Gå til innhold

Filter til Nikkor 16-85mm

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe filter til linsa mi, Nikkor 16-85mm.

Trenger filtergjenger på 67mm, og filteret må vere sirkulært ettersom eg har skjønt.

Kva merke er best å kjøpe? Er kanskje best å gå for store merker som f. eks Hoya?

Kom med anbefalinger, og gjerne linker. Kan gjerne vere kits, som inneheld alt eg treng.

I første omgang blir det nok berre nøytralt gråfilter, men ønsker også polariseringsfilter, så gjer ikkje noke om det er med i pakken.

Ønsker iallfall et filter på rundt 8, men er kanskje praktisk å ha med et på rundt 3 også?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD-filtrene har en større motstandshet mot riper/kjemikalier, samt bedre optiske egenskaper.

HD POLARIZING FILM

• High Transparency & High Durability UV Absorbing Film

HD COATING

• 8-layer Anti-Reflective Multi-Coating
  • Water & Oil Repellent, Scratch & Stain Resistant

HD FRAME

• Wide-angle Lens Compatible Ultra Thin Frame
  • Glass Mounted with High Pressure Press Technology

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

@Nautica:

Hoya sine gråfilter leveres vel ikke i HD eller Pro1. Jeg har bare funnet de i HMC eller standardvariant. Når det gjelder variable gråfilter har jeg lest "reviews" på en del av de som selges for 40 - 60 dollar på eBay. Det får ikke meg til å kjøpe, bør vel gå for Genus, LCW eller Singh-Ray Vari-ND. Dog den siste er i dyreste laget. LCW sine ser jeg får bra tilbakemeldinger i forhold til prisen, USD 125 er ikke så ille for f.eks 72mm. Blant annet Philip Bloom bruker LCW Fader ND.

@iverha2:

Netshop selger HOYA HMC NDx8 67mm for ca 400 kr. Det er det rimeligste jeg har sett i Norge.

Edit: Fant ut at LCW (Light Craft Workshop) lanserer et kombinert ND8 og C-PL filter for vidvinkel.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Eg trur ikkje han meinte at Hoya hadde HD, men at han hadde andre som var det.

Takk for linker. Korleis skal kvaliteten vere på den Netshop selger?

Er det slik at dyrt er bra, eller er det mykje å spare på noken merker der kvaliteten fortsatt er høg?

Lenke til kommentar

Hoya har flere filerserier, hvor Hoya HD og Hoya Pro1 er de som er regnet som best, men som sagt har jeg ikke sett ND-filter i de to seriene. For sirkulært polariseringsfilter ville jeg uten tvil gått for Hoya HD eller Pro1. Hoya HMC er en litt rimeligere serie, men av bra kvalitet. Har dette selv.

Filteret hos Netshop til 395 kroner er det samme som Fotovideo selger for 995 kr. Hoya er uansett Hoya, man må bare være klar over forskjellen mellom serier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...