Gå til innhold

Fisking for dummies!


Gjest Harley Quinn

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Jeg liker ikke fisk, mildt sagt kan jeg ikke fordra det! Men, det er godt for bikkja og de kan spises rå av hund uten problemer, så jeg tenker at om jeg er heldig kan jeg kanskje spe ut maten hans med litt fisk et par ganger! Og jeg liker tanken på det stille og rolige, og bare fiske for meg selv en stund!

 

Har snoket litt på regler og betaling for fisking i eikern (som det blir fisking i) og jeg er litt gira!

 

Men, jeg har aldri, aldri fiska før! Kanskje når jeg var liten og egentlig ikke gjorde stort mye ut av det enn å sitte med snøret i vannet. Så, som enhver idiot kan spørre om, hvordan gjør man det? Jeg skjønner jo hele fiske delen, kaste snøret i vannet, dra den inn o.s.v. Men hva gjør jeg med fisken etterpå når den skal fryses hel etterpå? Og det virker som om ørreten regjerer eikern ganske godt, er det noe ang de liker spesielt godt? Noen andre tips til en totalt nybegynner på fisking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal basere deg på å mate hunden med ferskvannsfisk, og du engang ikke har båt, så ville jeg hatt litt hundemat som reserve hehe.

 

Vil anbefale deg å sløye fisken, så ikke hunden biter hull i galleblæra og finner ut at fisk smaker så vondt at den ikke vil i nærheten av vannet engang :p

Lenke til kommentar

Det kan kansje ta litt tid å lære kasteteknikk og slik i begynnelsen. Og hvis du ikke skal fiske spesielt mye kan jeg anbefale noen av disse "fiskesettene" som selges på Biltema.

 

Jeg ville nok sløyet fisken før du ga den til hunden din, det kan ofte være sykdommer i fisken som kan spre seg som parasitter og slikt. Vet ikke dette, men for å være på den safe siden ville jeg sløyet fisken :)

 

Hvis det er et mørkt vann (myrvann) ville jeg brukt en sluk (7 gram f.eks alt etter hvor stor fisk det er i vannet) i røde og kobberbrune farger. Disse er ganske så "standard" for ørretfiske i ferskvann. Den kan du bruke i de fleste tider på døgnet og i forskjellige vær, regn eller sol..

 

Denne..:

 

%C3%B8rretsluk-273C-Spesial-k-(1)_454.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Hvis du skal basere deg på å mate hunden med ferskvannsfisk, og du engang ikke har båt, så ville jeg hatt litt hundemat som reserve hehe.

 

Vil anbefale deg å sløye fisken, så ikke hunden biter hull i galleblæra og finner ut at fisk smaker så vondt at den ikke vil i nærheten av vannet engang :p

 

Dette blir evt som tilleg til foret istedenfor oljer o.l. Var borte der jeg vurderer å fiske i går og fisken omtrent "løp" mot meg, men om de biter er jo noe helt annet!

 

Det kan kansje ta litt tid å lære kasteteknikk og slik i begynnelsen. Og hvis du ikke skal fiske spesielt mye kan jeg anbefale noen av disse "fiskesettene" som selges på Biltema.

 

Jeg ville nok sløyet fisken før du ga den til hunden din, det kan ofte være sykdommer i fisken som kan spre seg som parasitter og slikt. Vet ikke dette, men for å være på den safe siden ville jeg sløyet fisken :)

 

Hvis det er et mørkt vann (myrvann) ville jeg brukt en sluk (7 gram f.eks alt etter hvor stor fisk det er i vannet) i røde og kobberbrune farger. Disse er ganske så "standard" for ørretfiske i ferskvann. Den kan du bruke i de fleste tider på døgnet og i forskjellige vær, regn eller sol..

 

Denne..:

 

%C3%B8rretsluk-273C-Spesial-k-(1)_454.jpg

 

Er eikern det skal fiskes i! Er vel ikke myrvann tror jeg, men kan se hva pappa har i skrinet sitt, blir vel til at jeg bruker det han, er ikke noe jeg helt har interesse for å bruke penger på, mer som en liten hobby med utstyr jeg allerede har.

 

Da får jeg vel prøve å lære meg å sløye fisk, vet bare om mange som gir dem fisken helt!

Lenke til kommentar

Sløye fisk er ganske enkelt:

 

1. Klipp av hodet

2. Klipp så under fisken fra hodet og bak til "rompehullet" eller hva du vil kalle det

3. Fjern alt av innvoller og skrap bort den svarte hinna som ligger inntil kjøttet

 

Husker ikke helt hvordan det var med hund og fiskebein men dette finner du nok på nettet om du søker litt.. Mener ivertfall at fiskebein kan flise opp halsen på hunden.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Husker ikke helt hvordan det var med hund og fiskebein men dette finner du nok på nettet om du søker litt.. Mener ivertfall at fiskebein kan flise opp halsen på hunden.

 

Så lenge beinene ikke er varmebehandlet vil de heller ikke skade dyret på noen måte. I verste fall kan det sette seg fast i halsen, men så skjøre ben vil løsne ved hosting!

Lenke til kommentar

Jeg fisker endel og det beste for ørret er sluk og spinner, jeg kjøpte noen spinnere fra Nordsjø hos Europris for 10kr stk og de funket veldig bra. Altså at skjeen på spinner går lett rundt i alle hastigheter og ikke bare fort. Jeg bruker kun to forskjellige svart med gule prikker og kobber med røde prikker. Sluk er kobber farget og kanskje litt rødt på.

 

Det kan være smart og kjøpe noen spinnere i forskjellige størrelser men jeg har kun 6 grams spinnere da det er den størrelsen fisk jeg er ute etter, fra 600gr til 2kg. Men sena jeg bruker er overdimensjonert i forhold til fisken jeg er ute etter, bruker monofilament som er en tykk sene i forhold til annen sene som multifilament som er mange tynne som er tvinnet sammen. Men jeg synes multifilamentet fliser seg opp.

 

Og av fiskestang og snelle så bruker jeg en stang Steelhead 2 kjøpt for 300kr kjøpt i Svergie, også bruker jeg en snelle lånt av min far Shimano TwinPower 2500 som er en veldig god snelle i kurrant størrelse. Men tidligere brukte jeg en Snelle fra biltema til 189kr som holdt i mange år men ble slarkete.

Lenke til kommentar

Små spinnere og sluker kan være bra men det er få ørret som ikke tar makk når de ikke vil ha sluk. Er ganske enkelt men regner med du ikke har lyst å plukke på slimete mark?

 

Ellers ønsker eg deg lykketil med fiskingen og foringen av vofsen. Gutten her får ofte sprellende fersk ørret, sjøørret, laks og diverse sjøfisker og han elsker det! :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Ikke server hel fisk til alle hunder.. Mange hunder svelger beina og kan bli kvelt av det. Husk du gir hunden fisk for å være snill, ikke for å bli kvitt den.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Små spinnere og sluker kan være bra men det er få ørret som ikke tar makk når de ikke vil ha sluk. Er ganske enkelt men regner med du ikke har lyst å plukke på slimete mark?

 

Ellers ønsker eg deg lykketil med fiskingen og foringen av vofsen. Gutten her får ofte sprellende fersk ørret, sjøørret, laks og diverse sjøfisker og han elsker det! :D

 

Må jeg finne slimete mark ute i skogen selv eller kan man få de på boks? For kommer de på boks er det ikke noe problem, jeg vil bare ikke finne de selv :p

Lenke til kommentar

Små spinnere og sluker kan være bra men det er få ørret som ikke tar makk når de ikke vil ha sluk. Er ganske enkelt men regner med du ikke har lyst å plukke på slimete mark?

 

Ellers ønsker eg deg lykketil med fiskingen og foringen av vofsen. Gutten her får ofte sprellende fersk ørret, sjøørret, laks og diverse sjøfisker og han elsker det! :D

 

Må jeg finne slimete mark ute i skogen selv eller kan man få de på boks? For kommer de på boks er det ikke noe problem, jeg vil bare ikke finne de selv :p

Eg gidder ikke å plukke mine selv så eg kjøper de i min loke sportsfiskebutikk. :)
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Eg gidder ikke å plukke mine selv så eg kjøper de i min loke sportsfiskebutikk. :)

 

Jamen da går det helt fint. Å ta på mark er ikke noe problem om det hjelper for å få fisk! Har ikke komme meg helt igang enda, men tenkte å ta meg en tur neste uke om tiden strekker til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg bruker ei 6' stang (Nordsjø, for 'ferskvannsfiske') som selges rimelig på Europris. Denne er lagd for slukvekt 3 - 15 gram, så den takler de fleste sluker brukt mot Ørret.

Eg bruker 4grams og 7grams wobbler og 7grams 'biltema' spinnere.

Biter som bare rakkern!

(Eg fisker i et vatn vor det er bare småørrett, så større sluker er nytteløst for meg)

Bruker du denne stanga og går etter småørrett anbefaler eg at du bytter ut .25mm lina med .20mm, ikkje bare fordi den er lettere og gjør at du kan kaste lengre, men man veit heller ikkje hvor lenge slike sett har hengt i butikken, gjerne også utsatt for direkte sollys. (nylonsen tåler lys heller dårlig og bør byttes hvert år, om den varer så lenge... )

 

Lær deg knuten som står på pakninga med sen, da en dårlig knute halverer slitestyrken til lina, mens en god beholder 90%... (Med 0.20mm har du slitestyrke på ca 3Kg, om den er av god kvalitet.)

 

Her ser man hvordan småørrett skal fileteres:

http://www.kortreist.no/turer/nordvestlandet/more_og_romsdal/1548_fraena/article5146.ece

 

Vær obs på at mange steder er det egne regler for minstemål og kva slags fiskeredskap som brukes og når.

(For fiske i vannet eg fisker i er det kun flue og sluker, ikkje makk eller garn - det er forbeholdt grunneierne, og bruk av oter er først etter en viss dato.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...