Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til å løse noen matteoppgaver!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? hvordan jeg løser det?

 

http://oi53.tinypic.com/2012erb.jpg

 

oppgave 1. a)

hele oppgave 2.

oppgave 3 d)

faktoriser oppgaver d) og c)

 

For det første, du får ingen hjelp på dette forumet og for det andre, det er pillråtten kvalitet på bildet.

Lenke til kommentar

Tricell: Bare fordi du var for lat til å ta imot hjelpen vår betyr ikke at alle andre er det.

 

Det er ikke så lett å se hva som står der, men for å gange sammen parenteser ganger du hvert ledd i en parentes med hvert ledd i de(n) andre parentesen(e). Det ser ut som om disse oppgavene er ment å være trening i kvadratsetningene og kuberingssetningene, de er vel verdt å lære seg.

Lenke til kommentar

skal prøve og mekke bedre bilde! scanner det inn eller noe, tusen takk the last nick left! setter pris, greide den ene oppgaven nå, mangler bare oppgave 2, som jeg synes er lit vankselig..

 

hva skal jeg gjøre med 1/2a + 2/3?

/ = brøkstrek,hva skal jeg gjøre med a?

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på oppgaven chart?cht=tx&chl=(\frac{1}{2}a+\frac{2}{3})(\frac{1}{2}a-\frac{2}{3}), skal du gjøre det samme som før, gang hvert ledd i den ene parentesen med hvert ledd i den andre, men her må du passe på fortegnene. Du kan gjøre det manuelt, da blir det chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}a*\frac{1}{2}a-\frac{1}{2}a*\frac{2}{3} +\frac{2}{3}*\frac{1}{2}a-\frac{2}{3}*\frac{2}{3}, men du kan også bruke konjugatsetningen (som også kalles tredje kvadratsetning) som sier at (a+b)(a-b)=a2-b2, det står om den i den første linken i det første innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Tusen takk! setter kjempe stor pris! kunne jeg spørt om noe mer?

 

Du vet den formen :

http://imageshack.us...icture3eh7.png/

 

denne typen, bare at det er opphøyd et tall til venstre over kvadratrot tegnet, og opphøyd et tall over x.

 

jeg vet at da blir det x også opphøyd i brøk, men jeg husker ikke helt hvilket siffer som skal ligge i teller og nevner i brøken. skal tallet til høyre eller venstre være teller?

 

Om det er opphøyd kunn til venstre, og ikke noe til høyre i x, betyr det at det egentlgi er en (2) der? hvis ikke jeg husker feil, men jeg synes det var noe sånt.

 

unnskyld at det er dårlig forklart, men jeg kommer ikke inn på hva det heter, siden ejg ikke lenger har videregående matteboken.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på noe som chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{x^2} så er det det samme som chart?cht=tx&chl=x^{\frac{2}{3}} med tallet "i" rottegnet i nevneren og eksponenten i telleren. Hvis du ikke husker hva som skal hvor kan det være lurt å tenke på roten og eksponenten hver for seg. Hvis vi i stedet tar uttrykket chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{x} er dette det samme som chart?cht=tx&chl=x^{\frac{1}{3}}. Sammenhengen ser du kanskje når du bruker definisjonen av tredjeroten, altså tallet som ganget med seg selv tre ganger blir lik det under rottegnet, altså at chart?cht=tx&chl=x^{\frac{1}{3}}*x^{\frac{1}{3}}*x^{\frac{1}{3}}=x^{\frac{1}{3}+\frac{1}{3}+\frac{1}{3}}=x^1=x. Hvis vi nå ser på¨det opprinnelige uttrykket chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{x^2} og bruker definisjonen av tredjeroten har vi at chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{x^2}*\sqrt[3]{x^2}*\sqrt[3]{x^2}=x^{\frac{2}{3}}*x^{\frac{2}{3}}*x^{\frac{2}{3}}=x^{\frac{2}{3}+\frac{2}{3}+\frac{2}{3}}=x^2

 

Jeg vet ikke om noen genial måte å huske det på, det er nok bare mengdetrening som hjelper, dessverre.

 

 

Om det er opphøyd kunn til venstre, og ikke noe til høyre i x, betyr det at det egentlgi er en (2) der? hvis ikke jeg husker feil, men jeg synes det var noe sånt.

 

Her er jeg litt usikker på hva du mener, men hvis jeg tolker det rett er det snakk om et uttrykk som dette: chart?cht=tx&chl=\sqrt{x^3}? Når det bare står et rottegn og ikke noe mer betyr det kvadratroten, ja, så du kan tenke deg at det står chart?cht=tx&chl=\sqrt[2]{x^3}.

 

Håper dette hjalp, hvis ikke er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Det hjalp kjempemye! men jeg er ikke sikker om jeg husker riktig eler feil, men jeg syntes i læreboken, når det står en sånn kvadrat rot med kunn, tall til venstre, og ingen til høyre, så skal det egentlig stå 2 på høyre? sånn som du har skrevet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...