Pasi Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Hvem fant på begrepet "rasisme" og hvorfor? Er det et begrep som har forbedret ytringsfriheten? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Det var tyskeren Magnus Hirschfeld som først brukte begrepet "rasisme". Han gjorde det på begynnelsen av 1930-tallet. Før denne tid brukte man begrepet rasehat. Lenke til kommentar
Pasi Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Det var tyskeren Magnus Hirschfeld som først brukte begrepet "rasisme". Han gjorde det på begynnelsen av 1930-tallet. Før denne tid brukte man begrepet rasehat. Hva er forskjellen på rasisme da og nå? Det var nesten ikke ikke-hvite i Europeiske land den gang? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg antar at Magnus Hirschfeld, som ut fra det jeg forstår var jøde, reagerte på rasisme i form av antisemitisme i 30-åras Tyskland. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Hva er forskjellen på rasisme da og nå? Det var nesten ikke ikke-hvite i Europeiske land den gang? et er nettopp det som er forskjellen på rasisme da og nå tror jeg. Siden det var så få "ikke-hvite" som du kaller det var det lettere å gå i den fellen å tro at det faktisk var noen forskjell mellom de såkalte rasene. Nå derimot har vi et mer sammensatt samfunn. Sammen med forskning som totalt undergraver påstandene om at det er noen signifikant forskjeller (det være seg intelektuelt eller på andre områder) burde man nå vite bedre. Så spør du meg er forskjellen på rasisme nå og da at man må være dummere for å være rasist nå enn da. Den gangen hadde man bare noen postkortbilder fra et eksotisk land å omtrent ingen hadde vært i å støtte seg til. Endret 12. juli 2011 av L4r5 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 There is surely nothing more absurd than the theory of the “natural” hostility between races, but unfortunately it is not one of the theories that may be killed by laughing at it. It arises from interests that are too strong, it serves too well the purpose of facilitating the demagogic exploitation of ancient prejudices and errors on the subject of foreign phenomena, to prevent this absurd creature of the overheated pedantic brain to be considered in editorial offices and on the parliamentary rostrum, by professional patriots as a recognised science, as a self-evident truth, imparting to it ever new accessions of vitality. Karl Kautsky, 1916... Geir Lenke til kommentar
Pasi Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg antar at Magnus Hirschfeld, som ut fra det jeg forstår var jøde, reagerte på rasisme i form av antisemitisme i 30-åras Tyskland. Selvsagt! Takk for informasjon. Selvfølgelig var det en jøde som var starten på slutten av vestlig sivilisasjon. Hva er forskjellen på rasisme da og nå? Det var nesten ikke ikke-hvite i Europeiske land den gang? et er nettopp det som er forskjellen på rasisme da og nå tror jeg. Siden det var så få "ikke-hvite" som du kaller det var det lettere å gå i den fellen å tro at det faktisk var noen forskjell mellom de såkalte rasene. Nå derimot har vi et mer sammensatt samfunn. Sammen med forskning som totalt undergraver påstandene om at det er noen signifikant forskjeller (det være seg intelektuelt eller på andre områder) burde man nå vite bedre. Så spør du meg er forskjellen på rasisme nå og da at man må være dummere for å være rasist nå enn da. Den gangen hadde man bare noen postkortbilder fra et eksotisk land å omtrent ingen hadde vært i å støtte seg til. Derfor er afro-amerikanere så suksessfulle! Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Derfor er afro-amerikanere så suksessfulle! Særlig han som er mektigere enn hvert eneste hvite europeere og alle andre i verden og sitter i et hvit hus i Washington. Hadde hver afro amerikaner blitt adoptert av hvite middle class amerikaner istedenfor omstendighetene de finner seg oftest... Velutdannete afrikanske innvandrer greier seg bedre enn de som blir født i fattigdom og rasisme. 3 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Slutten for vestlig sivilisasjon er nok ikke at vi stort sett har sluttet å kalle svarte mennesker hottentotter og at politiet ikke lenger banker dem opp for sikkerhets skyld. Det er et litt mer kompleks spørsmål enn det. En serie i fem (tror jeg) deler om tematikken gikk på en av de britiske TV-kanalene tidligere i år. Den kan anbefales. Lenke til kommentar
Pasi Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 Derfor er afro-amerikanere så suksessfulle! Særlig han som er mektigere enn hvert eneste hvite europeere og alle andre i verden og sitter i et hvit hus i Washington. Hadde hver afro amerikaner blitt adoptert av hvite middle class amerikaner istedenfor omstendighetene de finner seg oftest... Velutdannete afrikanske innvandrer greier seg bedre enn de som blir født i fattigdom og rasisme. haha det var dagens!? Han er bare en nikkedukke for AIPAC og andre jødiske krefter. Dessuten er han ikke afro amerikaner, ei heller afrikaner, han er mulatt. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Derfor er afro-amerikanere så suksessfulle! Særlig han som er mektigere enn hvert eneste hvite europeere og alle andre i verden og sitter i et hvit hus i Washington. Hadde hver afro amerikaner blitt adoptert av hvite middle class amerikaner istedenfor omstendighetene de finner seg oftest... Velutdannete afrikanske innvandrer greier seg bedre enn de som blir født i fattigdom og rasisme. haha det var dagens!? Han er bare en nikkedukke for AIPAC og andre jødiske krefter. Dessuten er han ikke afro amerikaner, ei heller afrikaner, han er mulatt. Det at det forgeår en slags "jødisk konspirasjon" med AIPAC i spissen, har jeg enda til gode for å bli presentert noen solide bevis for. Wikipedias definisjon er som følger: "African Americans (also referred to as Black Americans or Afro-Americans, and formerly as American Negroes) are citizens or residents of the United States who have origins in any of the black populations of Africa." Dette syns jeg er en fornuftig definisjon, og Barack Obama passer en slik definisjon. Men jeg får inntrykk av at, mulatt er en gammeldags definisjon, selv om den sikkert ikke er feil å kalle Barack Obama for mulatt. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Det at det forgeår en slags "jødisk konspirasjon" med AIPAC i spissen, har jeg enda til gode for å bli presentert noen solide bevis for. Det er ingen lobby gruppe som har absolutt makt. Hadde flertall amerikaner en annen mening om Israel enn AIPAC, ville de ha mindre makt. Det har stor innflytelse når det gjelder Israel men ikke mye annet. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Siden det var så få "ikke-hvite" som du kaller det var det lettere å gå i den fellen å tro at det faktisk var noen forskjell mellom de såkalte rasene. Sammen med forskning som totalt undergraver påstandene om at det er noen signifikant forskjeller (det være seg intelektuelt eller på andre områder) burde man nå vite bedre. Så spør du meg er forskjellen på rasisme nå og da at man må være dummere for å være rasist nå enn da. Det finnes forskjeller, Stephen J. Gould som ihvertfall latet som han mente det samme (av idelogiske og etnosentriske grunner) ble jo nylig avslørt som svindler. Det er ikke jeg "rasisten" som du velger å kalle meg (og som jeg avviser som et falskt begrep skapt for å hetse Europide) som er dum, vet du mer om biologi enn James Watson? http://www.independent.co.uk/news/science/fury-at-dna-pioneers-theory-africans-are-less-intelligent-than-westerners-394898.html Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det finnes forskjeller, Stephen J. Gould som ihvertfall latet som han mente det samme (av idelogiske og etnosentriske grunner) ble jo nylig avslørt som svindler. Det er ikke jeg "rasisten" som du velger å kalle meg (og som jeg avviser som et falskt begrep skapt for å hetse Europide) som er dum, vet du mer om biologi enn James Watson? http://www.independent.co.uk/news/science/fury-at-dna-pioneers-theory-africans-are-less-intelligent-than-westerners-394898.html Nå vet ikke jeg hvilke kunnskaper L4r5 har om biologi, men personlig kan jeg si at Watson kan en hel del mer om biologi enn meg. Det forandrer selvsagt ikke det faktum at Watsons biologikunnskaper er irrelevant i denne sammenhengen, da han ikke kan bevise at eventuelle forskjeller er biologisk. Vi finner kanskje svaret en gang, og sjansen for at det er Watson som gjør det er mye større enn at jeg gjør denne oppdagelsen, men ingen av oss kan si noe sikkert enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå