Gå til innhold

Leie bil i USA til roadtrip

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er to stk som skal til USA i tre uker. Vi skal kjøre LV-LA-SF, og lurer på om noen kan anbefale type bil med god komfort og som ikke er helt sløv. Vi er i underkant av 30 år.

Vi vil ikke ha en for liten eller for stor bil.

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å spesifisera bilmodell har ikkje noko for seg, av di du veit aldri kva bil du får likevel. Du vel utleigegruppe, ikkje spesifisert bil.

Vil sjølv seia at ein slik tur bør gå med ein bil frå utleigegruppa "Standard" hjå Alamo (største utleigefirmaet i USA, trur eg, www.alamo.com), då endar du opp med ei bil storleik "(særs) stor familiebil" i Europa. Vil du ha litt liten bil, kan "Midsize" vera høveleg når de berre er to, då kjem du i bil av storleiken "stor mellomklasse" i Europa. Vil du ha STOR og romsleg bil på 5,5-6 meter, vel du "Fullsize". Prisskilnaden er oftast ikkje noko å sjå på, til vanleg er det mellom 10 og 20 % som skil "Midsize" frå "Fullsize".

Amerikanske bilar er ellers jamnt over noko sløvare enn europeiske på same storleik. Skuld det på automatgiret....

Lenke til kommentar

Unngå biler som Chevrolet Impala ihvertfall -- ikke fantastisk komfort, nokså lite baksete og de er veldig myke, så hvis dere har planer om å kjøre på noe annet enn motorvei (f.eks. gjennom nasjonalparker på små, svingete veier) ville jeg styrt unna.

Edit: Se bort fra argumentet om baksetet; var overbevist om at du hadde skrevet at dere var 3 personer.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Unngå biler som Chevrolet Impala ihvertfall -- ikke fantastisk komfort, nokså lite baksete og de er veldig myke, så hvis dere har planer om å kjøre på noe annet enn motorvei (f.eks. gjennom nasjonalparker på små, svingete veier) ville jeg styrt unna.

Amerikanske bilar har jamnt over mjuk fjøring, så det vert eit problem same kva ein vel, om ein vil ha over "midsize". Vel ein midsize kan ein jo vona på ein europeisk eller japansk bil.

Lenke til kommentar

Neida, får tak i bedre biler også, som Volvo og MB. Hertz har vel Volvo S80 i Premium-kategorien, og man kan også bestille C-klasse og E-klasse. Nå blir jo en E-klasse eller S80 veldig overkill for to personer som skal ha med seg noe bagasje, men det er fortsatt ganske greit å finne ordentlige biler. Prisen derimot...

Lenke til kommentar

Det å levere et annet sted enn du henter er heller ikke noe problem i USA.

Bestemte modeller kan bestilles, men dett gjelder kun de mer spesielle og dermed dyrere modellene.

Om dere ikke har preferanser for spesielle biler, eller cab., anbefaler jeg en SUV. Et slikt valg gjør at en kommer seg opp fra veien og ser mer.

Det finnes en del tråder om temaet her inne. Jeg har lagt mine generelle råd for bilferie i USA i noen av dem. Et søk på "kjølebag" burde gi treff.

God tur

Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Vi endte opp med en SUV, type Ford Edge. Kjenner noen som kjører den i statene nå og synes den er veldig god å kjøre. Vi kunne absolutt fått billigere bil men da også mindre/lavere bil, men å kjøre rundt i 3 uker bør være en god opplevelse.

Lenke til kommentar

Har kjørt den selv, men ikke på langtur. Kun timesturer rundt Houston. Grei bil i mine øyne.

Men ha i bakhodet at det som er oppgitt er en "typisk" bil i klassen, selv om en ofte treffer ettersom utleieselskapene har avtale med et par bilmerker.

Vær også obs på at du kan få "tilbud" om en større og/eller bedre bil når du henter uten at det nevnes noe om pris før du signerer og om du signerer uten å sjekke har du godtatt oppgradering og tilhørende ekstra kostnader. Oppgraderinger kan dog være gode tilbud og dermed et godt valg, men en ønsker selvsagt å vite det før regningen kommer.

GPS er nesten et must for tiden. Det er dyrt å leie, men ingen problemer å kjøpe en billig eller å ta med en fra Norge. Pass på å lase ned kart for USA, eller å ha en som allerede har kart for hele verden, om dere velger det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...