Gå til innhold

Refleksjon: Derfor blir vi fanboys


Anbefalte innlegg

Sorry, men denne artikkelen skraper bare på overflaten. Fanboyisme forstår jeg som å ha med identitet og psykologi å gjøre.

 

Et eksempel på veien til fanboyisme:

 

  1. Du kjøper noe dyrt.
  2. Du må rettferdiggjøre kjøpet for deg selv (du har jo ikke kasta bort penger på å kjøpe noe råflott!).
  3. Noen påpeker en mangel ved varen, eller mener du har betalt for mye i forhold til konkurrerende produkter.
  4. Når du slår tilbake, så øker endel folk samtidig investeringen i prestisje ytterligere. Du bruker jo tid på å rettferdiggjøre overfor andre det du har brukt penga på.

Når man investerer tilstrekkelig med personlig prestisje, så blir det også kostbart personlig å innrømme mangler. Og værsågod - du er på god vei til å bli en fanboy. Det handler om identitet og selvbilde.

 

 

Dette syntes jeg var et meget interessant innlegg.

 

Noe jeg kanskje ville tilføyet er at fanboyisme kan også bunne ut i narsisistiske personligheter som mange mennesker i dag har trekk av.

 

Narsisister er mennesker som gjerne ser på seg selv som perfekte, at andre ikke forstår dem fordi dem typisk er så smarte, sultne på suksess, meget opptatt av å være bedre enn andre, meget opptatt av å vise dette og markere det, krenking, misunnelse med mer.

 

Sier ikke at fanboys er narsisiter i det hele tatt, men at mennesker med narsisistiske trekk (som veldig mange har fått i dagens samfunn der prestisje er så viktig) er mer utsatt for å bli en fanboy. Nettopp fordi man finner et merke som er dyrt og prestisjefullt og at man med dette som en liten del, kan vise seg bedre enn andre mennesker.

 

Men det å ønske å være bedre enn andre mennesker kan også bunne ut i selvtillit, selvfølelse, oppmerksomhetsbehov osv.

 

Hva jeg prøver å si er at jeg tror fanboyisme kommer utelukkende pga personlig behov for anerkjennelse. Og når man slår ned på disse produktene man kjøper for å være bedre eller ha kulere ting enn andre, så blir gjerne fanboys sure, for da får de jo en smekk i "kampen" om å ha kulere ting enn andre som er roten i det hele med å kjøpe slike ting.

 

Dette er gjetning og teori bare, men føler selv at dette kan stemme i mange tilfeller hos mennesker i dag.

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@tommyb: Synes du det er OK å kjøpe en TV fra et selskap som har blitt idømt en bot på 300 millioner $ for ulovlig prismanipulering?

 

Må også spørre om du med din overlegne moralske standard noensinne har kjøpt eller brukt Microsoft-produkt eller Intel-prosessorer?

 

Jeg har ikke noen overlegen moralsk standard, det er objektet for ditt iLove-forhold som er overlegent umoralsk. Og din iver etter å forsvare Apple i enhver sammenheng er også overlegen, jeg tror ikke jeg kjenner til noen på noe forum som er så helhjertet i det.

 

Jeg kjenner til overtramp fra Microsoft, men disse er langt tilbake i tid og på langt nær like grove overfor forbrukeren som for eksempel Sonys samling av dem. Samsung er asiatisk, og korrupsjon er derfor sannsynlig. Når jeg tenker meg om, er vel korrupsjon sannsynlig også for amerikanske, europeiske, og afrikanske firma, for å nevne noen. Men jeg vet ikke noe om det. Nettopp fordi folk gjør som her foreslått, å holder irritasjonen for seg selv og IKKE bitcher/folkeopplyser om det. Dermed har disse tingene ikke påvirket meg personlig like mye. Jeg vet derimot at det er svært mange andre som har blitt påvirket av Microsofts merittliste, noe man blant annet ser sterkt representert i Linux-miljøet og Mac-miljøet.

 

Og slik skal det være. Det skal straffe seg med dirty business. Det som får slippe unna i stillhet, lønner seg.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Alle har vi vår erfaringsbaserte ballast. Jeg kan bare snakke for meg selv, men når jeg ser et Sony-produkt, så har jeg med denne ballasten. Og jeg synes det er verd å minne folk på hva de støtter.

 

Her er vi ved roten av problemet: vår erfaringsbaserte ballast. Jeg er selvsagt enig at det er forkastelig av Sony å utstyre sine CDer med rootkits, men vurderer ikke konsekvensen av det som alvorlig nok til å boikotte hele Sony – jeg kjøper ikke CDer av dem, bare. Et annet eksempel på erfaringsbasert ballast er kommentaren din om at Apple kjemper i mot forbrukerrettigheter; det stemmer ikke overens med min egen erfaring med selskapet, og det faktum at selskapet konsekvent vinner høyt på kundetilfredshetsundersøkelser står også i sterk kontrast til din påstand.

 

Problemet med å være på opplysningskorstog er at det til tider er vanskelig å skille mellom empiriske fakta og sine egne, subjektive meninger. Veien til helvete er brolagt med gode forsetter, og alt det der.

 

Vi er alle voksne, frie mennesker, og det inkluderer friheten til å være uopplyst og navlebeskuende.

Lenke til kommentar

Et annet eksempel på erfaringsbasert ballast er kommentaren din om at Apple kjemper i mot forbrukerrettigheter; det stemmer ikke overens med min egen erfaring med selskapet, og det faktum at selskapet konsekvent vinner høyt på kundetilfredshetsundersøkelser står også i sterk kontrast til din påstand.

Det er faktisk mulig å score høyt på kundetilfredshetsundersøkelser og samtidig være forbrukerfiendtlig.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvordan du mener man skal vurdere produkter hvis man ikke skal ta med erfaring henrikwl. Erfaring har faktisk veldig mye å si når man skal gjøre valg.

Det som kanskje er viktigere å gjøre når man skal anbefale andre er som du sa tidligere å også si hvorfor man mener det man mener, så kan den du anbefaler selv gjøre vurderingen om rootkits er nok til å boikotte Sony.

Lenke til kommentar

I tillegg til å beskue min egen navle, har faktisk forbrukerombudet hatt noe å si om Apple... Det er i grunnen ganske objektive betraktninger når man forholder seg til ting som forbrukerorganisasjoner og påtalemyndigheter reagerer på... Det er vanskelig å se forbi sine egne erfaringer, men dersom de støttes opp av massesøksmål eller bøter, så har man i alle fall et poeng.

 

Jeg har da heller ikke bedt andre om å boikotte Sony, men vil gjerne at de skal vurdere det. Jeg anbefaler gjerne å unngå Sony og Apple, basert på en kombinasjon av min oppfattelse av produktene og min oppfattelse av firmaene. Ikke bare basert på egne erfaringer, men i høy grad farget av hva media har trukket fram.

 

Og mye av det de trekker fram, er straffesaker, søksmål, klager og skandaler. Så da får man håpe at de ville trukket det fram også om det var HTC eller Panasonic det gjelder.

 

Jeg vil beklage at dette ble til en diskusjon sentrert til dels rundt firmanavn, meningen var bare å bruke eksempler på "dårlig oppførsel".

 

Hele greia var vel opprinnelig en kommentar på at noen har et firma de anser for å være spesielt positivt, mens andre har et firma de anser for å være spesielt negativt. Det kan jo være samme firma, fordi folk har forskjellig ballast og forskjellige interesser.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Har lest ørten artikler/meninger om dette, og som regel mangler det historiske påvirkningselementet. Alder er og et betydelig element i dette, unge har mye lettere for å bli fan av et eller annet, og likeså lettere for å bruke elementer som f.eks miljø, korrupsjon, frihet, antisaueflokk osv som argumenter. Men når man blir en smule eldre og får litt mer livsforståelse innser de fleste at man ikke redder en regnskog om man slutter å lese papiraviser. Å frelse verden fra all "styggedommen" høres jo i utgangspunktet rent søtt ut, men neppe en særlig realistisk livsoppgave for enkeltindividet.

 

Apple er det naturlig at bringes inn i slike diskusjoner som et høyst konkret tilfelle hvor mange fanboys finnes. Men hvorfor? Apple er dyktige på 3 områder:

 

1. Verdens beste markedsføringsavdeling.

2. Finne opp gamle ting på nytt.

3. Design, som er litt som Ikeatanken.

 

Når Apple skal lansere/oppgradere et produkt er det sett nøytralt fra utsiden av som om det var en verdensomspennende religiøs happening av betydelig viktighet - men det er det jo ikke, så hvordan klarer de det kunststykket?

 

For å forstå litt mer må man se bakover i historien. I data-alderens begynnelse hadde Apple et visst overtak på rene bildebehandlingsoppgaver. I alle grafiske bedrifter var det kun Apple som gjaldt. Og dette spredde seg til alle typer mediebedrifter som tv, presse, bladbransjen etc. De såkalte proffe og lærde i disse bedriftene hadde et nærmest nedlatende syn på en pc, det var kun mac som var brukende for proffe.

 

I dag kan man trygt si at dette er nonsens, men pc'en har aldri fått noe reelt og skikkelig seiøst fotfeste inn i mediaverden. Mac ruler enda der som det eneste valget selv om pc og mac er i dag likeverdige til den bruken. Og i de nevnte bedriftstyper finnes noen av de mest standhaftige Applefansene, unge som gamle. Uten disse ville aldri Apple klart å få så mye oppmerksomhet eller ihuga fans på grensen til det religiøse. Pressen ville f.eks aldri overprodusert så mange i-nyheter dersom ikke fansen fantes i rikelig volum i deres korridorer.

 

Og her er noe av kjernen til hvorfor Apple har så mange delvis blinde fansboys/girls. Pressen/media er en hovedårsak til at flere enn det som burde være naturlig blir påvirket av Applereligionens bibeltekster og happeninger. Og som vanlig har unge mennesker lettest for å bli påvirket av media.

 

Helt klart er media en viktig årsak i slike forhold som omhandler hvorfor folk blir nærmest blinde fans av et eller annet.

 

Et annet godt eksempel på dyktige markedsføringsstrateger er VW. Som kjent er Audi en svært nær datterbedrift av VW, de har mer mye mer felles enn ulikheter. Tidliger ble VW-biler og Audi-biler solgt i samme hus, dvs hos VW-forhandlere. Men så fant en luring hos VW på at Audi nå skulle bli mer selvstendig og eksklusiv (og dermed kunne et høyere prisnivå aksepteres). Audi skulle bli VW's motstykke til BMW og Mercedes. Og det ville de neppe klare dersom folk assosierte Audi med VW. Dermed besluttet de at Audi skulle i fremtiden selges fra kun rene Audiforhandlere - og de skulle helst være et visst antall km unna nærmeste VW-forhandler. Og selv om det i den praktiske verden er veldig ofte slik at både VW-og Audiforhandleren har samme eier.

 

Og vel, ja, de fleste ser resultatet, men få forstår/kjenner bakgrunnen og strategien. Men mange påvirkes av den typen grep, også media. Når det gjelder VW så gjorde de det motsatte med Skoda, dvs Skoda skulle bli deres "billige merke" - men problemet var og er at Skoda i hovedsak er en VW, bygd på samme elementer som f.eks Golf. Og siden Skodafabrikkene alltid har levert er utsøkt kvalitetsarbeide, også rent historisk sett, fikk/har VW fått visse problemer med tiden. Skoda er nemlig etterhvert blitt et kvalitetseksempel som til og med overgår deres "mamma" dvs VW på flere områder. Og samtidig er billigere (og mye bedre utstyrt) enn tilsvarende biler fra VW. Så det er ikke alltid markedsstrategene klarer å se alle "worst case" scenarioene og hele prosjektet kan virke mot sin hensikt.

 

Alt det overstående er en av hovedårsakene til at man får sterke fans av et eller annet, eller bedre sagt er det mediapåvirkningen som er en av hovedpåvirkningskildene, og hvem er media? Jo en gruppe mennesker som og lar seg påvirke, frelse. Om de liksom prøver å påstå at deres ord/meninger er ubesudlete av deres private meninger og følelser er det like troverdig som at en gammelost alltid er ekte gammel av standard elde.

 

Tor

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette er vel en blanding av at:

 

1: Man er delvis anonym så meninger er forsterket, lunter er halvart og folk elsker å si hva andre gjør / sier / tror galt. Klassisk på internet liker folk også å fortelle deg hva som er galt med dine egne meninger som f.eks design og farger.

 

2: Når du har valgt deg et produkt vil du forsvare valget ditt når noen kommer med påstander du som bruker vet / mener / tror er galt. Kombiner med punkt 1 og du har en flamewar

Lenke til kommentar

@tommyb: Synes du det er OK å kjøpe en TV fra et selskap som har blitt idømt en bot på 300 millioner $ for ulovlig prismanipulering?

 

Må også spørre om du med din overlegne moralske standard noensinne har kjøpt eller brukt Microsoft-produkt eller Intel-prosessorer?

 

Jeg har ikke noen overlegen moralsk standard, det er objektet for ditt iLove-forhold som er overlegent umoralsk. Og din iver etter å forsvare Apple i enhver sammenheng er også overlegen, jeg tror ikke jeg kjenner til noen på noe forum som er så helhjertet i det.

 

Jeg kjenner til overtramp fra Microsoft, men disse er langt tilbake i tid og på langt nær like grove overfor forbrukeren som for eksempel Sonys samling av dem. Samsung er asiatisk, og korrupsjon er derfor sannsynlig. Når jeg tenker meg om, er vel korrupsjon sannsynlig også for amerikanske, europeiske, og afrikanske firma, for å nevne noen. Men jeg vet ikke noe om det. Nettopp fordi folk gjør som her foreslått, å holder irritasjonen for seg selv og IKKE bitcher/folkeopplyser om det. Dermed har disse tingene ikke påvirket meg personlig like mye. Jeg vet derimot at det er svært mange andre som har blitt påvirket av Microsofts merittliste, noe man blant annet ser sterkt representert i Linux-miljøet og Mac-miljøet.

 

Og slik skal det være. Det skal straffe seg med dirty business. Det som får slippe unna i stillhet, lønner seg.

Så, rent bortsett fra at jeg ikke har nevnt Apple med ett ord i tråden her, så mener du at Microsofts lange historie med lovbrudd og misbruk av markedsmakt kan ignoreres fordi det har gått noen år siden forrige milliardbot, at det er OK å kjøpe en TV fra Samsung siden korrupsjon og prisfiksing er naturlig for asiatiske selskaper, og at alle overtrampene fra multinasjonale selskap som du velger å ikke vite noe om er OK så lenge det ikke har påvirket deg direkte. Dobbeltmoralen lenge leve!

Lenke til kommentar
Å frelse verden fra all "styggedommen" høres jo i utgangspunktet rent søtt ut, men neppe en særlig realistisk livsoppgave for enkeltindividet.

Akkurat det der er nært knyttet til "det skjer ikke meg holdningen”, som gir grobunn for å tenke at enkeltindividets innsats ikke utgjør noen forskjell. Saken med det meste av større oppgaver er at mange må spille på lag for, og da er denne selvforsterkende sirkelen av ”nevermindness” ingenting annet enn destruktiv.

 

Ungdommen er ofte full av slike holdninger, i begge retninger egentlig — hvor de tror at venneflokken skal nå til himmels, samtidig som de gir blanke i andre ting som det faktisk hadde vært fint om de gadd bry seg litt om.

 

Mac ruler enda der som det eneste valget selv om pc og mac er i dag likeverdige til den bruken.

Vil ikke si det. Selv har jeg fulgt utviklingen i grafisk over ganske mange år, og vil påstå at blandingen nå ikke forsvarer at MAC ”ruler” i bransjen lenger. Det blir litt som Quark har mistet grepet fordi de opphøyde seg selv til å ikke innse at de satt å se på alternativet sprinte forbi dem.

 

Det jeg vil påstå å skjønne av det jeg har sett, er at mennesker som ser på seg selv i et litt høyere lys, gjerne p.g.a. akademisk bakgrunn og godt venstrelent tilhørighet, ender opp bak en MAC i troen på at den er de eneste rette sidekick for personer som er ”født kreative” og ikke kan menge seg med den gemene hop — blåsnippene. PC’er er jo for hvermannsen …

 

”De andre” derimot, har ofte generelt bedre teknisk innsikt og håndfast kunnskap. Det er ofte heller ikke så viktig for sistnevnte gruppe å bruke verktøyene sine som statussymboler. De er bare verktøy for å få gjort noe, og trenger ikke være del i uttrykk for et ståsted.

 

Pressen ville f.eks. aldri overprodusert så mange i-nyheter dersom ikke fansen fantes i rikelig volum i deres korridorer.

Det har vi for øvrig sett i mange fora og kanaler, hvor innholdet ut til massene tidvis har blitt diktert av litt mer sære interesser hos de ansatte, som enten har noe/mye de skulle sagt, eller er flinke på lobbyvirkosmhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å frelse verden fra all "styggedommen" høres jo i utgangspunktet rent søtt ut, men neppe en særlig realistisk livsoppgave for enkeltindividet.

Akkurat det der er nært knyttet til "det skjer ikke meg holdningen”, som gir grobunn for å tenke at enkeltindividets innsats ikke utgjør noen forskjell. Saken med det meste av større oppgaver er at mange må spille på lag for, og da er denne selvforsterkende sirkelen av ”nevermindness” ingenting annet enn destruktiv.

 

Ungdommen er ofte full av slike holdninger, i begge retninger egentlig — hvor de tror at venneflokken skal nå til himmels, samtidig som de gir blanke i andre ting som det faktisk hadde vært fint om de gadd bry seg litt om.

 

Selvsagt er du inne på noen tankekors her som er ikke ubetydelige.

 

Men generelt sett er mennesker født som sterke invidualistiske egoister i utgangspunktet. Mitt uttrykk er mer kommet av sammenhengene som endel drar til fordeler for å understøtte en heller utenpåliggende tendens til fanboyisme. Neppe er de særlige idealistiske i sin sjel - negative argumenter om en annen forbrukerartikkel enn deres egen brukes derfor ikke med ektemente idealistiske meninger. For ekte fanboys er alle argumenter som støtter opp om deres isme til et produkt/produsent veid i samme skål.

 

Verden, slik den er i dag, og slik den blir i morgen, er et produkt i hovedsak av menneskets egenart som dessverre har sterke og latente forbindelser med egoismen i det store flertallet av oss. Hadde menneskets levealder vært 500 år i snitt ville verden sett helt annerledes ut, og da med positive fortegn. Vår rimelig historisk korte levealder gjør at vi ikke behøver betale noen faktura for vårt forbruk av jorden, dermed blir det som det er - også i fremtiden.

 

Tor

Lenke til kommentar

TorVidle : jeg har på flesen at det noe noe du glemte i de lange innlegget dit.

 

En stor grunn til at mange her i Norge er lite begeistret for Apple er at de ikke vil følge de norske forbruker rettighetene like god hele tiden

Det har vert en del episoder angående garanti og reklamasjoner.

til tross for at jeg aldri har eid et Apple produkt så husker jeg best en sak om hvor lenge batteriene på Mp3 spilleren IPOd skulle vare.

 

Her i Bodø selg Sulland Både VW,Audi og Skoda under samme tak.

Deter ikke bare samme eier , men også samme forhandler

Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å score høyt på kundetilfredshetsundersøkelser og samtidig være forbrukerfiendtlig.

 

Det gir jo ingen mening. Forbrukere = kunder, så hadde man vært forbruker-/kundefiendtlig så hadde man selvsagt ikke hatt fornøyde kunder. Forklar gjerne hvordan du får den selvmotsigelsen til å gå opp.

 

Jeg er usikker på hvordan du mener man skal vurdere produkter hvis man ikke skal ta med erfaring henrikwl. Erfaring har faktisk veldig mye å si når man skal gjøre valg.

Det som kanskje er viktigere å gjøre når man skal anbefale andre er som du sa tidligere å også si hvorfor man mener det man mener, så kan den du anbefaler selv gjøre vurderingen om rootkits er nok til å boikotte Sony.

 

Jeg mener vel ikke at man ikke skal ta med erfaring; det jeg mener er at man skal erkjenne at ens egne erfaringer ikke nødvendigvis er gjeldende for alle. Følgelig blir det også feil å skulle dømme andre kun på bakgrunn av at de fatter avgjørelser en selv ikke liker, fundamentert i verdivurderinger en ikke deler.

 

Hele greia var vel opprinnelig en kommentar på at noen har et firma de anser for å være spesielt positivt, mens andre har et firma de anser for å være spesielt negativt. Det kan jo være samme firma, fordi folk har forskjellig ballast og forskjellige interesser.

 

Ja, det er dette jeg prøver å få frem her. Siden folk har forskjellig ballast og forskjellige interesser blir det meningsløst å skulle hevde noen moralsk (eller noen som helst annen slags) høygrunn – det er da man beveger seg inn i fan-/hateboyland.

Lenke til kommentar

Det gir jo ingen mening. Forbrukere = kunder, så hadde man vært forbruker-/kundefiendtlig så hadde man selvsagt ikke hatt fornøyde kunder. Forklar gjerne hvordan du får den selvmotsigelsen til å gå opp.

Det er enkelt - se på iPhone/iPad/iTune/AppStore koblingen. Hvis det dekker ditt behov, så er du happy som F... Men øsnker du å gå utover den opptrukne stien, så kommer Apple og gir deg en klaps på lanken. For det for du ikke lov til. Apple dikterer alt, skal du være med, så er det på Apples premisser, og kun Apples premisser; er du uneig, så er du utenfor. For en som dette fungerer for, så ser dette helt flott ut; og man er sjefsfornøyd. Men det er faktisk kunde/forbrukerfiendtlig fordi man nektes en god del muligheter. Det er f.eks. ingen andre lovlige kanaler for å kjøpe apps.

Lenke til kommentar

@tomsi42: Det er faktisk ikke så enkelt - det er i manges øyne kunde-/forbrukervennlig å tilby kvalitetssikrede apps, som minimaliserer risikoen for tilsvarende malwareproblemer som man har sett på Android, og dessuten sikrer en mer stabil og forutsigbar mobilplattform. Ja, jeg vet at mange blåser i trompeten om "sensur" og "frihet", men hvordan man ivaretar disse tildels illusoriske begrepene finnes det altså ulike oppfatninger av.

 

På den annen side, se på hvordan Google med diverse mer eller mindre subtile metoder knytter Android-brukerne opp mot stadig flere Google-kontrollerte tjenester - og tenk over hvilke implikasjoner det kan ha at Google til de grader skaffer seg adgang til nær sagt alle typer informasjon om deg - fra fysiske bevegelser og internettsøk, hvor du bor, hva du kjøper, hva du liker, hva du skriver om i din e-post, ditt kontaktnett og vennekretsen din, osv, osv. Prisen for at Google er så "snille" at de leverer "gratis" mobil-OS og tjenester til deg er selvsagt at du omtrent selger sjela di og lar Google samle og selge informasjon om deg, og overøse deg med reklame. Joda, hvordan man ivaretar personvern finnes det nok også delte meninger om...

Lenke til kommentar

@Newton - det at jeg er kritisk til Apple, betyr ikke at jeg er med i hallejula-koret til Google.

 

Google er like flinke til å rævkjøre kundene, bare på en annen måte. Nå er det interessant å se at Apple har begynt å stjele ideer fra Google; og da selvfølgelig de dårligste ...

Lenke til kommentar

Det er enkelt - se på iPhone/iPad/iTune/AppStore koblingen. Hvis det dekker ditt behov, så er du happy som F... Men øsnker du å gå utover den opptrukne stien, så kommer Apple og gir deg en klaps på lanken.

 

Dette gjelder jo alle produkter, uansett produsent. Hvis jeg kjøper en Porsche og så finner ut at jeg ikke kan kjøre i skogen med den så er ikke Porsche forbrukerfiendtlig av den grunn. Kjøper jeg en støvsuger og den ikke klarer å støvsuge gårdsplassen min ren for pukk så er ikke Miele forbrukerfiendtlig.

 

Hvis noen kjøper et produkt som ikke dekker deres behov så er det deres egen skyld, det blir for dumt å kalle produsenten forbrukerfiendtlig fordi et fåtall er misfornøyd med produktet – det gjelder som sagt aller produkter i fra alle produsenter.

Lenke til kommentar

Så, rent bortsett fra at jeg ikke har nevnt Apple med ett ord i tråden her, så mener du at Microsofts lange historie med lovbrudd og misbruk av markedsmakt kan ignoreres fordi det har gått noen år siden forrige milliardbot, at det er OK å kjøpe en TV fra Samsung siden korrupsjon og prisfiksing er naturlig for asiatiske selskaper, og at alle overtrampene fra multinasjonale selskap som du velger å ikke vite noe om er OK så lenge det ikke har påvirket deg direkte. Dobbeltmoralen lenge leve!

 

Nei, det er du som har noe fundamentalt feil med tolkningen din av hva jeg sier.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Ja, det er dette jeg prøver å få frem her. Siden folk har forskjellig ballast og forskjellige interesser blir det meningsløst å skulle hevde noen moralsk (eller noen som helst annen slags) høygrunn – det er da man beveger seg inn i fan-/hateboyland.

 

Så du mener at man skal være helt likegyldig, fordi andre kan ha positive opplevelser?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...