Gå til innhold

Lee filter holder og diverse glass?

Anbefalte innlegg

Har gått rundt litt i Singapore og tittet på filtere, og jeg tror det vil vaere en god fremtidsinvestering, istedenfor å fortsette med å kjøpe runde filtere etter runde filtere.

Fra før av har jeg runde polfiltere, 58, 67, 77, samt ett grå filter, 58mm ND8.

Det er på de grå filterne jeg føler at det er mest å hente siden jeg bare har ett filter fra før av. Jeg ønsker fra 10 stop og nedover.

Pr. dags dato bruker jeg objektiver med følgende gjengediameter, 58mm og 77mm men sjansen for at jeg utvider med en Zeiss MacroPlanar 50 f/2 er stor, så da blir det 67 mm også.

Det jeg lurer mest på er om hvilke andre glass kan jeg kjøpe (jeg tenker da på andre merker som passer lee holderen) og vhordan er kvaliteten på andre merker?

Jeg har bare en dag å bestemme meg på, siden jeg returnerer imorgen :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes flere alternativer.

I Lee holderen kan du vel bruke både 100mm og 150mm, så da kan du bruke filtre fra Lee, Singh-Ray, Cokin, Hitech/Formatt osv.

Hvis du benytter filtre en del og har forskjellig filter størrelse er det en god investering.

Lenke til kommentar

Finnes flere alternativer.

I Lee holderen kan du vel bruke både 100mm og 150mm, så da kan du bruke filtre fra Lee, Singh-Ray, Cokin, Hitech/Formatt osv.

Hvis du benytter filtre en del og har forskjellig filter størrelse er det en god investering.

Jeg savner gråfiltere ja, og de står høyere i kurs enn nye objektiver :).

ønsker både 6 og 10 stop til 58 og 77mm, så økonomisk ville jeg tro at det kan forsvares med filter system, men hvordan er kvaliteten mellom de forskjellige merkene? (jeg vil heller betale litt ekstra for å unngå fargestikk etc)

Lenke til kommentar

Jeg savner gråfiltere ja, og de står høyere i kurs enn nye objektiver :).

ønsker både 6 og 10 stop til 58 og 77mm, så økonomisk ville jeg tro at det kan forsvares med filter system, men hvordan er kvaliteten mellom de forskjellige merkene? (jeg vil heller betale litt ekstra for å unngå fargestikk etc)

Tja, tester har vel vist at så og si alle produsenter lager noe med fargestikk.

Unngå Cokin ND filtre er det noen som sier, gir lilla stikk. Bruker ett GND filter fra Cokin og er fornøyd med det.

Tenkte selv å prøve Formatt sine resin filtre neste gang jeg skal bestille filtre - de har ganske god pris og har blitt anbefalt i tester.

Lee og Singh-Ray glass filtre er vel anbefalt av mange, men det koster skjorta også. Mange muligheter, men spesielt Lee sliter med stor backorder på de fleste av produktene sine.

Kan du plukke med deg en Lee holder, samt Lee adapter for 105mm pola glass + noen glass der nede hadde jeg ikke nølt :)

Lenke til kommentar
Kan du plukke med deg en Lee holder, samt Lee adapter for 105mm pola glass + noen glass der nede hadde jeg ikke nølt :)

Jeg plukket med meg en Lee holder, 58 og 77 mm adapter, ett 10 stop Lee filter, 105mm pola glass og 105mm holder :) dritdyrt dog, men jeg skulle ha en okey startpakke nå. Neste gang blir det filter pakke :)
Lenke til kommentar

Grattis!

Det 10-stop filteret er det nok flere som misunner deg - backordre på over 6mnd. i flere butikker :p

Høres ut som en bra pakke det der :)

oi, da hadde jeg litt flaks med valg av butikk, viste ikke at det var så vanskelig å få tak i det :) de hadde ett 10-stop filter, så jeg grabbet det :D tror jeg betalte rett rundt 900 spenn for filteret.

Pakken totalt kom på litt i underkant av 4500,- og jeg stoppet der.

2 x 3-stop på lista neste gang + ett gnd filter, type soft tenker jeg.

Butikken er forøvrig TK Photo, plassert i Funnan shopping centre Singapore. Kjøpte en fotobag fra dem forrige gang jeg var der, TK er en av de få butikkene som har priser på alle varene sine. Flesteparten har priskode, i praksis en pris for turister, og en for fastboende :!:

Må forøvrig takke deg for tipsene og hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...