Gå til innhold

"Nikon og Canon har nesten blitt historie i privatmarkedet"

Anbefalte innlegg

Sony sin frammarsj beviser bare at produktene er uvesentlig så lenge noen gir butikkene bra nok fortjeneste på hvert enkelt kamera. Viser vel også hvilken makt Elkjøp/Lefdal (aka Dixon) har, hadde ikke de kjørt det løpet de har gjort så hadde muligens Sony vært like store som Pentax feks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv synes jeg Canon lar det gå både dager og år før de kommer med en oppfølger til 5D mk II. Er jo snart bare et par nyere fullformatmodeller på markedet (Nikon og Sony), har Canon gitt opp fullformat? Den nye 1D mk IV var jo cropfaktor 1,3 som er enda særere...

(Hm, ville EF-S-fatning funket på et kompakt speilløst hus (om de vil gå i den retningen), eller ville man trengt et adapter for å få ytterligere avstand til sensoren?)

Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar

Selv synes jeg Canon lar det gå både dager og år før de kommer med en oppfølger til 5D mk II. Er jo snart bare et par nyere fullformatmodeller på markedet (Nikon og Sony), har Canon gitt opp fullformat? Den nye 1D mk IV var jo cropfaktor 1,3 som er enda særere...

(Hm, ville EF-S-fatning funket på et kompakt speilløst hus (om de vil gå i den retningen), eller ville man trengt et adapter for å få ytterligere avstand til sensoren?)

Canon slipper ny 5D hvert tredje år. Den kommer til høsten. At Canon har gitt opp fullframe? Bah. Nikon, som heller ikke på noen måte har gitt opp fullframe, har D700 i samme segment - en enda eldre modell enn 5DmkII. Pro/semipro-segmentet oppdateres rett og slett ikke med nye modeller hvert år som de billigere modellene.

1D har forøvrig hatt 1.3x cropfaktor alle de ti årene den har eksistert - det er ikke noe "spesielt" med mk IV.

På en kompakt speilløs Canon vil man ha kortere registeravstand enn dagens EF/EF-S, og dermed skal man bruke adapter. Hvis/når det kommer en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor Nikon sitt speilløst system blir av kan man vel bare spekulere i. Sjefen sjøl uttalte at de skulle presentere dette i utgangen av siste regnskapsår, som var i 1 kvartal. Mulig sunamien som raste inn over Japan kan ha utsatt dette.

Lenke til kommentar

Med fraværende på optikk mener jeg at Canon har et lite utvalg optikk tilpasset EF-S-brukerne (det var snakk om "hjemmemarkedet"), med det resultat at jeg tror de har en usedvanlig lav markedsandel innenfor sin egen fatning. 15-85 hjalp nok litt, men ellers har jeg vondt for å se for meg at noen andre brukergrupper har en større andel tredjepartsobjektiver. De har vel 7 non-kitnormalzoom EF-S-objektiver. Nikons antall for DX er vel 14? Mellom seg har Panasonic og Olympus 17 non-kitnormalzoom-objektiver til µ4/3. Det virker bare ikke som om dette har vært noe satsningsområde for Canon. (ja, jeg vet man kan bruke EF-objektiver, og noen av disse fungerer veldig fint på EF-S også).

Og man må være fanboy for å mene at Nikon hevder seg på kompaktkamerafronten. Blant alle gangene jeg har sett etter kompaktkamera enten til meg eller andre har Nikon aldri hatt noen relevante alternativer. Og jeg har etterhvert kjøpt inn kompaktkameraer i omtrent alle kategorier, unntatt vanntette kameraer (og der mener jeg det er Panasonic, Pentax og Olympus som stort sett har de beste produktene).

Lenke til kommentar

(ja, jeg vet man kan bruke EF-objektiver, og noen av disse fungerer veldig fint på EF-S også).

Alle EF-objektivene fungerer fint på cropkameraer, faktisk så fungerer de bedre på crop-kameraer siden kameraene ikke benytter ytterkantene i objektivene. Og endel av EF-objektivene er ikke dyrere en EF-S objektivene, så ser ikke helt meningen til å produsere spesifikke objektiver til kun en segment-gruppe.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Sony sin frammarsj beviser bare at produktene er uvesentlig så lenge noen gir butikkene bra nok fortjeneste på hvert enkelt kamera. Viser vel også hvilken makt Elkjøp/Lefdal (aka Dixon) har, hadde ikke de kjørt det løpet de har gjort så hadde muligens Sony vært like store som Pentax feks.

Enig i den betraktningen, og Elkjøp/Lefdal er store på butikksalg av kamera i Norge. I rimelig lang tid har de 2 frontet Sony svært heftig og hvorfor vet man jo.

Tor

Lenke til kommentar

Og man må være fanboy for å mene at Nikon hevder seg på kompaktkamerafronten. Blant alle gangene jeg har sett etter kompaktkamera enten til meg eller andre har Nikon aldri hatt noen relevante alternativer. Og jeg har etterhvert kjøpt inn kompaktkameraer i omtrent alle kategorier, unntatt vanntette kameraer (og der mener jeg det er Panasonic, Pentax og Olympus som stort sett har de beste produktene).

Tror ingen her hevder at Nikon har de beste Kompakt Kameraene. Men, de har en relativ ok markedsandel av de saakalte "me too" kameraene. Tror vi maa se litt lenger, enn hva oss relativt rike Nordmen kjöper. ;~)

Kamera markedet er tilsammen ca 140 mil enheter. Canon har ca 20%. Sony, ca 18%. Nikon har nesten 13%. Samsung 11%.

http://populardigitalcameraz.com/2011/04/sony-nikon-narrow-gap-to-canon-with-new-digital-camera-models/

Hva som gjör dette enda litt mer forvirrende, er OEM produkter. F.eks. Fuji selger 1´000´000 billige Kompakt, med nikon logo. Fuji har disse da med i sin produksjons antall, men ikke i salgs antall. Da det er relativ mange slike forskjellige kombinasjoner, kommer vi f.eks ogsaa til det siste utsagnet fra Fuji, at de vil opp fra 5 til 3 plass over aktörer (Mens de i salg av Kameraer med Fuji logo er 8 plass).

Videre, har Nikons plassering, som nevnt hos www.bythom.com noen ganger, med aa gjöre at Nikon har kjört mange heftige rabatt runder. ;~)

Lenke til kommentar

Selv synes jeg Canon lar det gå både dager og år før de kommer med en oppfølger til 5D mk II. Er jo snart bare et par nyere fullformatmodeller på markedet (Nikon og Sony), har Canon gitt opp fullformat?

ff er en peanut i volum av totalsalget av kamera. Alle kameraprodusentene tenker først og fremst butikk i sin strategi. Og dermed volum, og volumet ligger i konsumentmarkedet - ikke i ff-nisjen. ff er mer som en prestisjegreie for å tilfredstille en liten gruppe fotonerder/proffe.

Tor

Lenke til kommentar

Tror ingen her hevder at Nikon har de beste Kompakt Kameraene. Men, de har en relativ ok markedsandel av de saakalte "me too" kameraene. Tror vi maa se litt lenger, enn hva oss relativt rike Nordmen kjöper. ;~)

Riktig. Det største volumet er fra kompaktkamera (og da ikke avanserte kompaktkamera).

Interessant statistikk fra kamerasalg i Japan av dSLR og mirrorless:

Salgstall for Japan May 2011 dSLR + mirrorless

Lenke til kommentar

ff er en peanut i volum av totalsalget av kamera. Alle kameraprodusentene tenker først og fremst butikk i sin strategi. Og dermed volum, og volumet ligger i konsumentmarkedet - ikke i ff-nisjen. ff er mer som en prestisjegreie for å tilfredstille en liten gruppe fotonerder/proffe.

Tor

Du kan godt si at FF er peanuts i antall solgt; men jeg tror produsentene har gode marginer på de, så butikk er det i de også. Men de er nok viktigere for merke-profileringen, enn det å tilfredstille noen krevende brukere.

Lenke til kommentar

Du kan godt si at FF er peanuts i antall solgt; men jeg tror produsentene har gode marginer på de, så butikk er det i de også. Men de er nok viktigere for merke-profileringen, enn det å tilfredstille noen krevende brukere.

Ja, i forhold til profilering er det viktig, men det er også viktig i forhold til det markedet man har med profesjonelle fotografer. Se neste gang det er en stor

hvor mange av fotografene som ikke har et Canon eller Nikon kamera. Tviler på at du vil se en med et Sony kamera.

Det Sony gjør er å putte masse elektronikk i kameraene og presse ned prisen for å få markedsandel. De har ikke samme tyngde som Nikon og Canon i forhold til troverdighet innen speilreflekskamera.

Lenke til kommentar

Byggekvaliteten til Sony er også ræva! Har a550 kameraet mitt på verksted en gang fordi bilder kun ble sorte(?) De bytta ut hele optikken. Nå er exponerings knappen super følsom slik at jeg ikke får stilt lukkertid i manuel modus, i tillegg blinker exponerings skjermen hele tiden siden den presses inn..Kunne sendt den inn ho Japan photo i dag, men de hadde ikke låne kamera inne og eneste kamera de hadde var et Canon kamera med kit objektiv. Jeg er nødt for å låne et Sony kamera grunnet objektiver..i tillegg masa ho greia i disken om at jeg ikke hadde rett på låne produkt før etter 10 dager!! Det er en uke, og jeg har rett på det hvis kamera skal bli lengere borte en 1 uke altså det trenger ikke å ha vært borte en uke før jeg kan få låne produkt.

Vi ble enige om at jeg kommer ned når ferien er slutt. Da skal jeg ha med meg forbruker kjøpsloven og deise i bordet med den.

Følte bare for å få ut litt frustasjon :roll:

Lenke til kommentar

Enig i den betraktningen, og Elkjøp/Lefdal er store på butikksalg av kamera i Norge. I rimelig lang tid har de 2 frontet Sony svært heftig og hvorfor vet man jo.

Tor

Ser ikke helt hvor du har det fra. I nettbutikken ser det ut som om Elkjøp forbereder seg på å selge store antall av Canon/Nikon også. Nikon er derimot kun satset på i begynnersegmentet opp til D5100 ser det ut til.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvor du har det fra. I nettbutikken ser det ut som om Elkjøp forbereder seg på å selge store antall av Canon/Nikon også. Nikon er derimot kun satset på i begynnersegmentet opp til D5100 ser det ut til.

Ledsal/Elkjøp-ansatte har fått beskjed om å pushe Sony framfor andre merker.

Lenke til kommentar

Utsagnet trådstarter viser til er ekstremt, kunnskapsløst og unyansert og ikke noe noen burde la seg provosere av.

Markedsandeler er en funksjon av de 4 P-ene, men det betyr ikke at Sony ikke er konkurransedyktige på produkt. Etter min mening blir det feil å hevde at det er en fordumming av kundene som gjør at Sony har tatt markedsandeler.

I nybegynnersegmentet og konsumentmarkedet så er det vel så legitimt å velge Sony som å velge Nikon eller Canon - eller hva? Det er preferanser rundt bruksområde, funksjonalitet og ergonomi, kvalitet, pris, etc som gjør at en fullt ut informert kunde kan velge alle merkene på markedet.

Lenke til kommentar

Ledsal/Elkjøp-ansatte har fått beskjed om å pushe Sony framfor andre merker.

Hvis det er sant burde vel andelen Sony speilrefleks vært større i begynnermarkedet med tanke på hvor stor Lefdal/Elkjøp er.

Sier ikke at det er feil men stiller med litt tvilende til det.

Lenke til kommentar

(ja, jeg vet man kan bruke EF-objektiver, og noen av disse fungerer veldig fint på EF-S også).

Alle EF-objektivene fungerer fint på cropkameraer, faktisk så fungerer de bedre på crop-kameraer siden kameraene ikke benytter ytterkantene i objektivene. Og endel av EF-objektivene er ikke dyrere en EF-S objektivene, så ser ikke helt meningen til å produsere spesifikke objektiver til kun en segment-gruppe.

Enig med deg der Nautica. Det er mange i "hjemmemarkedet" som også bruker EF objektiver.

Noen av disse er rimelige også. Jeg forstår egentlig ikke hvordan du kan mene at Canon har dårlig utvalg med optikk.

Canon har en haug med rimelige fastobjektiv fra ca 20mm og oppover.

Lenke til kommentar

Tor

Det er et salgs-knep, de annonserer med billige Canon/Nikon pakker, men når du kommer ned til butikken er de "utsolgt/ikke ankommet butikken kommentarer" også begynner de og anbefale deg å kjøpe et Sonykamera istedenfor pga. av at det er så mye bedre på alle områder.

Lenke til kommentar

Det er et salgs-knep, de annonserer med billige Canon/Nikon pakker, men når du kommer ned til butikken er de "utsolgt/ikke ankommet butikken kommentarer" også begynner de og anbefale deg å kjøpe et Sonykamera istedenfor pga. av at det er så mye bedre på alle områder.

Skremmende sant.

Nesten så man skulle tatt noen stikkprøver - at et knippe brukere drar i butikken med avtalte replikker og ser hva de ansatte sier..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...