Gå til innhold

23/24" eller 27" til spill?

LarZen

Anbefalte innlegg

Sitter å ser igjennom skjermer og lurer litt på hvilke størrelse jeg skal gå for. Max oppløsning er jo det samme på en 24" som en 27", tenker da på full HD.

Kan få skjermen litt over 1 meter ifra meg...er spill det skal gå i her slik. Ang hvilke 23/24" vet jeg ikke men har funnet denne i 27" som jeg synes ser lovende ut.

http://www.komplett....aspx?sku=611230

Hvilke erfaringer har folk, blir det slitsomt med en 27"?

På forhånd takk :)

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris forskjellen fra disse billig skjermene opp til en til litt over 3000,- er uvesentlig for min del. Vil jo ha en så stor og bra skjerm som mulig, når en har bruk over 20 høvdinger på en pc så skal det ikke holdes igjen på bilde kvaliteten for å si det slik...men innen rimelighetens grenser selvfølgelig. inv_biggrin.gif

EDIT: Men om det blir slitsomt med en stor skjerm fks 27" så må en jo vurdere en mindre. Er vel mest det jeg gjerne vil vite litt fra brukere.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Bildekvaliteten er ikke bedre bare fordi skjermen er større. Vil du ha kvalitetsskjerm bør du kjøpe en med IPS-panel, ikke TN-panel slik de fleste skjermer bruker.

Her har du en veldig bra 27" skjerm f.eks: http://www.dustinhome.no/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/product/5010380195

Om det er for dyrt har dell et par mindre modeller også som jeg vet er bra. Har desverre ikke ekstremt mye peiling på skjermer så du får vente og se om du får svar fra mer erfarne folk.

Lenke til kommentar

27" er for stort til skytespill. Du klarer ikke holde oversikt over hele bildet, pikseltetthet burde være prioritet nummer 1 om det er spilling som er målet ditt.

U2311H er et godt valg, eller HP ZR24W om du ønsker 16:10-aspekt og meget god bildekvalitet og responstid etter kalibrering.

Eventuelt, om spilling er veldig viktig for deg kan du også vurdere 120Hz-skjermer.

Lenke til kommentar

Hatt denne BenQ skjermen i et par dager nå og har ikke ord for hvor dårlig den er....helt på tryne at så mange synes denne skal være bra. Denne skal i retur og en skikkelig monitor skal bestilles....

Det kan være nyttig å si hva du mener er "på trynet" med den, så folk vet hvorfor du er misfornøyd...

Lenke til kommentar

Hatt denne BenQ skjermen i et par dager nå og har ikke ord for hvor dårlig den er....helt på tryne at så mange synes denne skal være bra. Denne skal i retur og en skikkelig monitor skal bestilles....

Det kan være nyttig å si hva du mener er "på trynet" med den, så folk vet hvorfor du er misfornøyd...

Godt poeng :)

Farger er et problem, det blir aldri helt rett. Enten for lite eller for mye...min over 5år gamle monitor har mer punch i fargene en denne. Uansett hvor mye justeringer jeg prøver på så blir det aldri bra nok. Den sliter også med graderinger på farger, godt eksempel er om du ser på en film med en sol nedgang og normalt så ser en en jevn overgang av fargene. Men på denne monitoren så er det klare graderinger og skjermen klarer ikke dette i det hele tatt....det ser ut som det er blitt malet på lag med lag av farger. Noe slik det var på dem aller tidligste lcd tv'n når dem kom...

Det lyser også igjennom lcd panelet så mørke sener i film eller spill blir aldri mørkt og en ser klare lysere områder rundt på skjermen. Innsyns vinkelen er også noe av det dårligste jeg har vært borti, en må ha monitoren nesten rett forrand ansiktet for at bildet ikke skal bli mørkere rundt omkring på skjermen.

Det ser også ut som skjermen er "skitten", det er pga et billig panel dem har brukt. Jeg vet ikke tekniskt rundt hvordan dette er men det er det det ser ut som.

Men til en så billig penge så er det jo klart en "ok" monitor. Men om en er glad i spill og har evnt kjøpt seg en grei pc til å spille på så ikke bli gjerrig å kjøp denne. Det er som å slenge noen hjul kapsler på en Ferrari....det blir helt på tryne.

Jeg var naiv og trodde ikke denne skjermen kunne være så dårlig derfor gikk jeg for denne...mye pga all positiv omtale om den på komplett. Neste skjerm blir en vesentlig bedre skjerm for å si det slik...jeg må bare finne en som er bra nok nå.

Lenke til kommentar

Dell Ultrasharp U2311H har EIPS-panel, eller om du virkelig vil ha god bildekvalitet er U2410 eller HP ZR24w med "skikkelig" IPS-panel med 8-bits fargegjengivelse. Uansett er problemene du nevner noe som er typisk med TN-paneler så du må nok over på IPS eller PVA-paneler. HPen er nok den monitoren som har lavest inputlag.

Lenke til kommentar

Undersøkte litt hvilke type panel som var i den jeg allerede hadde, og det var jaggu et IPS panel...så ikke rart jeg ikke taklet det billige TN panelet i BenQ skjermen.

Her er den jeg har http://www.hardware.no/artikler/nec_20wgx2/24107 en gammel traver dette nå...men da er det klart at dem skjermene som er blitt linket til her er veldig aktuelle. Sniffer endel på HP ZR24w men hadde likt å hatt en med 120Hz og noe høyere oppdatering...vanskelig det her..ser ikke ut som jeg kan få i pose å sekk.

Lenke til kommentar

Du får kun TN-paneler som er 120Hz, angående screen tearing er det kun en måte å fikse det på: vsync

Inputlag kan fikses med lavere framebuffer, som kan stilles inn gjennom RadeonPro for ATI/AMD eller Nvidia Control panel.

HP ZR24W er en god skjerm til gaming, og har veldig lav inputlag (tiden det tar før bildet vises på skjermen fra maskinen sender det) sammenlignet med vanlige skjermer. 120Hz-skjermer er enda bedre med en egen game-mode, men disse har igjen ikke samme bildekvalitet som et IPS-panel.

Om du ser på 27" er det egentlig bare Dell U2711H og Apple LED Cinema 27" som gjelder, men prislappen på disse er rimelig høy.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bare kjøp en Dell U2711 og bli ferdig med det!

Du får ikke bedre monitor til prisen.

Selv har jeg både U2711 og U2410 (stående i portrettmodus), dell u2711 er min favoritt da oppløsningen er høyere, større pikseltetthet, og noe bedre panel synes jeg. Liker faktisk også 16:9 aspektet kontra 16:10.

Uansett hvem du velger så vil du bli fornøyd.

Men hvis pris ikke spiller noen rolle så holder jeg en knapp på u2711 som sagt. Vær dog obs på at om du liker å spille med grafikk på maks, så blir det DYRT i så høy oppløsning. Trenger nesten SLI eller crossfire. Så slik sett så er u2410 et mere egnet valg for gamere.

Og en 24tommer er faktisk ikke så dum, muligens en av de mer fornuftige monitorstørrelsene. (med 1920x1200 oppløsning)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...