funkimonki Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Du leste rett. Jeg har aldri hatt flatskjerm-tv. Faktisk ikke hatt tv i det hele tatt på 3 år. Den gangen var det bare å plugge i stikkontakten og trykke på play. Den var like dyp som den var bred. Nå har jeg kjøpt et monster av en tv og trenger litt starthjelp. Trenger ikke noe fancy brag posts. Men om noen med litt erfaring kan fortelle meg hvordan jeg drar best nytte av denne tv-en på en lettforståelig måte blir jeg glad. Her er tv-en: http://www.lefdal.com/product/lyd-bilde/tv/KDL55EX720BN/sony-55-3d-led-tv-kdl-55ex720 Jeg har Wii, og skal se mye film og fotball. Det blir også å streame tv. Kanskje koble opp mot nett. Jeg skal selvsagt lese brukermanualen, og har hatt projektor til stream, film og Wii, så det er bare det å bruke dette fancy romskipet på en god måte for best ytelse jeg er ute etter. Har for eksempel aldri rørt en hdmi-kabel før, og vet ikke hva en optisk kabel gjør. Ellers har jeg også kjøpt med dette hjemmekinoanlegget: http://www.lefdal.com/product/lyd-bilde/hjemmekino/BDVE780W/sony-5-1-3d-hjemmekino-bdv-e780w Kort fortalt vil jeg ha "Denne tv-en for dummies" på følgende punkter: - Film - Animasjonsfilm - 3d - Internett - Wii - Fotball - Oppkobling til pc - Streaming - Opptak - Best kobling mot hjemmekinoanlegget - Generelt om hjemmekinoanlegget - Hdmi - Optisk kabel - Dårlige vitser om at jeg har levd i steinalderen 10 år for lenge - Andre gode tips Takk! Endret 16. juli 2011 av funkimonki Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Anbefaler at du kommer tilbake med mer rettede og konkrete spørsmål etter å ha lest bruksanvisningen til TV og surroundanlegg. Lenke til kommentar
funkimonki Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Anbefaler at du kommer tilbake med mer rettede og konkrete spørsmål etter å ha lest bruksanvisningen til TV og surroundanlegg. Ok. Da starter jeg med: - Optisk kabel. Hva gjør den? Og forskjellen på det og HDMI? Sånn, da var det vel en mer konkret start. Endret 13. juli 2011 av funkimonki Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 HDMI er til bilde (og lyd). Hvis du vet hva SCART er, så er HDMI en moderne, digital erstatning. Optisk brukes bare til lyd. Kan brukes hvis du skal ha lyd ut av TV til stereo'en, men bare hvis lyden genereres i TV (dvs du bruker innebygget tuner). Lenke til kommentar
funkimonki Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 HDMI er til bilde (og lyd). Hvis du vet hva SCART er, så er HDMI en moderne, digital erstatning. Optisk brukes bare til lyd. Kan brukes hvis du skal ha lyd ut av TV til stereo'en, men bare hvis lyden genereres i TV (dvs du bruker innebygget tuner). Takk! Da er jeg med. Var rimelig teknisk oppegående frem til og med N64 og slutten av 90-tallet. Nå henger jeg ikke med whatsoever. Får ikke tv-en før i morgen, så jeg får heller komme tilbake når jeg har mer konkrete ting på tapetet. Lenke til kommentar
funkimonki Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Ok. Nå er tv og anlegg på plass og installert. Mitt første problem: - Kanalinnstilling Hvordan søker jeg opp kanaler? Har prøvd automatisk via kabel uten suksess. Har en Get-boks som er koblet med scart. Nå har jeg koblet den til hdmi også, går det an å få kanalene rett inn på tven, eller må jeg bruke dekoderen og tilhørende fjernkontroll? Jeg får jo selvsagt opp kanalene via dekoder og scart. Er det bedre med hdmi? Hvordan får jeg i tilfelle sett program i HD? Tenkte å se fotball i HD i dag nemlig. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Ikke sikkert du kan søke kanaler. Ser av spesifikasjonene at den må ha digital tuner, men det står ingenting om analog. Med Get har du bare valget mellom å bruke Get dekoder og analog tuner. Men uansett er ikke analoge kanaler så veldig interessant. For å se HD må du bruke HDMI, så glem SCART. Du bruker en HDMI kabel, og velger HDMI inngang på TV. Kanalvalg gjøres på dekoder. Endret 16. juli 2011 av Hårek Lenke til kommentar
funkimonki Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Takk. Jeg abonnerer på TV2 Sumo, så jeg har tilgang på alt av fotball. Skal jeg da ha tilgang på sportskanalene på tv? Hvis ikke blir det å overføre via livesenteret på pc til tv. Om ikke min pc har hd-oppløsning, men jeg kobler til tven med hdmi, vil jeg da få hd-oppløsning? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Du kan velge å bruke HDMI, DVI, eller VGA mellom TV og PC. Du får HD med alle. TV er bare en ekstern skjerm for PC'en. TV'en kan ikke kobles til Sumo (så vidt jeg vet), det må PC'en ordne. Oppløsning på TV blir uavhengig av oppløsning på innebygget skjerm. Lenke til kommentar
funkimonki Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Ja, jeg lurte egentlig bare på om jeg skal ha tilgang på TV2s sportskanaler på vanlig tv også, så jeg ikke må streame via pc. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Joda, det er bare å betale via tilgjengelig leverandør. http://www.rikstv.no/Produkter2/Produkter/TV-2-SPORT/ http://www.get.no/web/produkt/digitalTV/Kanalside https://kabel.canaldigital.no/kabel-tv/TV/Kanalpakker/ Lenke til kommentar
funkimonki Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Så det faktum at jeg allerede betaler 199,- i måneden for TV2 Sport har ingen betydning? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Antagelig ikke, men jeg kan ikke svare på vegne av TV2. Kan sammenligne med f.eks å ha et abonnement på Riks-TV. Det gir heller ingen rett til å se de samme kanalene på parabol eller kabel. Lenke til kommentar
funkimonki Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Det er knotete å skifte lyd fra tv til lydanlegg. Det gikk helt fint her om dagen, men nå kommer det ikke tv-lyd om jeg skifter til det om lydanlegget er aktivt. Snøring? Og HDMI-kabler. Hvor mye bedre er det med gullbelagte hdmi i forhold til de billige variantene? Hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Ingen grunn til å velge noen dyr HDMI kabel. Kun hvis det er snakk om lange kabler kan det være grunn til å tenke på kvaliteten. Gullbelagt er forsåvidt bra med hensyn til god elektrisk kontakt, det gjelder generellt for all elektronikk. Lenke til kommentar
hursay Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Gull-belgget er for at den ikke skal ruste, kun kontakt pinnene som har nytte av og være i gull men disser er av kobber. Det eneste du betaler for er hvor bøyelig kabelen er og finishen hvis den er sleevet(ligger inni en stoff strømpe). Så ved mindre du sutter på HDMI kabelen så er gullbelagt bare tull, er digitalt signal så en kabel til 10kr fra kina er prikk lik en Monster kabel til 900kr. Hvis det er snakk som veldig lange avstander kan det være en liten forskjell, men du skal vel bare ha 1,5m og 3m kabler uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå