cenenzo Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? hvordan jeg løser det? http://oi53.tinypic.com/2012erb.jpg oppgave 1. a) hele oppgave 2. oppgave 3 d) faktoriser oppgaver d) og c) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? hvordan jeg løser det? http://oi53.tinypic.com/2012erb.jpg oppgave 1. a) hele oppgave 2. oppgave 3 d) faktoriser oppgaver d) og c) For det første, du får ingen hjelp på dette forumet og for det andre, det er pillråtten kvalitet på bildet. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Tricell: Bare fordi du var for lat til å ta imot hjelpen vår betyr ikke at alle andre er det. Det er ikke så lett å se hva som står der, men for å gange sammen parenteser ganger du hvert ledd i en parentes med hvert ledd i de(n) andre parentesen(e). Det ser ut som om disse oppgavene er ment å være trening i kvadratsetningene og kuberingssetningene, de er vel verdt å lære seg. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Det er også en stor og fin matteassistansetråd på toppen av forumet. Endret 13. juli 2011 av stifa 1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 1. Ta bedre bilde. 2. Løs det som er inni parantesene først. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 skal prøve og mekke bedre bilde! scanner det inn eller noe, tusen takk the last nick left! setter pris, greide den ene oppgaven nå, mangler bare oppgave 2, som jeg synes er lit vankselig.. hva skal jeg gjøre med 1/2a + 2/3? / = brøkstrek,hva skal jeg gjøre med a? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hvis du tenker på oppgaven , skal du gjøre det samme som før, gang hvert ledd i den ene parentesen med hvert ledd i den andre, men her må du passe på fortegnene. Du kan gjøre det manuelt, da blir det , men du kan også bruke konjugatsetningen (som også kalles tredje kvadratsetning) som sier at (a+b)(a-b)=a2-b2, det står om den i den første linken i det første innlegget mitt. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Tusen takk! setter kjempe stor pris! kunne jeg spørt om noe mer? Du vet den formen : http://imageshack.us...icture3eh7.png/ denne typen, bare at det er opphøyd et tall til venstre over kvadratrot tegnet, og opphøyd et tall over x. jeg vet at da blir det x også opphøyd i brøk, men jeg husker ikke helt hvilket siffer som skal ligge i teller og nevner i brøken. skal tallet til høyre eller venstre være teller? Om det er opphøyd kunn til venstre, og ikke noe til høyre i x, betyr det at det egentlgi er en (2) der? hvis ikke jeg husker feil, men jeg synes det var noe sånt. unnskyld at det er dårlig forklart, men jeg kommer ikke inn på hva det heter, siden ejg ikke lenger har videregående matteboken. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hvis du tenker på noe som så er det det samme som med tallet "i" rottegnet i nevneren og eksponenten i telleren. Hvis du ikke husker hva som skal hvor kan det være lurt å tenke på roten og eksponenten hver for seg. Hvis vi i stedet tar uttrykket er dette det samme som . Sammenhengen ser du kanskje når du bruker definisjonen av tredjeroten, altså tallet som ganget med seg selv tre ganger blir lik det under rottegnet, altså at . Hvis vi nå ser på¨det opprinnelige uttrykket og bruker definisjonen av tredjeroten har vi at Jeg vet ikke om noen genial måte å huske det på, det er nok bare mengdetrening som hjelper, dessverre. Om det er opphøyd kunn til venstre, og ikke noe til høyre i x, betyr det at det egentlgi er en (2) der? hvis ikke jeg husker feil, men jeg synes det var noe sånt. Her er jeg litt usikker på hva du mener, men hvis jeg tolker det rett er det snakk om et uttrykk som dette: ? Når det bare står et rottegn og ikke noe mer betyr det kvadratroten, ja, så du kan tenke deg at det står . Håper dette hjalp, hvis ikke er det bare å spørre. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 Det hjalp kjempemye! men jeg er ikke sikker om jeg husker riktig eler feil, men jeg syntes i læreboken, når det står en sånn kvadrat rot med kunn, tall til venstre, og ingen til høyre, så skal det egentlig stå 2 på høyre? sånn som du har skrevet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå