henrikwl Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Jeg vet ikke med deg, men jeg er i stand til å ta en avgjørelse på om et firma har dårlig moral når en divisjons CEO går ut og uttaler at rootkit-skandalen ikke var et problem fordi kundene deres ikke vet hva det er. Med andre ord - det er greit å ødelegge sikkerheten til kunden dersom kundene ikke skjønner det har skjedd. Om ikke du er i stand til å vurdere basert på slike ting, kan jeg godt ta jobben for deg. For er det noe som er skadelig for et samfunn, så er det å la sånne ting gli forbi som om det er greit. Eller å til og med angripe de som sier at det ikke er greit, du kan jo ikke være mer kontraproduktiv enn det du er. Hvis samfunnet lar rootkits «gli forbi som om det er greit», så har samfunnet bestemt at det faktisk er greit. At du ikke liker det kan godt være, men hvorfor skal samfunnet ta hensyn til hva du liker og ikke liker? Satt på spissen, selvsagt. For all del, informasjon er gull, og jo mer folk vet om rootkits (for å fortsette med det eksempelet) jo bedre rustet er de til å ta en avgjørelse om hvorvidt de synes det er greit eller ikke. Men det er når noen utnevner seg selv til moralpoliti og ser det som sin oppgave å forkynne sannheten for bermen at jeg brekker meg litt. Hateboys og fanboys er like ille i så måte, og ironisk nok så er begge leire like lite interessert i empiriske fakta til tross for at de liker å hevde at de vil opplyse folk. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Hvis ingen vet om rootkits er det nødvendigvis heller ingen som motsetter seg det. Å ha kunnskap om sånt gir en PLIKT til å opplyse andre om det, slik at de eventuelt kan gjøre seg opp en mening om det er et problem eller ikke. Sony er et selskap som har tatt noen særdeles umoralske valg, noen særdeles forbrukerfientlige valg og blitt tatt i det. Apple også. Så lenge ingen snakker om det, kan ingen gjøre seg opp en mening om det. Når du uttaler deg som du gjør, er du ikke bare likegyldig, men du sloss faktisk FOR at firma skal ta umoralske valg, og forefekter at det bør feies under et teppe. Disse firmaene er bare eksempler, men det er eksempler jeg vet om og kan ta et standpunkt i forhold til. Hvis alle var som du ville, hadde jeg fortsatt å la mine penger støtte Sonys rootkits og diverse firmas kamp mot fri handel, ut fra ren ignorans. Og ikke engang tilfeldig ignorans, men på grunn av tilbakeholdt informasjon. Dette går slett ikke på hvor JEG trekker grensa mellom hva som er greit og ikke, men på hvem som har de aller GROVESTE overtrampene, uavhengig av hvilken grense man trekker. Om ikke dette er overtramp, så finnes ikke overtramp. Og det finnes overtramp. Endret 13. juli 2011 av tommyb Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Haha, bare etter et par poster så begynner fanboy-kampen igjen... Har ikke lest mer enn et par innlegg, men poster en passende kommentar uansett. Det er mye med "fanboy-isme" som er veldig dårlig, men kanskje mest det at folk ikke klarer å diskutere saklig og ryddig. I tillegg har det en tendens til å bli drittslenging, negative kommentarer og kjefting/krangling. Veldig synd egentlig. Ingen mennesker er 100% objektive, det er umulig. Slik er mennesker oppbygd. Alle har en liten fanboy i seg, i veldig varierende grad! Folk får et forhold til varen/produsenten osv. basert på mange faktorer. Det skapes et inntrykk hos vedkommende, enten positivt eller negativt. Inntrykket kan bli påvirket av humør, erfaringer, meninger, personlighet, rykte, påvirkning fra andre, fordommer, viljen til å gi ting en sjanse, kunnskaper, sosialisering, normer og kultur osv. Listen er tilnærmet uendelig. Alt dette påvirker hvilke syn du får for den aktuelle tingen. Deretter spørs det i hvilken grad man skiller mellom obektivitet og subjektivitet. Personligheten din påvirker i en stor grad hvordan du forholder deg til varen eller produsenten, også hvordan du omtaler det. Noen tenker heller ikke over alt de skriver og bruker veldig volsomme uttrykk for å legge trykk på ting. Dette oppfatter andre som regel ofte som overdrivelse, dette kan også få folk til å bli kalt fanboy. Andre omtaler tingen som best uansett hva ansdre sier, bare fordi de rett og slett har bestemt seg. Motstanderen er "dust" uansett, alt er dårlig fordi det ikke er favorittmerket eller favorittvaren. En fanboy er mye forskjellig, og alle er en fanboy til en viss grad enten du vil innrømme det eller ikke. Jeg, du, resten av forumet og hele verden. Til en viss grad så påvirker subjektive ting hvordan ditt syn på den aktuelle tingen er. Roboter er objektive, vi mennesker er veldig subjektive. Det er bare slik vi er... Skulle gjerne kunne sagt at jeg ikke er fanboy i det hele tatt, men det går ikke. Men det finnes forskjellige grader. Folk har en god evne til å være ovjektive, saklig, ha respekt for andre og andres meninger, åpne for andres argumenter og perspektiv osv. Det gjelder bare å bruke den egenskapen. Endret 13. juli 2011 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Holycrap Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 @fowl Det den du siterte mente med patenter tipper jeg har mer å gjøre med at de setter patent på å flytte noe på en skjerm, noe som er helt på jordet idiotisk, og du må også vite at apple har kopiert vesentlige ting i fra android opp til flere ganger, og det "kule" tastaturet til Apple kommer orginalt fra Sony, så den funker heller ikke. Pluss at optimus kom før ip4, det mååååååå jo bety at apple kopierer det å ha 2 kjerner i en mobil!!!! HERREGUDDDD AT DET ER MULIG !JI¤NGJGRNINR. Du er ikke en realist, bare i hodet ditt Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Hvis ingen vet om rootkits er det nødvendigvis heller ingen som motsetter seg det. Å ha kunnskap om sånt gir en PLIKT til å opplyse andre om det, slik at de eventuelt kan gjøre seg opp en mening om det er et problem eller ikke. For all del, informasjon er gull, og jo mer folk vet om rootkits (for å fortsette med det eksempelet) jo bedre rustet er de til å ta en avgjørelse om hvorvidt de synes det er greit eller ikke. Hvis du ikke gidder å lese det jeg skriver en gang så er det jo liten vits. Og, uavhengig av det, så er det å trekke konklusjonen at jeg med mine uttalelser «sloss for» at firmaer skal ta umoralske valg en grov logisk feilslutning. Det eneste jeg sloss for, er at folk skal slippe å få enhver avgjørelse de tar (og spesielt vedrørende noe så fullstendig ubetydelig og meningsløst som forbrukerelektronikk) moralisert over av kjepphøye besserwissere. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Når du motarbeider at folk skal kunne snakke om de grove overtramp som er gjort i forhold til forbrukere, ulovlige hendelser satt i system i kapitalismens navn, da er det ingen annen måte å se det på enn at det du gjør støtter opp om at firmaer skal slippe unna med umoralske valg. Og dette er ikke forbrukerelektronikk, det er storkapitalisme. Og storkapitalisme er på ingen måte ubetydelig, og når storkapitalismen kan ta seg til rette, da har vi et problem. Besserwisser kan du være selv Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Dersom dere ser "secrets of the superbrands s01e01" Så kan dere se hva som er grunnen til det hos de fanboysa. Apple sine produkter vist til en apple fanboy gir reaksjon i de samme delene av hjernen som gud/jesus gir de kristne. Dette er på sett og vis som relligion for massene med andre ord. Det ironiske med dette er at jeg vet om mange ikke religiøse som sverger til diverse selskaper som f.eks apple/sony osv.... Det morsomme er jo da at de er negative til religion, men har bytta ut gud og jesus med Steve Jobs og ipad Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Man kan jo godt vokse fra religion, men det er vanskelig å bli kvitt de delene av hjernen... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Det morsomme er jo da at de er negative til religion, men har bytta ut gud og jesus med Steve Jobs og ipad Det overrasker ikke meg, jeg har til og med møtt "religiøst" overbeviste ateister Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Det værste jeg vet, er folk som blander relgion inn i slike diskusjoner, det er som å hive bensin på ett bål. Ser heller ikke hvorfor andre bryr seg om hva folk velger. I mine systemer kjører jeg en god blanding av Linux, Windows og OS X, sammen med Android og iOS. - Mortis Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Når du motarbeider at folk skal kunne snakke om de grove overtramp som er gjort i forhold til forbrukere, ulovlige hendelser satt i system i kapitalismens navn, da er det ingen annen måte å se det på enn at det du gjør støtter opp om at firmaer skal slippe unna med umoralske valg. Igjen; det hjelper hvis du leser hva jeg skriver. Ikke noe sted har jeg sagt at man ikke skal kunne opplyse, snarere tvert i mot. Men du ser vel at det er forskjell på disse to måtene å opplyse på? 1. «Du bør vite at produsent X gjør Y – det medfører disse konsekvensene for deg: <konsekvenser> og det bør du tenke over før du kjøper av dem» 2. «Ikke kjøp noe fra produsent X! De er onde!» De fleste vil vel være enige i at det er nummer 1 som er den beste måten å gå frem på; da underforstått at den du opplyser kanskje ikke finner konsekvensene like avskrekkende som det en selv gjør. Og dette er ikke forbrukerelektronikk, det er storkapitalisme. Og storkapitalisme er på ingen måte ubetydelig, og når storkapitalismen kan ta seg til rette, da har vi et problem. Jeg aner en ideologisk motsetning mot kapitalisme her. Det blir drøyt off-topic, og jeg mistenker at vi ikke ville kommet til enighet med det første så vi legger den død med en gang. Besserwisser kan du være selv Jo, takk som byr. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Sorry, men denne artikkelen skraper bare på overflaten. Fanboyisme forstår jeg som å ha med identitet og psykologi å gjøre. Et eksempel på veien til fanboyisme: Du kjøper noe dyrt. Du må rettferdiggjøre kjøpet for deg selv (du har jo ikke kasta bort penger på å kjøpe noe råflott!). Noen påpeker en mangel ved varen, eller mener du har betalt for mye i forhold til konkurrerende produkter. Når du slår tilbake, så øker endel folk samtidig investeringen i prestisje ytterligere. Du bruker jo tid på å rettferdiggjøre overfor andre det du har brukt penga på. Når man investerer tilstrekkelig med personlig prestisje, så blir det også kostbart personlig å innrømme mangler. Og værsågod - du er på god vei til å bli en fanboy. Det handler om identitet og selvbilde. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Det værste jeg vet, er folk som blander relgion inn i slike diskusjoner, det er som å hive bensin på ett bål. Ser heller ikke hvorfor andre bryr seg om hva folk velger. I mine systemer kjører jeg en god blanding av Linux, Windows og OS X, sammen med Android og iOS. - Mortis Nå pekte vel Mr. Dark på kunnskap som er kommet fram gjennom relativt omfattende undersøkelser knyttet til "superbrand", nemlig at merkevarer av så stor styrke (uansett produkt) trigger de samme områdene i hjernen som religion (ikke minst religiøs fanatisme). At Apple dessverre har blitt et slikt "superbrand" i mange sammenhenger er en realitet. Dog glemmer Mr. Dark å skrive at denne type trigging ikke virker likt hos alle - det er jo derfor de fleste av oss ikke blir oppslukt av religiøse bevegelser av ulike arter og har et reflektert syn på religion. Merkevarebygging generelt bygger i betydelig grad på å trigge de deler av hjernen som relaterer seg til tro, håp, følelser etc, - til en viss grad religionssubstitutter. Apple har uten tvil vært flinke på dette området (bedre enn andre), noe som skaper langt langt flere med sterke følelsesmessig forhold til produktene, men derfor også både fanboys som forsvarer produktene ekstremt uten særlig refleksjon. Det skaper også langt sterkere hatere av produktene enn normalt. Apple har også brukt dette bevist opp gjennom årene for å skape verden som er litt uangripelig for verden "utenfor", en form for "trosamfunn". PS! Dette er på ingen måte forsøk på å diskreditere kvaliteten på Apple sine produkter - den er ubetinget bra - men gi ennå litt mer syn på hvorfor for/mot Apple kan være så sterk. Faktisk var disse "følelsene" vel så sterke når Apple var et mindre suksessfullt selskap, ja "menigheten" var vel ennå mer religiøs. Lenke til kommentar
wholmen Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Er vel også noe med at når man har prøvd et produkt man er fornøyd med og lærer seg å bruke, er terskelen for å bytte produsent ganske høy. Personlig erfaring er jo den lærdommen man stoler mest på Kan også være mange grunner til å være fanboys også. F.eks. likte jeg Sony Ericsson da jeg var liten fordi det kom fra Sverige. Mange rare ting som påvirker dømmekraften. Personlig syns jeg det er tryggere å velge nVidia og intel fremfor AMD, selv om det er helt usaklig Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Selv om det ikke er like enkelt så foretrekker jeg at tv , dekoder og opptaker er av samme fabrikat. kanskje fordi at man da kan bruke samme fjernkontroll til alle komponentene. tv og optiker er av samme merke selv om jeg bruker universal fjernkontroll så hadde jeg ønsket at man hadde lit flere muligheter på den så foretrekker jeg blekkskrivere fra canon. (de var først ute separate farger beregnet på privat bruk ) Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 De fleste vil vel være enige i at det er nummer 1 som er den beste måten å gå frem på; da underforstått at den du opplyser kanskje ikke finner konsekvensene like avskrekkende som det en selv gjør. Å bruke metode nummer 1 er også generelt mer effektivt for å spre budskapet. Men kjedeligere... (...) når storkapitalismen kan ta seg til rette, da har vi et problem. Jeg aner en ideologisk motsetning mot kapitalisme her. Ikke som sådan, men kapitalisme - eller, kanskje alle typer -ismer, i likhet med religioner - har en tendens til å heve seg over lovverk og styringsparametre. Generelt vil jeg si at dersom noe er i stand til å påvirke lovverk i utakt med den generelle oppfatning av hvordan ting bør gjøre gjennom f.eks. lobbyisme eller maktutøving, så er det generelt en negativ ting. Og dersom en organisasjon ikke vil følge gjeldende lovverk, så er det generelt en negativ ting. Kapitalisme har sterk slagkraft og drivkraft i en verden som vår, og derfor er det svært viktig at kapitalismen får rammer og begrensninger som den skal holde seg innenfor. Ikke bare fordi kapitalismen er kapitalisme, også sosialisme, nasjonalisme, feminisme, lobbyisme, terrorisme og andre ismer SKAL man etterstrebe å holde innenfor slike rammer. Når en organisasjon bryter med disse, skal de straffes, ikke belønnes. Storkapitalismen er motivert til å tråkke over klare lover og uklare, uskrevne forventninger - av økonomiske grunner. Det lønner seg. Det skal ofte ganske mye til for at det ikke skal lønne seg. Dette er en svært god motivasjon, så lenge man ikke risikerer å bli satt til ansvar for det. Kapitalismens styrker og svakheter er engang sånn at den krever ekstern setting og oppfølging av grenser. Andre -ismer har andre styrker og svakheter, og må ha andre motivasjoner til for å bryte grensene. Hvis et fiRma nekter å følge forbrukerlovgivningen vår, leier inn konsulenttjenester med mål å påvirke Trond Giske, ikke merker E-stoffer i matvarer, forsøker binde kundene med ulovlige avtalevilkår, eller legger inn en trojansk hest som bryter ned sikkerheten på PC'n din, så kan dette være både lovbrudd og noe som ikke kan sies å være innenfor det som generelt regnes som god forretningsskikk eller moral. Hvis man er i ferd med å tråkke over, men forsøker å finne en alternativ måte å gjøre dette på som ikke er straffbart, beveger man seg definitivt i en moralsk gråsone. Jeg har ingen oppskrift på hva som er moralsk forkastelig eller ikke. Det er jo nettopp en gråsone med mange nyanser. Jeg vil slett ikke snakke om godt og ondt. Det var spesielt derfor jeg nevnte kapitalisme - for her er det strengt tatt et spørsmål om lønnsomt og ikke lønnsomt som overstyrer moralen totalt. "Dette er ikke et problem. Vi kan gjøre hva som helst med kundene så lenge de ikke skjønner det. Vi har ikke tenkt å forandre på dette!", var Sonys uttalelse, oversatt til på-spissen-tale. Det er ikke snakk om ondskap, men det er definitivt ikke i den lysegrå delen av gråsonen. Ondskap ville vært når de gjorde disse tingene bare for å plage folk. Noen ganger er det bare tydelig at et firma har med vilje og viten tråkket langt utover hva som er akseptabelt. Jeg har bitt meg merke i noen av disse sakene. Sony har en overvekt av dem, Apple er beinhard i sin kamp mot forbrukerrettigheter, Disney er ikke akkurat et godmodig selskap heller. Mens noen andre firma velger å bygge goodwill i stedet. Alle har vi vår erfaringsbaserte ballast. Jeg kan bare snakke for meg selv, men når jeg ser et Sony-produkt, så har jeg med denne ballasten. Og jeg synes det er verd å minne folk på hva de støtter. Klart, det finnes jo andre ting som er verre enn forbrukerrettigheter, men nå har jeg nå engang interesse av forbrukerrettigheter. Kjenner heller ikke så mange jeg kan oppfordre til å ikke kjøpe narkotika fra Colombia. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Er vel også noe med at når man har prøvd et produkt man er fornøyd med og lærer seg å bruke, er terskelen for å bytte produsent ganske høy. Personlig erfaring er jo den lærdommen man stoler mest på Og dette blir straks mer potent når man kommer ut av et negativt "forhold" til en annen leverandør. For eksempel, dersom man gikk fra en buggy telefon i ett merke til en stabil og rask telefon fra en annen leverandør, blir dette på en måte dobbelt så sterkt. Den dårlige virker ekstra dårlig og den nye virker ekstra bra. Dette trenger ikke være rasjonelt... Men noen ganger er det faktisk bedre produkter hos en annen leverandør. Hvordan kan man da ikke få litt ekstra positive følelser for den leverandøren? ---dette sier jeg, selv om jeg ikke er en fan av noen. :B Endret 14. juli 2011 av tommyb Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hvor hadde man stått hen hvis man ikke ble påvirket av reklamen ? ( de som kjøpe p.g.a reklame og de som selger p.g.a. reklame) hvor hadde man stått hen hvis det ikke var lov med patent ( eventuelt at patentrettighetene var sterkt begrenset ) ? Lenke til kommentar
Newton Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 @tommyb: Synes du det er OK å kjøpe en TV fra et selskap som har blitt idømt en bot på 300 millioner $ for ulovlig prismanipulering? Må også spørre om du med din overlegne moralske standard noensinne har kjøpt eller brukt Microsoft-produkt eller Intel-prosessorer? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Å herregud å denne tråden sporer av til tider. Noe interessant lesing og en del interessante teorier, men mye kjedelige erfaringer fra individuelle brukere om hva dem syntes om produktene osv. Om jeg begynner å forklare nå at jeg velger HTC pga det og det, og Samsung pga ditt og datt så vil folk kjede seg og ikke bry seg. Get my drift? La oss holde det litt "profesjonelt" her da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg