p0pc0rn Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Hei. Merker at jeg er utrolig trøtt om dagene. Jeg legger meg til normal tid, 23-tiden og opp 06:30 ca for å dra på jobb. Om jeg skulle legge meg å sove når jeg kommer hjem så kan jeg sove i 4-5 timer for så å være oppe et par timer for så å legge meg igjen. Sover lett bort dagene. Noen som vet hva dette kommer av? En venninne av meg sa at det kan være at jeg har lite jern i kroppen og at jerntabeletter kan hjelpe. Kan det stemme? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Ja, lavt jerninnhold kan ha noe med saken å gjøre, men det er også veldig mange andre ting som kan gjøre at du blir lett søvning. Om du har lyst å få et svar for akkurat hvordan din kropp er, så må du nok spandere på deg en legetime. Evt. kan du jo prøve å spørre på et apotek først, som er billigere og kanskje gir like greit resultat om du får noen gode jerntabletter. Skader ikke å prøve om du følger normal dosering såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Dette er ikke noe du bør egenbehandle med jerntilskudd. Ta heller et godt multivitamin og mineraltilskudd som også inneholder jern, det er mye mer trygt. Du kan godt 4-5-doble dosen en periode for å få raskere resultater. Du bør også vurdere å få sjekket tilstanden din hos lege. Lenke til kommentar
sunde1990 Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Trener du til vanlig, et par ganger i uka? Det kan også være for lite jern eller dårlig stoffskifte. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Spis sunt! Er helt sykt hvor mye mer energi man får da . Du bør gjerne også trene 1-2 ganger i uken, bedre å trene litt enn ingenting . Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 Trener ikke noe særlig enda. Skal begynne etter ferien! Lenke til kommentar
weebl Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 jeg sliter med at jeg blir veldig trøtt når der er mye pollen i lufta da det gjør at bihulene blir betente Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Trener ikke noe særlig enda. Skal begynne etter ferien! Det viktigste er uansett å spise sunt, ha gjerne en fridag i uken hvor du kan ete så mye drit du vil så blir det lettere å ikke sprekke. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Dette er ikke noe du bør egenbehandle med jerntilskudd. Ta heller et godt multivitamin og mineraltilskudd som også inneholder jern, det er mye mer trygt. Du kan godt 4-5-doble dosen en periode for å få raskere resultater. Du bør også vurdere å få sjekket tilstanden din hos lege. Du anbefaler han altså ikke jerntilskudd, for så å anbefale han tilskudd som inneholder masse annet han kanskje ikke trenger i tillegg til jern (han trenger kanskje ikke jern heller)? Hvorfor er det tryggere? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Du anbefaler han altså ikke jerntilskudd, for så å anbefale han tilskudd som inneholder masse annet han kanskje ikke trenger i tillegg til jern (han trenger kanskje ikke jern heller)? Hvorfor er det tryggere? Enkelt forklart kan man skape større ubalanser med å tilføre enkeltmineraler enn å gi dem sammen med antagonisten som balanserer (for jern er dette kobber). For jern er f.eks C-vitamin viktig for å forbedre opptaket. En annen ting er jo om vedkommende faktisk har en infeksjon med mikroorganismer som trenger jern for å formere seg som gjør at kroppen naturlig deponerer jern fra blodet til organene for å slå tilbake infeksjonen. Da kan det være nødvendig med andre mineraler som f.eks sink for å styrke immunforsvaret. Dette er bare noe få aspekter ved det hele, men jeg håper du ser at dette er litt mer komplisert enn bare å ta jerntilskudd uten at man har fått grundig undersøkt hva som er status. Fra gammelt av brukte de kålavkok (vannet som blir igjen etter at du har kokt kål) for jernmangel. Min morfar brukte f.eks dette jevnlig når han ble anemisk (blodfattig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå