Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva kan man akseptere av utleier?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet inn i en kjellerleilighet. Det ser helt greit ut her, fint gulv og vegger.

Men det er mye jeg ikke liker:

-Ikke tilgang til kjellerens sikringer.

-Kursen er så lav at vaskemaskin og tørketrommel ikke kan stå på samtidig.

-Svært lytt!

Når de som eier huset går i stuen over eller hører musikk eller snakker, så går lyden veldig lett ned til oss. På soverommet er det til og med mulig å høre enkelte ord av hva de sier der oppe.

Men det er så forbannet slitsomt å flytte, dessuten er det ikke lett å finne noe til riktig pris og at det skal se ganske pent ut.

Hva kan jeg gjøre?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva du skal gjera? Godtaka ting som dei er, eller flytta. Du har sjølv godteke husværet som det er, og så lenge huseigar sjølv held dei ordensreglane han krev av deg kva gjeld støy, og ellers oppfører seg normalt har du her absolutt ingen krav. Eg føreset då at husværet held "tekniske mål" kva gjeld bygningsstandard samanlikna med kva bygningslova krev. Er du i tvil her er teknisk etat i kommunen rett adresse. Eg føreset og at huseigar ikkje har prøvd å fara med svik ved å snakka usant om kvaliteter du har spurt om kva gjeld husværet.

Lenke til kommentar

Nå bor jeg i kjelleren, og mye av min lyd går nedover og forstyrrer ikke. Men lyden fra hovedetasjen går alt for lett ned i kjelleren.

Jeg spurte på visning om det var lytt her. Da sa utleier at det ikke var særlig lytt. Hva annet kunne jeg gjøre? Trodde ikke det var vanlig å prøvebo i hybler. Skulle jeg ha bedt om å få være der en dag for å undersøke støynivået?

Det jeg egentlig lurer på er om det er vanlig eller ok å ha det så lytt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden det er så lytt, er det nok ikke en leilighet som en egen boenhet, men en innredet leilighet i u-etg i en vanlig enebolig. Du kan nok ikke forvente at uleier med familie skal liste seg rundt i sitt eget hus i tøfler, ikke spille musikk, eller ha s**. Der ikke sikkert det er eget sikringsskap til "leiligheten", og det er vel naturlig at hovedskapet står i utleiers del. Når det gjelder sikring til trommel og vaskemaskin, må det være en kurs til hver for at du skal kunne kjøre begge samtidig.

Dette er ting du må undersøke før du leier. Ikke lett, vet det, men du får som regel det du betaler for... Det beste er nok å finne noe annet, men ta deg god tid, slik at du finner noe som du blir fornøyd med. I populære områder er det stor pågang på gode utleieboliger, så dersom du kan skaffe en referanse, firmagaranti for husleie, etc, ligger du bedre an.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Ja jeg vet at de må få lage de lydene de gjør. Jeg har bodd i kjellerleilighet før og da var det veldig lite lyder som gikk ned. Og du har helt rett, det er en slik innredet leilighet i u-etg.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...