Gå til innhold

Windows 7 installasjonsproblemer - sier jeg ikke har nok diskplass

Anbefalte innlegg

Hei!

Strømforsyningen i min selvbygde PC tok kvelden for cirka et år siden, og jeg fikk først summet meg til å kjøpe ny nå i vår. Da PCen tok kvelden hadde jeg windows XP installert, men som student ved NTNU får jeg gratis windows 7, og derfor valgte jeg å oppgradere til dette samtidig.

Jeg sette i windows 7 platen og installasjonen starter på vanlig vis. Videre kommer jeg til siden der man kan velge hvilken disk/partisjon man ønsker å installere windows på. Jeg har 8 harddisker og rundt 12 partisjoner, der den ene er på cirka 20 GB og har vært brukt til å ha windows xp på. Denne partisjonen formaterte jeg derfor, og fikk beskjed om at det var 20GB ledig plass. MEN, når jeg prøver å velge denne partisjonen til windows 7 får jeg beskjed om at det ikke er nok ledig plass. Jeg har også forsøkt mange av de andre diskene, flere av dem har opptil 250GB ledig diskplass, men hver gang forteller installasjonsprogrammet meg at jeg ikke har nok diskplass til å installere windows 7. Jeg får rett og slett ikke valgt disk til windows 7, og dermed får jeg ikke installert det heller. Vet noen hva som er galt?

Jeg står litt fast her og trenger sårt hjelp, så alle tips blir mottatt med stor takknemlighet. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble ut alle de diskene du ikke skal ha windows 7 på. Kun ha en harddisk tilkoblet som du veit det er nok med plass på.

Boot ifra CD/DVD. Ikke velg oppdater da du får valg om det. Velg custom. Så får du opp harddisken. Trykk på drive option for å få flere valg. Slett alt du har der, opprett ny partisjon på harddisken. Så forsett med installasjonen.

Lenke til kommentar

Bare for å ha nevnt det, det er mulig å installere uten å ha den separate 100 MB partisjonen.

Antar at tipset om å slette alt først vil fungere.Men 20 GB til Win7 er alt for lite. Det gikk bra med XP, men Win7 trenger mer. Minimum 50 GB.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 80 GB på Win7, og jeg har ikke installert så mye. Kun de vanlige tingene som office, photoshop og andre diverse små program.

Så ville nok hatt en disk på 2-300GB til systemet. De koster jo så og si ingenting nå for tiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg har nå forsøkt å koble ut alle andre harddisker enn den jeg skal ha win7 på, men det fungerer fremdeles ikke. Dersom jeg prøver å installere på en annen disk enn den som har navnet "system" (selv om jeg vet at win xp ikke ligger der, men lå på den med 25 GB partisjon), så får jeg beskjed om at det ikke er mulig å installere eller lage en ny system-partisjon på partisjonen. Er eneste løsning å formatere den disken som har navnet "system" og så installere der? Jeg ønsker helst ikke å formatere denne disken som har navnet system, da det er mye bilder og filmer der som jeg ikke ønsker å miste.

Takk!

Lenke til kommentar

Formatering hjelper ikke hvis partisjonen er av feil type. Da må du slette gamle partisjoner og lage ny.

Du må uansett velge en partisjon som ikke inneholder filer du vil beholde. Man bør jo formatere.

Det er vanskelig å svare spesifikt uten å se en oversikt over hvilke disker og partisjonstyper du har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva menes med "hvis partisjonene er av feil type"? :) Jeg har et salig kaos av harddisker og partisjoner; i alt 8 harddisker og rundt 15 partisjoner. Det er en harddisk det står "system" på, mens de andre er enten "primary" eller "seconday".

Jeg står helt uten anelse på hva som er galt her. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...