil være gjeldande for anna type tobakk som f.eks snus.

Tollgrensa i spania er: "200 cigarettes or 100 cigarillos 50 cigars or 250g tobacco"

Men det er verdt å merke seg at du må være 17 år for å ha kvote.

Så for å oppsummere så er sikkerheitskontrollen heilt uproblematisk så lenge du ikkje gjer noke så idiotisk som å prøve å skjule ting for vekterane. Eg skal love deg at dersom dei merker at du har eit frammandlegme i boxeren så vil det bli livlig i sikkerheitskontrollen.

Dersom du ikkje vil tømme lommene slik at dine foreldre seg innholdet så legger du berre snusboksa i innsjekka bagasje.

Men du vil ikkje være gammal nok til å få importere tobakk til spania, du kan derfor få problemer dersom du blir stoppa av tollen i spania. Men mest sannsynlig så risikerer du ikkje så mykje meir en at snusen blir beslaglagt dersom du ikkje har med så mykje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...