Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg må gå OPP i vekt - Hvordan?

Anbefalte innlegg

Pro tips når du i tillegg er student: Havregryn og helmelk. Billig, mettende, energirikt og helt grei smak. Peis på med noen hasselnøtter, rosiner og litt banan så har du litt av en energibombe.

Ha i en god klump med smør mens du koker den, så blir det faktisk skikkelig godt!

EDIT: Sorry ... tenkte havregrøt. Men det gjelder likevel.

Endret av Han Far
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

jeg bestemte meg og for å gå opp i vekt for en del år siden. Jeg kjøpte bare mer mat. Her er liste over hva jeg spiste

hel melk sammen med sånne maryland sjokolade kjeks

gulerøtter

yoghurt

grandiosa

epler

pærer

peanøtter

brus

Bare sett deg ned foran pc'n sett på noe du liker å se på og ta deg et stort glass helmelk, spis en halv pakke med kjeks og avslutt med en gulerot eller to. Etterpå kan du sitte og kose deg med god samvittighet for at du går opp i vekt

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette burde være null problem, spis snop, drikk saft, og eventuelt hurtig mat når du har råd. Kutt ut treningen, på denne måten senkes energi forbruket. Spis mindre mat generelt slik at du får lav forbrenning, så kombinerer du det med ovenfor, da kommer kiloene fort.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

det er værre å være 45kg "sunn" enn 55kg "usunn"

Etter du har spist din vanlige mengde, spis litt til. Og ta også små måltider inne i mellom. Første prioritering her er å komme opp i vekt, ikke bry deg om super sunn mat, spis det du liker og så kan du finpusse på helsa når vekta er korrekt!

Forventer du at en så tynn person plutselig skal bli en aktiv atlet som trener hver dag som spiser bare sunn mat i store mengder? Våkn opp.

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hu ville op i vekt, ikke bli usunn...

Hun må droppe disse tullete sunnhets vilkårene, jeg tilbyr en ekspress løsning på hennes problem. Når hun har nådd målet, da kan hun bli "sunn" igjen.

Det dummeste du kan gjøre for å gå opp i vekt er nemlig å trene, på denne måten så forbruker du energien din, og man begynner å ta fra fettlagrene dine og dermed faller vekta. Å spise sunt og rutinert fører til at en får høy forbrenning, og det er nettopp dette vi må forandre.

Lav forbrenning kombinert med lavt energi forbruk fører til at vekta vil gå opp. Det eneste som vil gjøre dette i ekspressfart er snop, saft, hurtig mat, lite mosjon osv.

Lenke til kommentar

Hun må droppe disse tullete sunnhets vilkårene, jeg tilbyr en ekspress løsning på hennes problem. Når hun har nådd målet, da kan hun bli "sunn" igjen.

Det dummeste du kan gjøre for å gå opp i vekt er nemlig å trene, på denne måten så forbruker du energien din, og man begynner å ta fra fettlagrene dine og dermed faller vekta. Å spise sunt og rutinert fører til at en får høy forbrenning, og det er nettopp dette vi må forandre.

Lav forbrenning kombinert med lavt energi forbruk fører til at vekta vil gå opp. Det eneste som vil gjøre dette i ekspressfart er snop, saft, hurtig mat, lite mosjon osv.

Nei. Det er ingen konflikt mellom å gå opp i vekt og å trene. Ifølge blant andre Mark Rippetoe og Medhi Hadim er det klin umumulig å øke styrken sin og gå ned i vekt samtidig. Trening og kalorioverskudd er en gammel, velfungerende kombinasjon som passer fint med mindre man vil opp fem kg på en uke,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig at folk kommer og foreslår at TS skal spise på seg diabetes og fylle årene med transfett! Raske løsninger er aldri gode løsninger! Trening i form av vektløfting (da spesielt tunge baseløft) vil både øke sulthets følelsen, samt at musklene blir stimulert og kombinerer man dette med et godt kosthold, så vokser musklene og vekta går opp!

Lenke til kommentar

fantastisk innsikt i fysiologi må jeg si...

Har du kilder på at det finnes noen som har annerledes forbrenning enn andre? (bortsett fra enkelte sykdomstilfeller?)

Om man ligger i overskudd på kalorier mens man trener VIL man gå opp i vekt. Og man får ikke høyere forbrenning av å spise sunt og rutinert, hvor i all verden har du det fra?

Lenke til kommentar

Har du kilder på at det finnes noen som har annerledes forbrenning enn andre? (bortsett fra enkelte sykdomstilfeller?)

Om man ligger i overskudd på kalorier mens man trener VIL man gå opp i vekt. Og man får ikke høyere forbrenning av å spise sunt og rutinert, hvor i all verden har du det fra?

Det er mange meninger om dette, og det er satt opp flere forskjellige løsningmodeller basert på ulike teorier. Det at mange av dem virker blir for meg det viktigste, gitt at problemstillingen ligger her og ikke i dysfunksjon i fordøyelsen som f.eks lite magesyre, ubalansert bakterieflora, enzymatisk svikt, galleblæresvikt, problemer med opptak i tarmen etc mv, og da har jeg bare så vidt skrapet litt i hva som kan være årsakssammenhengene. På meg virker det som om stoffskiftet er forhøyet, og det burde først og fremst utredes av ekspertise.

Generelt vil bruk av raske karbohydrater og fett være det mest effektive for å legge raskt på seg, gitt fungerende fordøyelse. Fruktose er også spesielt velegnet p.g.a at denne sukkertypen ikke påvirker en del viktige hormoner som bl.a. regulerer metthetsfølelse. Dette kan være greie virkemiddel for å få opp fettprosenten til rundt ca 14%.

Er ikke noe poeng å kjøpe dyre pulverprodukter. Normal mat holder i massevis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nei. Det er ingen konflikt mellom å gå opp i vekt og å trene. Ifølge blant andre Mark Rippetoe og Medhi Hadim er det klin umumulig å øke styrken sin og gå ned i vekt samtidig. Trening og kalorioverskudd er en gammel, velfungerende kombinasjon som passer fint med mindre man vil opp fem kg på en uke,

Hvor i all verden har jeg nevnt at TS skal øke sin styrke hen? det for pokker sier er at TS skal kutte ut trening, slik at fettet og slikt ikke skal forsvinne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du er ikke klarsynt.

Jeg har da for pokker ikke sagt at hvis man har et overskudd av kalorier mens man trener så vil vekta gå opp, hvor i all verden har du dette fra egentlig? Hvis man vil ha en vektøkning så må man "beholde" dette kalorioverskuddet og fjerne treninga. Mer energi inn enn ut, derfor vektøkning.

Det jeg sier er at hvis man spiser sunt og rutinert får man høy forbrenning, noe som betyr at du må spise ofte, og hvis ikke så tar den fra energilagrene. Ergo vekta holder seg lav eller stabil, fordi det går mer energi ut enn inn.

Trener du for mye så vil vekta din faktisk øke igjen, først vil fettet forsvinne, derfor faller vekta, men så vil vekta øke fordi musklene vil bli større og disse har vekt. Vekt og BMI er ikke helt pålitelig måte å sjekke om du er overvektig. Det du burde gjøre er å måle midjen rundt magen. Spiser du mye kalorier og trener, da vil du ikke oppnå fremgang, treninga holder vekta nede, mens kaloriene ødelegger for treninga, derfor energi inn = energi ut, ingen vektendring.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har jeg nevnt at TS skal øke sin styrke hen? det for pokker sier er at TS skal kutte ut trening, slik at fettet og slikt ikke skal forsvinne.

Du sier at det er en dårlig ide å trene og legge på seg samtidig. Jeg sier at det er bullshit, fordi vektøkning nærmest er en forutsetning for effektiv styrketrening. Således er det en god ide å trene og gå med kalorioverskudd samtidig. Hvis hun skal legge på seg 10 kg kun som fett, er det 18% av kroppsmassen hennes. Det er helt unødvendig å skulle øke fettprosenten med 18 når det finnes mer fornuftige ting å bruke kroppsmassen på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du sier at det er en dårlig ide å trene og legge på seg samtidig. Jeg sier at det er bullshit, fordi vektøkning nærmest er en forutsetning for effektiv styrketrening. Således er det en god ide å trene og gå med kalorioverskudd samtidig. Hvis hun skal legge på seg 10 kg kun som fett, er det 18% av kroppsmassen hennes. Det er helt unødvendig å skulle øke fettprosenten med 18 når det finnes mer fornuftige ting å bruke kroppsmassen på.

Her har vi et forskjellig syn.

Du mener at TS skal spise sunt og rutinert, og trene, derfor vil vekta øke fordi muskelmassen hennes vil bli større, dette er rett. Ulempen koster masse penger og tid, og det kan ta tid. Fordelen dette er sunt.

Min versjon er at TS skal spise usunt og urutinert, med uten mosjon, derfor vil vekta øke fordi fettlagrene hennes vil bli større, dette er rett. Ulempen er at hun blir usunn. Fordelen hun sparer masse penger og tid, og dette skjer i ekspressfart.

Lenke til kommentar

Her har vi et forskjellig syn.

Du mener at TS skal spise sunt og rutinert, og trene, derfor vil vekta øke fordi muskelmassen hennes vil bli større, dette er rett. Ulempen koster masse penger og tid, og det kan ta tid. Fordelen dette er sunt.

Min versjon er at TS skal spise usunt og urutinert, med uten mosjon, derfor vil vekta øke fordi fettlagrene hennes vil bli større, dette er rett. Ulempen er at hun blir usunn. Fordelen hun sparer masse penger og tid, og dette skjer i ekspressfart.

Nesten: Å kun øke muskelmassen uten en tilsvarende eller større økning av fettmasse vil, som du sier, ta lang tid. Veldig lang tid. Det vil i mine øyne være mye mer effektivt å legge på seg både fett og muskler. Med riktig trening og et høyt matinntak kan man legge på seg mange kilo på kort tid uten å bli veldig usunn.

Det jeg reagerer mest på i din versjon er sukkerinntaket. Jeg mener at å spise fettholdig mat, eller generelt sett hva som helst så lenge det er næringsrikt, vil være like effektivt som sukker, og mye sunnere.

Lenke til kommentar

Jeg har da for pokker ikke sagt at hvis man har et overskudd av kalorier mens man trener så vil vekta gå opp, hvor i all verden har du dette fra egentlig?

Eeeeeeeeh? Vanlig fysiologilære...

Har du ikke fulgt med i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Jeg merker på meg selv at jeg er undervektig og det har jeg vært en god god stund pga noe mageproblemer. Men nå er jeg bestemt på å trosse dette uansett hvor vanskelig det måtte være.

Det er jo ikke så vanskelig å forstå at jeg må spise MYE for å gå opp i vekt. Men nå er det sånn at forbrenningen min er ekstremt høy i tillegg til at jeg er student, og har veldig dårlig råd. Å spise konstant går det mye penger i.

Jeg veier per dags dato 46-47 kg og er 1.63cm (ca) høy. For å være sunn vekt må jeg visstnok opp i 50-55 kg.

Er det noen som har en liten plan på hva jeg kunne gjort, som er økonomisk i tillegg? Hva og hvor mye må jeg spise?

(btw, jeg er jente)

Høy forbrenning avhenger av et høyt aktivitetsnivå, noe jeg tviler på en student har. For å gå opp i vekt må kaloriinntaket totalt sett være høyere enn hva man forbruker, og dette må foregå over tid for å ha merkbar effekt. Det du kan enkelt gjøre er å spise litt mer enn hva sulten tilsier, slik at du venner deg til et generelt høyere matinntak. Dette kan gjøres billig ved å øke på inntaket av billige råvarer, f.eks. ris, havregryn og oljer (f.eks. ved å tilsette ekstra spiseskjeer olje her og der i maten). I tillegg bør du trene styrke rettet mot muskelmasseøkning.

Med det sagt, så syns jeg ikke du er spesielt undervektig med tanke på målene du oppga. Hvis du mistrives med kroppen så er det en annen sak derimot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nesten: Å kun øke muskelmassen uten en tilsvarende eller større økning av fettmasse vil, som du sier, ta lang tid. Veldig lang tid. Det vil i mine øyne være mye mer effektivt å legge på seg både fett og muskler. Med riktig trening og et høyt matinntak kan man legge på seg mange kilo på kort tid uten å bli veldig usunn.

Det jeg reagerer mest på i din versjon er sukkerinntaket. Jeg mener at å spise fettholdig mat, eller generelt sett hva som helst så lenge det er næringsrikt, vil være like effektivt som sukker, og mye sunnere.

Vi er enige om hvilke måter man kan øke vekta si på.

Jeg har ikke sagt at sukker er den beste måten å øke vekta si på, men det var bare noe som jeg foreslo, fordi du får det gjennom snop og saft. Men jeg vet at jeg nevnte et sted at man også kunne spise hurtig mat, og det er fettrikt mat (hamburger, pizza, kebab osv). Så du kan sikkert øke vekta med sunn fettholdig mat, men min metode er med snop og saft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har da for pokker ikke sagt at hvis man har et overskudd av kalorier mens man trener så vil vekta gå opp, hvor i all verden har du dette fra egentlig?

Eeeeeeeeh? Vanlig fysiologilære...

Har du ikke fulgt med i det hele tatt?

Har DU fulgt med egentlig?

Finn ett innlegg som er mitt der det står "hvis man har et overskudd av kalorier mens man trener så vil vekta gå opp". Bortsett fra det siterte innlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...