DrDoogie Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Så standpunktet ditt er at det er nok av økonomiske flyktninger, men ingen grunn til å stoppe dem? Fri flyt? Neeeeei...*drar litt paa det*. OEkonomisk og oekonomisk fru Blom. "loegn, loegn og forbannet statistikk" heter det jo saa fint. Tall kan jo brukes til saa mangt - derfor er det av og til interessant aa stoppe opp litt og spoerre seg hvem som bruker disse tallene, og i hvilken hensikt. For, skjoenner du, det er IKKE til aa komme utenom at flyktninger oensker aa bedre levesituasjonen sin. Og her ligger hunden i snusen begravet. For hvem har interesse av aa sette merkelappen "oekonomisk" paa disse flyktningene? Seff dem som oensker aa gjoere flyktningene "ikke legitime" i offentlighetens (du og meg) sine oeyne. Blir saa mye lettere aa fordoeme dem da. Naar det er sagt, kan man jo snu debatten fullstendig paa hodet og komme med bemerkningen: * "men dem som klarer aa komme seg til Norge maa jo ha hatt midler for aa klare dette, ergo har dem ikke lidd noen noed" Quad Eret Demonstrandum: "Ja, men tykker du inte om dom, flyktningarna?" "Jo, selfoelgelig tykker jag om dom. ... Och resten, det er jo entligen bara skrep, det ogsaa." Kan vel forresten legge til at jeg oppholdt meg i Australia under Tampas-episoden (og 1 aar etter), og er det en mann som faar meg til aa se lyset i argumentet at demokratiet i aller ytterste konsekvens er ei rifle med godt sikte, saa er det Philip Ruddock (emigrasjonsministeren). Kisen "hadde en koe" i Indonisia, som ikke hadde beveget seg paa 2 aar selv om Australia hadde ledig kvote, og dem var av den frekkhet aa argumentere med "We have the right to determine who comes to this country, and the circumstances under which they arrive". Don't get me started. Lenke til kommentar
Thanatos Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 1. gå intensiv kurs i norsk, de får ikke lsutte før de kan nok til å bli forstått (misforståelser kan fort føre til fordommer) 2.innen f.eks 6mnd må de være i jobb (synes ikke de behøver og komme hit å sitte å tjene penger på trygd, de kan vise litt innsats!) 3. ved lovbrudd som kvalifiserer til fengsel kan de få en advarsel, ved andre forseelse blir de sendt hjem der de kommer fra. Fine regler det der! Send de inn til stortinget! Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Fine regler det der! Send de inn til stortinget! Unødvenlig. FRP har tatt opp dette (ihverfall forslag 1 og 3 ) utallige ganger i løpet av de siste 15 årene. Meld deg inn i FRP istedenfor. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 jeg kjenner flere innvandrere, og de er alle veldig greie mennesker!men jeg er ikke så begeistret for alle innvandrere så jeg mener det børe stilles viss krav: 1. gå intensiv kurs i norsk, de får ikke lsutte før de kan nok til å bli forstått (misforståelser kan fort føre til fordommer) 2.innen f.eks 6mnd må de være i jobb (synes ikke de behøver og komme hit å sitte å tjene penger på trygd, de kan vise litt innsats!) 3. ved lovbrudd som kvalifiserer til fengsel kan de få en advarsel, ved andre forseelse blir de sendt hjem der de kommer fra. poenget mitt er altså at de bør heve innsatsen sine (dette gjelder absolutt ikke alle), altså heving av innsats og vilje slik at de kan tilpasse seg livet her og leve som nordmenn flest... da skal jeg ønske dem hjertelig velkommen! 1) Delvis enig, man må kreve at innvandrere skal lære et minstemål av norsk. 2) Er de norske statsborgere har de like stor rett til å være trygdesnyltere som andre. 3) Totalt urealistisk. Skal en ha forskjellige lover for innvandrere vs. nordmenn? Dette er totalt umoralsk, etter min mening. I tillegg; Om en fikk gjennom noe slikt tror jeg Norge hadde blitt korsfestet i diverse FN-domstoler, for ikke å snakke om den dårlige PRen det hadde gitt. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 3) Totalt urealistisk. Skal en ha forskjellige lover for innvandrere vs. nordmenn? Dette er totalt umoralsk, etter min mening. Man er da for svingene gjest, og er her på nåde en stakket stund.. og da er det det minste man kan forlange at de skal holde seg på matta.. Nulltolleranse ovenfor dette, er det eneste som hjelper - sånn som det er nå er det rett og slett en fristat for kriminelle innvandrere (ihvertfall på god vei) som kommer hit, plyndrer og herjer mens de venter på behandlig. og på kvelden syter de til dagsrevyen over at de ikke har kabel-tv og varmekabler på gulvet! nei, fyttihelvette, da kan de heller finne seg et annet sted å være.. G Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Ja, heia Fedrelandspartiet! Bort med stinkende, urene aper. Burde puttet dem i gasskamrene, skulle vi! Og det burde dem ha vaert glade for! For det er nordmenn som er best, ja det er nordmenn som er best, alltid nordmenn soooom kan drikke mest og spy ut hjernen sin paa hver fest... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Ja, heia Fedrelandspartiet!Bort med stinkende, urene aper. Burde puttet dem i gasskamrene, skulle vi! Og det burde dem ha vaert glade for! Ja, jeg er så enig. For det er nordmenn som er best, ja det er nordmenn som er best, alltid nordmenn soooom kan drikke mest og spy ut hjernen sin paa hver fest... Er ikke nordmenn prima vera, så vet ikke jeg. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Ja, heia Fedrelandspartiet!Bort med stinkende, urene aper. Burde puttet dem i gasskamrene, skulle vi! Og det burde dem ha vaert glade for! Jeg overser fullstendig det du antyder.. Grunnløst og grenseløst barnslig å ty til slikt.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Jeg vet ikke med DrDoogie, men min post var iallefall ironi all the way. Jeg håper også at du, Goebbles, misforstod DrDoogies innlegg og at det var jeg som hadde rett. At DrDoogies innlegg var basert på sarkasme. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Jeg overser fullstendig det du antyder.. Grunnløst og grenseløst barnslig å ty til slikt.. If we didn't mean to make a statement, then we wouldn't be making a statement about not making a statement, now would we? Men serioest, du kommer her og forfekter forakt for rettssikkerhet, menneskeverd, og likeverd, og forventer at folk ikke skal fortelle deg at den slags tankegods deler du i godt selvskap med: * Nazismen: "Vi er overmenneskene, de 'andre' fortjener ikke det vi har" * Fascismen: "De sterkeste (mest innflytelsesrike) har makt og makt er rett, derfor undertrykker vi andre og nekter dem våre privilegier" * Satanismen: "Mennesket er i bunn og grunn styrt av læren om den ytterste egoisme, hvor alt er tillatt for å tilegne seg det man vil ha og ikke dele med andre" Du schnakker nemlig ikke om real-politikk her Goebbels, du snakker om ditt verdigrunnlag. Og det stinker. EDIT: Og ja, la meg bare legge til at tanken om å nekte like rettigheter for andre, samt diskriminere mot dem, hører best hjemme i små lokalsamfunn. Blir noe problematisk, bl.a. pga inkonsekvens, hvis man da selv noengang flytter uttafor bygda si. Skal man da nektes det samme som man har nektet andre? Korttenkt og selvsentrert. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Jeg overser fullstendig det du antyder.. Grunnløst og grenseløst barnslig å ty til slikt.. If we didn't mean to make a statement, then we wouldn't be making a statement about not making a statement, now would we? Men serioest, du kommer her og forfekter forakt for rettssikkerhet, menneskeverd, og likeverd, og forventer at folk ikke skal fortelle deg at den slags tankegods deler du i godt selvskap med: * Nazismen: "Vi er overmenneskene, de 'andre' fortjener ikke det vi har" * Fascismen: "De sterkeste (mest innflytelsesrike) har makt og makt er rett, derfor undertrykker vi andre og nekter dem våre privilegier" * Satanismen: "Mennesket er i bunn og grunn styrt av læren om den ytterste egoisme, hvor alt er tillatt for å tilegne seg det man vil ha og ikke dele med andre" Du schnakker nemlig ikke om real-politikk her Goebbels, du snakker om ditt verdigrunnlag. Og det stinker. EDIT: Og ja, la meg bare legge til at tanken om å nekte like rettigheter for andre, samt diskriminere mot dem, hører best hjemme i små lokalsamfunn. Blir noe problematisk, bl.a. pga inkonsekvens, hvis man da selv noengang flytter uttafor bygda si. Skal man da nektes det samme som man har nektet andre? Korttenkt og selvsentrert. Jeg synes du legger mange ord i munnen på meg.. alt for mange.. jeg mener fremdeles det jeg skrev, men hvis du leser igjennom hva jeg skrev en gang til, så har jeg ikke sagt et ord om å nekte de som faktisk klarer å tilpasse seg, noe som helst.. At noen på et reelt grunnlag skal kunne bosette seg her, få seg jobb og et normalt liv basert på norske standarder og regler byr meg ikke imot. Men de som ikke er i nærheten av dette (ikke si at du aldri har sett de, og tenkt ditt) som nevnt tidligere --> nulltolleranse... Og hva du måtte mene om mitt verdi grunnlag er for meg knekkende, revnende likegyldig, da dette ikke er oppe til diskusjon.. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Ja, heia Fedrelandspartiet!Bort med stinkende, urene aper. Burde puttet dem i gasskamrene, skulle vi! Og det burde dem ha vaert glade for! Ahh.. flere av sarkasmene dine har vel vært en smule malplassert, men her passet det jo sånn noenlunde. Åkkesom.. sannheten ligger vel et sted midt mellom DrDoogie n Goebbels... Man skal selvfølgelig ikke utvise menneskeforakt, men dumsnillhet blir ikke akkurat belønnet med en gullstjerne i boka heller. Neida, alle innvandrere er ikke kriminelle (langt i fra) og nulltoleranse er ikke veien å gå, men tror man at alt kan håndteres ved å innta det motsatte ytterpunktet er man virkelig på bærtur. Kanskje kunne det vært en idé å stramme inn det norske straffesystemet en smule? (Ikke bare for innvandrere selvfølgelig). Norsk rettsvesen som det er i dag, er rett og slett ikke avskrekkende. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Norsk rettsvesen som det er i dag, er rett og slett ikke avskrekkende. Det fresmtår jo kun som en vits.. Man får vel strengere straff for å printe opp et par hundrelapper på gutterommet, enn å voldta et pikebarn.. ja det er overdrevet, men dog er realiteten like forkastelig.. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Jeg synes du legger mange ord i munnen på meg.. alt for mange.. Det ser jeg at jeg nok har en uvane med ja. jeg mener fremdeles det jeg skrev, men hvis du leser igjennom hva jeg skrev en gang til, så har jeg ikke sagt et ord om å nekte de som faktisk klarer å tilpasse seg, noe som helst.. Ja... det er vel her det begynner aa skjaere seg litt. 'Tilpasse seg', hva legger du i det? La oss eksempelvis si, som ble sitert i en avis her forleden, at ...mange somaliere ser ikke paa det som noe problem og gaa og drive dank.. Dette ble da sagt om somaliere som en hel folkegruppe, og la oss da for diskusjonen sin skyld anta at det er korrekt. La oss anta at holdingen til tid i den somaliske kulturen ("tiden gaar ikke, den kommer"), med deres forstaaelse av mandela ("det store hjulet", hvor livsloepet sirkulerer), foerer til at dem tar det rolig. Og la oss glatt ignorere det at dem er svarte og derfor blir uglesett paa arbeidsmarkedet. Hva vil du da gjoere med det? Si at dem har lavere verdi for Norge fordi deres holding til arbeid ikke passer inn i den norske kulturen? Dette blir jo forskjellbehandling. Og ikke kom og si at: "Nei, jeg vil ikke diskriminere mot somaliere, jeg vil bare trekke opp ett sett med regler som sender 99.99% av somalierne ut av landet.". Tenke litt vettu. At noen på et reelt grunnlag skal kunne bosette seg her, få seg jobb og et normalt liv basert på norske standarder og regler byr meg ikke imot. Saa du har ikke noe imot utlendinger saa lenge du ikke kan se forskjell paa dem og nordmenn? nulltolleranse... Mmm. Overfor utlendinger? Da blir're forskjellsbehandling, som ikke er holdbart. Tilbake til diskusjonen om verdigrunnlag her. Og hva du måtte mene om mitt verdi grunnlag er for meg knekkende, revnende likegyldig, da dette ikke er oppe til diskusjon.. At det er deg likegyldig er meg likegyldig. At verdigrunnlaget ditt faar deg til aa innta en brun holdning er etter mitt syn saa absolutt interessant for denne diskusjonen. EDIT: Men synes du jeg blir for personlig / direkte / fornaermende saa faar du heller plystre paa en moderator som eventuellt kan gi meg en smekk paa haanden. Bedre det enn at folk blir steikende sinte paa hverandre. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 3) Totalt urealistisk. Skal en ha forskjellige lover for innvandrere vs. nordmenn? Dette er totalt umoralsk, etter min mening. Man er da for svingene gjest, og er her på nåde en stakket stund.. og da er det det minste man kan forlange at de skal holde seg på matta.. Gjest? Hva i helvete? Det var innvandrere, og ikke asylsøkere det var snakk om. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 jeg mener fremdeles det jeg skrev, men hvis du leser igjennom hva jeg skrev en gang til, så har jeg ikke sagt et ord om å nekte de som faktisk klarer å tilpasse seg, noe som helst.. Ja... det er vel her det begynner aa skjaere seg litt. 'Tilpasse seg', hva legger du i det? La oss eksempelvis si, som ble sitert i en avis her forleden, at ...mange somaliere ser ikke paa det som noe problem og gaa og drive dank.. Dette ble da sagt om somaliere som en hel folkegruppe, og la oss da for diskusjonen sin skyld anta at det er korrekt. La oss anta at holdingen til tid i den somaliske kulturen ("tiden gaar ikke, den kommer"), med deres forstaaelse av mandela ("det store hjulet", hvor livsloepet sirkulerer), foerer til at dem tar det rolig. Og la oss glatt ignorere det at dem er svarte og derfor blir uglesett paa arbeidsmarkedet. Hva vil du da gjoere med det? Si at dem har lavere verdi for Norge fordi deres holding til arbeid ikke passer inn i den norske kulturen? Dette blir jo forskjellbehandling. Og ikke kom og si at: "Nei, jeg vil ikke diskriminere mot somaliere, jeg vil bare trekke opp ett sett med regler som sender 99.99% av somalierne ut av landet.". Tenke litt vettu. Er ikke snakk om å rangere etter verdi. Men i det tilfelle du nevner der, så er det svikt tidligere i stystemet hvor noen skal fortelle de at "sånn og sånn skal det aller helst gjøres her i Norge". og man må da likefult akseptere at en somalier velger å være trygdesnylter på lik linje med Ola trygdesnylter-norman.. men derimot så ser man jo at de har jo skyhøye arbeidsledighets-rater, hvorfor?? kultur, er en litt for billig unnskyldning, for man må jo kunne forvente at de skal tilpasse seg den kulturen, man så pent spør om å ta del i? ikke bare - "jeg vil være her fordi det er så fint å trygt her, men bidra? næhei".. men noe løsning på det problemet har jeg ikke. kanskje en frist på et år? om å få seg jobb, eller ihvertfall vise litt initaiativ.. ? ikke bare drive rundt og bedrive kriminalitet. kanskje ta del i noen "programmer" får å gjøre overgangen lettere, kan være et krav? Det skal ikke være like lett som å bestille seg mat på McDonalds, som det er å bli norsk statsborger, visse krav må man kunne stille.. At noen på et reelt grunnlag skal kunne bosette seg her, få seg jobb og et normalt liv basert på norske standarder og regler byr meg ikke imot. Saa du har ikke noe imot utlendinger saa lenge du ikke kan se forskjell paa dem og nordmenn? Du er kriminell til å snu rundt på ting, vet du det Så lenge de er klar over at "jeg spør ydmykt om å få komme til landet, dermed gjør jeg mitt for at jeg skal tilpasse meg best mulig", så er det ingenting å utsette.. Dessuten, hvor lenge tror du vi hadde overlevd, hvis vi hadde flyttet til Teheran og enten fortsatt vår norske livsstil, eller gitt fullstendig blanke og herjet rundt?? Ikke det at det skulle være noen målestokk, men bare for å nevne det.. nulltolleranse... Mmm. Overfor utlendinger? Da blir're forskjellsbehandling, som ikke er holdbart. Forskjellbehandlig finner du overalt mot alle, uansett hvilken sten du måtte snu i det norske samfunn/system... så det er rett og slett noe man er nødt til å svelge unna, noe annet er rett og slett utopi.. statsborgere kan man jo ikke forvise, men hva med en prøvetid? holde seg på matten et par-tre år, før det innvilges. Og hva du måtte mene om mitt verdi grunnlag er for meg knekkende, revnende likegyldig, da dette ikke er oppe til diskusjon.. At det er deg likegyldig er meg likegyldig. At verdigrunnlaget ditt faar deg til aa innta en brun holdning er etter mitt syn saa absolutt interessant for denne diskusjonen. EDIT: Men synes du jeg blir for personlig / direkte / fornaermende saa faar du heller plystre paa en moderator som eventuellt kan gi meg en smekk paa haanden. Bedre det enn at folk blir steikende sinte paa hverandre. For å prøve og oppsummere litt (er trøtt, men skal klare det), så mener jeg det at når utlendinger av en eller annen grunn bestemmer seg for å trekke til norge, så skal de møtes med visse krav og fordinger, mot at de får oppholde seg her på bestemt/ubestemt tid. ikke bare åpne døra uten kotroll på hva som kommer, eller hva de gjør? Og hvis de tramper over (snakker ikke om å kjøre på rødt lys) så er det grunn nok til avslag/forvisning.. Sikkert glemt masse, men har en viss følelse at jeg blir konfrontert med det, og får sjansen til å rette det opp Noen form for mod-plystring er uaktuelt, da jeg ikke finner det særlig støtende, heller interessant med en diskusjon. No hard feelings.. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 3) Totalt urealistisk. Skal en ha forskjellige lover for innvandrere vs. nordmenn? Dette er totalt umoralsk, etter min mening. Man er da for svingene gjest, og er her på nåde en stakket stund.. og da er det det minste man kan forlange at de skal holde seg på matta.. Gjest? Hva i helvete? Det var innvandrere, og ikke asylsøkere det var snakk om. ser litt "rundt" på det, da det blir slitsomt å føre to parallelle diskusjoner her.. les hva jeg skriver så skjønner du hvor jeg vil hen.. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Jeg synes Goebbels burde bytte nick. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg synes Goebbels burde bytte nick. Den vil jeg ha en særdeles god begrunnelse for. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg synes Goebbels burde bytte nick. Den vil jeg ha en særdeles god begrunnelse for. Tema kombinert med nick gir "bad wibes" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå