bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Det vil si at Sony betaler (direkte eller indirekte) kjeder for å sikre seg innpass og dermed øke markedsandelen på en kunstig måte? Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Det er et salgs-knep, de annonserer med billige Canon/Nikon pakker, men når du kommer ned til butikken er de "utsolgt/ikke ankommet butikken kommentarer" også begynner de og anbefale deg å kjøpe et Sonykamera istedenfor pga. av at det er så mye bedre på alle områder. Elkjøp har sagt at nettsalget øker mer og mer og blir satset stadig mer på. Ikke mange selgere som kan påvirke så mye på nett... I tillegg så sitter de jo inne med enorme antall av både Canon og Nikon og de er jo så klart ment for å selges ikke å sitte inne med for å tape penger. Kjøper ikke helt denne påstanden før jeg ser mer tegn på det da Sony er relativt sjelden på bruktmarkedet i forhold til at giganter som Elkjøp og Lefdal skulle satset på å selge akkurat Sony. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Grunnen for at de er så sjelden på bruktmarkedet er at Typiske kjøpere av entrylevelkameraer bare stuer de vekk etter at de har blitt lei kameraene, kan tenke meg at om en 5 til 10 års tid begynner de og dukke opp på loppemarkeder. De Canikon entrylevelkameraene som er tilsalgs på bruktmarkedet er oftest fra brukere som oppgraderer til et bedre kamerahus. Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Grunnen for at de er så sjelden på bruktmarkedet er at Typiske kjøpere av entrylevelkameraer bare stuer de vekk etter at de har blitt lei kameraene, kan tenke meg at om en 5 til 10 års tid begynner de og dukke opp på loppemarkeder. De Canikon entrylevelkameraene som er tilsalgs på bruktmarkedet er oftest fra brukere som oppgraderer til et bedre kamerahus. Snakker ikke om hvor mange det er men hvor høy andelen er. Hvis det du sier er sant så burde det vel også gjelde Nikon og Canon også. Ta en kikk på Finn.no og se hvor stor andel som er Sony, ikke så mange det nei. Hvor er det dere egentlig har det fra? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hvor er det dere egentlig har det fra? Erfaring - hva vi hører forumgjengere, venner og hva vi selv (over)hører på Lefdal/Elkjøp. Du kan jo selv lese hva denne selgeren skriver. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Ledsal/Elkjøp-ansatte har fått beskjed om å pushe Sony framfor andre merker. Hvis det er sant burde vel andelen Sony speilrefleks vært større i begynnermarkedet med tanke på hvor stor Lefdal/Elkjøp er. Nå er det nok slik fremdeles at mange velger å kjøpe kamera i dedikerte fotoforretninger. Det vil faktisk ikke forundre meg om den lokale fotoforretningen her jeg bor selger flere kamera enn på den lokale Elkjøpbutikken i løpet av året. De har like gode priser - og bedre utvalg (dog ikke Sony). Personlig anbefaler jeg enhver som skal kjøpe systemkamera/dSLR og som er mer eller mindre nybegynner på denne typen kamera å besøke en skikkelig fotoforretning og klå på kameraene samt få hjelp av dyktige folk. Om kameraet bare koster litt mer enn på nettet - så anbefaler jeg de også å kjøpe det i butikken. Ofte kan man også få med "godiser" som noen timer kurs etc. Det vil si at Sony betaler (direkte eller indirekte) kjeder for å sikre seg innpass og dermed øke markedsandelen på en kunstig måte? Ja, eller at Dixon Group har fått særlige gode avtaler med Sony og således har egeninteresse i å pushe Sony. Dette er ellers helt normalt, og gjelder en lang rekke varer - ikke bare Sony sine produkter. Det er ellers intet spesifikasjonsmessig galt med Sony sine SLT/SLR kamera. @Nasciboy: At Sony er sjeldne på bruktmarkedet skyldes både kundegruppa hos elkjøp, samt at pushinga er av ny dato. De sitter ellers ikke inne med enorme antall av Canon og Nikon. Jo de har 100+ av Nikon D3100 i nettbutikken, men det kameraet finnes nesten ikke i en eneste butikk. Samme gjelder D5100. 1100D har også labert utvalg i butikkene, med unntak av en kitpakke med dårlig optikk. 600D finnes dog de fleste steder. Sony SLT-A33 finne i hver eneste butikk og med stort lager på nettbutikken. Nå er jeg langt fra sikker på at kamerasalget er det som øker mest på nettet. Men man kan påvirke mye på nettet også, gjennom hvordan man bundler - beskrivelsene og tilgjengelighet. @Trondster: Blir gjerne med på den. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Markedet rår, så enkelt er det...... Så kan Nikon og Canonbrukere gråte fordi Elkjøp har gode dealer på Sony. Samme hvilke dealer Elkjøp/Lefdal har, så er det ett fritt marked og full mulighet for enhver til å skaffe seg opplysninger og tester om ett hvert kamera via noen tastetrykk. Så forbrukeren har all mulighet og makt til å velge. Og det er ikke som de som kjøper Sony blir lurt... Så "Stop Whining" .... Lenke til kommentar
Cax Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Tror ingen her hevder at Nikon har de beste Kompakt Kameraene. Men, de har en relativ ok markedsandel av de saakalte "me too" kameraene. Tror vi maa se litt lenger, enn hva oss relativt rike Nordmen kjöper. ;~) Kamera markedet er tilsammen ca 140 mil enheter. Canon har ca 20%. Sony, ca 18%. Nikon har nesten 13%. Samsung 11%. http://populardigitalcameraz.com/2011/04/sony-nikon-narrow-gap-to-canon-with-new-digital-camera-models/ Hva som gjör dette enda litt mer forvirrende, er OEM produkter. F.eks. Fuji selger 1´000´000 billige Kompakt, med nikon logo. Fuji har disse da med i sin produksjons antall, men ikke i salgs antall. Da det er relativ mange slike forskjellige kombinasjoner, kommer vi f.eks ogsaa til det siste utsagnet fra Fuji, at de vil opp fra 5 til 3 plass over aktörer (Mens de i salg av Kameraer med Fuji logo er 8 plass). Videre, har Nikons plassering, som nevnt hos www.bythom.com noen ganger, med aa gjöre at Nikon har kjört mange heftige rabatt runder. ;~) Enig i den vurderingen. Man må naturligvis ikke ha de beste produktene for å selge en anselig mengde av dem. Så Nikon gjør det kanskje ikke så bra i fotonerdassistert apatiskbrukerinnkjøp-segmentet, men det er jo langt fra alle apatiskbrukerinnkjøpene som er fotonerdassisterte. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det er et salgs-knep, de annonserer med billige Canon/Nikon pakker, men når du kommer ned til butikken er de "utsolgt/ikke ankommet butikken kommentarer" også begynner de og anbefale deg å kjøpe et Sonykamera istedenfor pga. av at det er så mye bedre på alle områder. Elkjøp har sagt at nettsalget øker mer og mer og blir satset stadig mer på. Ikke mange selgere som kan påvirke så mye på nett... I tillegg så sitter de jo inne med enorme antall av både Canon og Nikon og de er jo så klart ment for å selges ikke å sitte inne med for å tape penger. Kjøper ikke helt denne påstanden før jeg ser mer tegn på det da Sony er relativt sjelden på bruktmarkedet i forhold til at giganter som Elkjøp og Lefdal skulle satset på å selge akkurat Sony. Greit at du ikke velger å tro på dette, så stikk innom Elkjøp/Lefdal og lat som du er totalt nolldus og spør etter kamera. 2 jeg jobber med og 2 bekjente utenfor jobb har alle kjøpt eller blitt anbefalt Sony DSLR framover Nikon og Canon og gjett hvor de gikk ? I England har Sony passert Nikon på DSLR, og med tanke på at Sony har klart dette på noen få år, mens Nikon har laget kameraer i flere tiår så regner jeg med at argumentene holder vann ? For de som ennå ikke klarer å se sammenhengen så er Elkjøp/Lefdal eid av Dixon i England. Jeg har selv jobbet i butikk i 4 år, og hvis du har valget mellom å kjøpe inn en gitarbag fra en leverandør med 2 x fortjeneste eller en med 3 x fortjeneste så trenger man vel neppe BI for å skjønne hvilken leverandør man hadde valgt ? Lenke til kommentar
Cax Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 1) Det er et etablert faktum at Lefdal/Elkjøp har hemmelige salgskampanjer med incentivordninger som får selgerne deres til å lyve uskyldige mennesker rett opp i ansiktet for å selge Sony. Jeg er blant de som har sett dette selv. Det gjelder også andre produkter i samme butikker. 2) Punkt 1 betyr ikke at Sonys produkter er dårlige eller lite konkurransedyktige. Tvert imot er de innovative. De kom heller ikke fra tynne luften, de er videreføringer av produktene Minolta hadde før Sony kjøpte dem. 3) Punkt 2 betyr ikke at Canon- eller Nikon-produkter suger, det er faktisk mulig at flere produsenter lager gode greier som gjerne har forskjellige styrker. Jeg ville aldri selv kjøpt Canon eller Nikon fordi de ikke har stabilisering, men det er min prioritering. 4) At folk blir løyet til i butikkene for at de skal kjøpe Sony er egentlig ikke så mye verre enn når de blir løyet til av andre for at de skal velge den samme produsenten som venner eller familie har, eller de bare velger det de har sett flest har. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 4) At folk blir løyet til i butikkene Omtrent alle butikkspeditører juger uansett varegruppe, det spesifikke produktet de skal selge til deg er selvfølgelig verdens beste. Det finnes hederlige unntak heldigvis, var borti en som ikke ville selge et produkt til meg da han mente at det ikke var det optimale for meg og anbefalte en annen konkurrerende butikk. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 1) Det er et etablert faktum at Lefdal/Elkjøp har hemmelige salgskampanjer med incentivordninger som får selgerne deres til å lyve uskyldige mennesker rett opp i ansiktet for å selge Sony. Jeg er blant de som har sett dette selv. Det gjelder også andre produkter i samme butikker. 2) Punkt 1 betyr ikke at Sonys produkter er dårlige eller lite konkurransedyktige. Tvert imot er de innovative. De kom heller ikke fra tynne luften, de er videreføringer av produktene Minolta hadde før Sony kjøpte dem. 3) Punkt 2 betyr ikke at Canon- eller Nikon-produkter suger, det er faktisk mulig at flere produsenter lager gode greier som gjerne har forskjellige styrker. Jeg ville aldri selv kjøpt Canon eller Nikon fordi de ikke har stabilisering, men det er min prioritering. 4) At folk blir løyet til i butikkene for at de skal kjøpe Sony er egentlig ikke så mye verre enn når de blir løyet til av andre for at de skal velge den samme produsenten som venner eller familie har, eller de bare velger det de har sett flest har. Det var godt innlegg som skiller argumentene fra hverandre. Jeg er enig i at salgsargumentene fra mange Elkjøp og Lefdal-selgere for å velge Sony fremfor de andre merkene er meget tynne. Det er funksjonelt rimelig jevnt i konsumentmarkedet for SLR og SLT-kameraer og hvis selgerne gir inntrykk av noe annet så forleder de kundene sine. For øvrig kan det vise seg å være et smart trekk av Sony å i større grad dele fortjenesten med forhandlerne slik at de får godt grep om nybegynnermarkedet. En andel av disse vil nemlig bli entusiaster slik at de kan spise andeler i markedet for mer avanserte brukere. Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hvis du ser på Lefdal på Forus utenfor Stavanger så ser man tydelig at de pusher Sony. Der har de et Sony display som er nesten like stort som de andre merkene til sammen. Byttet nettopp ut mitt Sony a55 med et Nikon D7000, som er ti ganger bedre kamera. Var innom Elkjøp på Forus for å høre om de hadde det inne. Fikk til svar at det hadde de ikke, men at de hadde a55 som var et veldig bra kamera. Da jeg fortalte at det var det kamera jeg skulle bytte ut fordi det ikke var så bra, ble selgeren skikkelig lang i masken. Spesielt siden flere andre kunder sto i nærheten og hørte det. Dette passer vel godt inn med det mange andre her sier at Lefkjøp pusher Sony. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Hvis du ser på Lefdal på Forus utenfor Stavanger så ser man tydelig at de pusher Sony. Der har de et Sony display som er nesten like stort som de andre merkene til sammen. Byttet nettopp ut mitt Sony a55 med et Nikon D7000, som er ti ganger bedre kamera. Var innom Elkjøp på Forus for å høre om de hadde det inne. Fikk til svar at det hadde de ikke, men at de hadde a55 som var et veldig bra kamera. Da jeg fortalte at det var det kamera jeg skulle bytte ut fordi det ikke var så bra, ble selgeren skikkelig lang i masken. Spesielt siden flere andre kunder sto i nærheten og hørte det. Dette passer vel godt inn med det mange andre her sier at Lefkjøp pusher Sony. Har selv eid D7000, grisebra kamera enkelt å greit. Trolig kanskje det mest komplette kamera i prisklassen (la meg nå tro det). Hadde lyst på en 70-200 + lyssterk normalzoom men deg gikk jo minst 10 70-200 med caonon fatning før jeg fant en Nikkor 70-200 VRI til ca 3000 kr under en ny Nikkor 70-200 VRII merket solgt. Det irriterte meg at en tidligere modell holder seg så sinnsykt i pris på brukten. Derfor ble kamera nettopp solgt til fordel for Canon som jeg har tenkt å kjøpe når rett modell kommer. Så til saken: Var innom Lefdal Tiller i dag for å kjøpe ett kompaktkamera for å ha i mellomtiden/i tillegg. Hadde bestemt meg for en Panasonic TZ20 som jeg synes virker som ett meget bra kamera i prisklassen. For å teste ut teorien deres spurte jeg hva han ville anbefalt av speilrefleks begynnermodell. Kameraet han da anbefalte var en Canon 1000D til rett over 3500 kr (dette kan dere jo teste ut selv). Så jeg ser fremdeles ikke at Sony er noe spesielt anbefalt av Elkjøp/Lefdal. Ser også at Elkjøp/Lefdal ikke er billigst på Sony men kun blant de billigste. Hadde de hatt mer avanse på Sony kunne de fort vært billigste på markedet på Sony. Edit: Byttet nettopp ut mitt Sony a55 med et Nikon D7000, som er ti ganger bedre kamera. Man sier at ingen lager dårlige kamera lengere, noe man har sagt i flere år. En ting er ihvertfall sikkert er at noen lager likevel bedre kamera enn andre. Eide selv ett Sony Alpha A300 (tror jeg det var) som jeg enkelt å greit synes var dårlig, om jeg kan bruke ett slikt ord. Merket meg like vel en veldig god egenskap med livewiev funksjonen til Sony. Det var at skjermen ikke viste bildet noe lysere enn selve eksponeringen ble noe som er en stor fordel, her er det noen som har noe å lære. Edit2: Er ikke så inne på Canonmodellene, ser nå at 1000D er en eldre modell de kanskje ville bli kvitt men det var nå uansett ikke Sony jeg ble anbefalt Endret 19. juli 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
Cax Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hvis du ser på Lefdal på Forus utenfor Stavanger så ser man tydelig at de pusher Sony. Der har de et Sony display som er nesten like stort som de andre merkene til sammen. Det er lov å promotere produktene man tjener mest på. Det jeg ikke synes er greit er når de serverer ren løgn. Han ene krabaten jeg overhørte på Lefdal på Storo sa rett ut at det bare er Sony som har live view, og det har ikke vært sant på noe tidspunkt. Jeg pratet også med en kjekkas på Lefdal i Sandvika som mente at man ikke kunne kjøpe Plasma-TV, fordi disse ville bli gammeldags når Laser-TV(?) kommer (som tydeligvis betydde at en LCD-TV jeg eventuelt kjøpte samme dag ikke ville bli gammeldags når denne Laser-TVen kommer). Samtidig er han som har vært TV-mannen på det som før var Elkjøp Sandvika en genial mann, kunnskapsrik, hyggelig og ærlig. Jeg er sikker på at han selger bedre enn de løgnaktige slimålene. Jeg har ellers møtt langt flere dyktige folk hos Expert, men det blir sjelden kjøp der grunnet prisene, dessverre. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Har ikke noe problem med å betale en hundrings eller to ekstra for å få bedre service etc. Så jeg synes ikke synd på deg hvis du føler du mååå handle i billigbutikker bare for å få det absolutt billigst mulig og får elendig service Det er en grunn til at det er billig! Lenke til kommentar
Cax Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) (ja, jeg vet man kan bruke EF-objektiver, og noen av disse fungerer veldig fint på EF-S også). Alle EF-objektivene fungerer fint på cropkameraer, faktisk så fungerer de bedre på crop-kameraer siden kameraene ikke benytter ytterkantene i objektivene. Og endel av EF-objektivene er ikke dyrere en EF-S objektivene, så ser ikke helt meningen til å produsere spesifikke objektiver til kun en segment-gruppe. Har Canon et godt, lyssterkt fast normalobjektiv? Et objektiv som er konstruert for en annen sensorstørrelse er et kompromiss, og det vises så godt som alltid på prisen eller skarpheten, gjerne også størrelsen og vekten. Sammenlign for eksempel Nikon 35/1.4 og 35/1.8DX. Prisforskjellen nærmer seg 10 ganger, og DX-objektivet er tilnærmet like godt på ƒ/1.8 som det andre er på ƒ/2. Vekten er en tredel på DX. Vil du virkelig si det er fornuftig å velge ƒ/1.4 FX-varianten for en som har D5100? Canons 35/1.4 er kanskje noe bedre på småhus enn Nikons, og er billigere, men det er fremdeles en dårlig deal i forhold til Nikon 35/1.8. Hadde jeg hatt et EF-S-kamera hadde jeg antageligvis endt opp med å kjøpe Sigma 30/1.4, Tamron 60/2, Sigma 17-50/2.8 og Sigma 50-150 OS (har dette latt vente på seg?) (Men Canon 70-200/4 IS er veldig flott). Vidvinkel er jeg usikker på, men jeg har inntrykk av at mange velger noe annet enn 10-22 uten at jeg helt vet grunnen til det, for jeg har et veldig godt inntrykk av det. Og stakkars meg om jeg trengte værtettede objektiver (uten at det faller inn under "hjemmemarkedet"). Endret 19. juli 2011 av Cax Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Har Canon et godt, lyssterkt fast normalobjektiv? 35mm f/1.4L er da rimelig grei som normal på crop. Spiser vel det meste til frokost. 28mm f/1.8 er også grei; har sine svakheter, men er ikke direkte dårlig - mye lettere å hanskes med enn Sigma's 30mm f/1.4. Selv om sistnevnte nok leverer bedre resultat hvis man har lært seg å bruke objektivet. Bortsett fra det, så blir det litt fåfengt å denge løs på Canikon, når uttalelsen kommer fra en Sony-pusher. Og da i lys av segmenter der Sony fortsatt er svak. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Har Canon et godt, lyssterkt fast normalobjektiv? Bortsett fra det, så blir det litt fåfengt å denge løs på Canikon, når uttalelsen kommer fra en Sony-pusher. Og da i lys av segmenter der Sony fortsatt er svak. Svak på lyssterke normalobjektiv??? http://www.dyxum.com/lenses/Sony-AF-35-F1.4-G-_lens304.html http://www.dyxum.com/lenses/Sony-DT-35-F1.8-SAM_lens588.html http://www.dyxum.com/lenses/Carl-Zeiss-Distagon-T*-24mm-F2-SSM_lens587.html + at du og får Sigma 30 F1.4 til fatningen og andre Sigmavarianter Rest my case.... Endret 20. juli 2011 av Karabin Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Svak på lyssterke normalobjektiv??? http://www.dyxum.com/lenses/Sony-AF-35-F1.4-G-_lens304.html http://www.dyxum.com/lenses/Sony-DT-35-F1.8-SAM_lens588.html http://www.dyxum.com/lenses/Carl-Zeiss-Distagon-T*-24mm-F2-SSM_lens587.html + at du og får Sigma 30 F1.4 til fatningen og andre Sigmavarianter Rest my case.... Den siste delen av mitt svar var i kontekst av andre elementer av diskusjonen, men det ble tydligvis helt feil. Praten rundt lyssterk fastoptikk er et sidespor - og som, vi begge har vist, et felt der de fleste står sterkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå