Gå til innhold

Søker innspill: Strategi om å ta opp igjen fag for å høyne snitt.


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen.

 

Jeg har fullført 3 årig videregående skole. Har planet om Nanoteknologi hos NTNU, for at dette skal være mulig trengs det forbedringer i fag som blant annet norsk. I skrivende stund har jeg følgende karakterer i norsk:

 

 

 

Standpunkt:

Hovedmål 3

Sidemål 4

Muntlig 3

 

Eksamen:

Hovedmål 3

Sidemål 2

Muntlig --

 

Snittet i norsk vil altså bli 3.

 

 

 

Jeg har masse femmere og noen seksere, men også mange firere. Alle fag med firer skal forbedres. Fag som jeg skal enten ta eller forbedre, er som følgende:

 

 

 

VG3 Norsk skriftlig (3 standpunkt og 3 eksamen)

VG3 Norsk muntlig (3 standpunkt)

VG3 Norsk sidemål (4 standpunkt og 2 eksamen)

VG2 Engelsk (4 standpunkt)

VG2 Samfunnsfag (4 standpunkt)

VG1 Produksjon (4 standpunkt)

VG1 Tegning og bransjelære (4 standpunkt)

VG1 Prosjekt til fordypning (4 standpunkt)

VG2 Geofag 1* (5-6?)

VG2 Geofag 2* (5-6?)

VG2 R1-matte* (5?)

VG3 R2-matte* (5?)

VG2 Fysikk 1* (5-6?)

VG3 Fysikk 2* (5?)

 

Fag med* er nye fag. Fag som ikke er nevnt er fag der jeg allerede har 5 eller 6.

 

 

 

Saken er den at jeg vurderte å ta VG2 Samfunnsfag og VG2 Engelsk opp først, siden dette er billigst og at jeg har fremdeles muligheten til å avbryte uten å tape penger. Etter dette så skulle jeg ta de yrkesfaglige programfagene opp igjen, så norsk osv.

 

Men hva ville dere ha gjort? ville dere ha tatt norsken med en gang siden den er størst og noe av det verste eller vente? Dersom noen har tatt norsk opp som privatist så er jeg interessert i dette også. Er det verdt å betale 15.000 for å ta norsken på Akademiet eller kan jeg ta faget alene?

 

Jeg har tre år på meg til å fullføre disse treårsplanene med 12 fag, der jeg tar to fag i halvåret både med og uten privatskole, for å heve snittet mitt fra 4,5 til 5,1 på tre år.

 

Søker svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Ta norsken så tidlig som mulig du, så kan du ta den opp om du bommer nok en gang.

 

Jeg kan ikke ta den opp igjen om jeg bommer. Jeg har råd til å falle 2 karakterer under mål, bommer jeg så kraftig at jeg faller mer enn 2 karakterer så er det over, med mindre jeg kan to en ny eksamen etter fiasko eksamen nr 2, men da kan jeg ikke lese på faget i mellomtiden, fordi jeg må begynne på neste fag for å være i "rute".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Setter litt spørsmålstegn ved det å bruke 3 år av livet sitt til å ta opp fag, uansett om du skal jobbe ved siden av eller ei. Hvorfor tar du bare to fag i halvåret? Du har nettopp blitt ferdig på VGS, så all teorien burde fortsatt sitte friskt i minne.

 

Tar fagene på fritiden mens jeg går i 2,5 år i lære, så jobber jeg et halvt år slik at jeg kan begynne høsten. Dette er nødvendig slik at jeg får alle alderspoengene og flere realfagspoeng. Når jeg når 5,1 i snitt da har jeg egentlig 6,3 i snitt, pga 8 alderspoeng og 4 realfagspoeng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvor gammel vil du være når du tar nanoteknologi egentlig? Og en annen litt morsom ting: Nytter ikke å være oppe til kl 4 på natta hvis du vil bli god i nanoteknologi! Og sant det Winston Wolf sier.

 

Når jeg begynner da vil jeg være 23 år gammel, og har fått alle alderspoengene. Det spiller ingen rolle om jeg er oppe til halv fire om natten i sommerferien. Du skal vite at jeg hadde null dager og null timer fravær dette skoleåret, og jeg var oppe til 01:00-30 mange ganger dette skoleåret og jeg kom alltid tidsnok til skolen 08:00.

 

Grunnen til at jeg tar 2 fag i halvåret er at det må ikke bli "flooding", da mener jeg at det kommer for mye stoff på for kort tid, dermed blir det kjedelig, og vedvarer det kjedelige da er det en reel fare for abdisering. Ved å gjøre det på denne måten da klarer jeg å opprettholde min svært lange tålmodighet.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...