Gå til innhold

Refleksjon: Derfor blir vi fanboys


Anbefalte innlegg

Jeg er lite merkeorientert, og valgte Canon ved en tilfeldighet. Jeg bruker også Apple, uten at jeg har noen følelser for dem. Årsaken til at jeg gikk over til Mac ganske nylig var rett og slett mye problemer med PC-er.

 

Dette Canon vs. Nikon og Microsoft vs. Apple er bare helt utrolig barnslig. Jeg fatter ikke hvordan noen kan få personlige følelser for et merke. :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et viktig element i denne “krigen” er faktisk reklamen. Reklame vi ser og hører prøver sjelden å fortelle oss om hva et produkt kan gjøre, det nevner ikke spesifikasjoner. Det fokuseres nesten utelukkende på hvor utrolig kul du er hvis du kjøper produktet, og hvis du er så dum at du ikke gjør det, er du heller ikke verdig til å eie det. Når så jeg eller andre kommer og kritiserer et produkt, kritiserer vi samtidig deg, livsstilen din og valgene du har gjort. Kanskje ikke så rart du blir litt sint. Da blir vi fort xxxx-hatere. Det hjelper lite at vi for kort tid siden skrev veldig positivt om et annet produkt fra samme produsent. Det er glemt.

 

 

QFT.

 

Dette gjelder alt fra øl og flaskevann via solbriller og klokker til biler og motorsykler. Heldigvis tror jeg det kan få tilbakeslag når de finner ut at de ikke nødvendigvis blir så kule som de er lovet i reklamen Du kjøper noe annet neste gang når realitetene går opp for deg. Nikon må være unntaket fra alle disse lurendreierne, de innfrir på alle områder.

Lenke til kommentar

Typiske fanboys/haters er de må beskytte/snakke opp de produkten de eier og snakke ned om produkter de ikke eier eller har eid. Skjønner ikke hvorfor folk har så mange følelser for et produkt de verken har funnet opp eller lagd. :dontgetit:

La vær å kjøp det eller selg det hvis du ikke liker det.

 

Selvsagt lar jeg være å kjøpe noe jeg ikke liker. Men det har da ingenting med diskusjonen å gjøre. Man må ikke eie eller ha eid et produkt for å ha en mening om det.

 

Når det gjelder PC kjører jeg både linux (akkurat nå mint, men tenkte å gå over til fedora) og windows. Linux er kanskje litt vanskeligere å lære seg enn windows, men man trenger ikke mye kunnskaper for å bruke det. Jeg liker egentlig både W7, og linux. Hvert til sitt bruk.

 

Til syvende og sist synes jeg egentlig du virker som definisjonen på fanboy.

Lenke til kommentar

Selvsagt lar jeg være å kjøpe noe jeg ikke liker. Men det har da ingenting med diskusjonen å gjøre. Man må ikke eie eller ha eid et produkt for å ha en mening om det.

Det kalles fordommer.

Wiki: Fordom er en holdning eller oppfatning basert på mangelfull kunnskap. En fordomsfull holdning gjør en person disonibel til å uttrykke antipati overfor personer og menneskegrupper, men også ideer eller objekter. Begrepet brukes vanligvis i en negativ beskrivelse av personers holdning basert på gruppetilhørighet. Det kan da gjøres seg utslag i diskriminering.

 

 

Til syvende og sist synes jeg egentlig du virker som definisjonen på fanboy.

:rofl: Jeg er fanboy av kjøp og salg :!:

 

Wiki: Fanboy er et begrep som brukes for å beskrive et individ som er dedikert til et enkeltobjekt på en emosjonell eller fanatisk måte, ofte til et punkt der det kan beskrives som tvangslidelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at Apple har den posisjonen de har i dag kan deles i 4:

 

- Utrolig dedikerte brukere. Selv Steve Jobs sier at Apple sitt sterkeste våpen er brukerne. Det er intet teknologiselskap som har klart å gjøre det Apple har gjort her. Nemlig å skape et nærmest religiøst holdning til produktene, selskapet og ikke minst ledelsen.

 

- Fokus på hvordan produktene oppleves, ikke på hva produktene er i forhold til konkurrentene. En Mac, iPod, iPhone og iPad har store mangler i forhold til andre produkter( noen stikkord kan være spill på Mac, avspilling av ukomprimerte filer på iPod, multitasking og utvidelse av lagring på iPhone, flash og IO på iPad). På min iPhone skulle jeg gjerne hatt ekte multitasking, minnekort, mulighet til å bruke som HDD, osv... Men jeg klarer meg godt uten disse tingene siden det iPhonen kan gjøre er så gjennomført bra. Den oppleves bedre enn andre telefoner, som objektivt sett med fokus på specs er bedre.

 

- Design. Apple er kongen av design. Produktene er flotte å se på( iPod, Macbook Pro, iMac, osv...)I tillegg har de en rekke praktiske løsninger, som f.eks. bytte av minne og HDD på Mac Pro.

 

- Sterk merkevarebygging. iPod, iPhone, iPad.....trenger jeg si mer? Det har blitt nesten slik at man kjøper "ekte" iPod, eller en annen MP3 spiller( som i mange tilfeller er bedre. man kjøper enten en iPhone eller en annen touchmobil. iPad har per dags dato ingen konkurrenter, noe jeg håper endrer seg snart så vi slipper et nytt iPod lignende marked, med marginale forbedringer over mange år med merke som eneste salgsargument....

 

Du glemte det viktigste og det som er mest utrolig at forbrukerne finner seg i. Det er Appel sin del av forretningsideen som sier at man skal ha kontroll på mest mulig av verdikjeden. Det gjelder både horisontalt og vertikalt samt på tvers av både hardware og software. Det er denne delen av forretningsideen som er grunnen til at Appel tjener penger i bøtter og spann. Appel har fått rykte om at det alltid fungerer, rett og slett fordi brukeren ikke får lov å gjøre noe dumt. Dette er også grunnen til at det blir Appel mot alle andre i og med de konkurrer med resten på veldig mange fronter.

Å klare å gjennomføre forretningsideen er genialt gjort av Appel og har skapet en saueflokk med nesten religiøst holdning til produktene og som villig lar seg lede rundt inni "the walled garden".

Lenke til kommentar

Selvsagt lar jeg være å kjøpe noe jeg ikke liker. Men det har da ingenting med diskusjonen å gjøre. Man må ikke eie eller ha eid et produkt for å ha en mening om det.

Det kalles fordommer.

Wiki: Fordom er en holdning eller oppfatning basert på mangelfull kunnskap. En fordomsfull holdning gjør en person disonibel til å uttrykke antipati overfor personer og menneskegrupper, men også ideer eller objekter. Begrepet brukes vanligvis i en negativ beskrivelse av personers holdning basert på gruppetilhørighet. Det kan da gjøres seg utslag i diskriminering.

 

 

Til syvende og sist synes jeg egentlig du virker som definisjonen på fanboy.

:rofl: Jeg er fanboy av kjøp og salg :!:

 

Wiki: Fanboy er et begrep som brukes for å beskrive et individ som er dedikert til et enkeltobjekt på en emosjonell eller fanatisk måte, ofte til et punkt der det kan beskrives som tvangslidelse.

 

Hehehe. Jeg har jo ikke kommet med annet enn argumenter, mao fakta.

Lenke til kommentar

 

Grunnen til at de tar patent på alt er jo enkelt og greit at de ikke vil bli kopiert, bare se på nesten hvilken som helst bærbar PC nå til dags. "Hmmmm, er det ikke noe kjent med det tastaturet?", Jo det er det nok, for det er ikke så vanskelig å se at det er kopiert fra MacBook (Pro)

 

Og til alle som 'elsker' Android, og 'hater' Apple/iPhone, så hadde Android sansyneligvis ikke eksistert om det ikke var for iPhone. Det sklyldes nok mye at Apple er nyskapende, da mange andre (sier ikke alle) kopierer. For å gi et ganske enkelt eksempel. Når kom Samsung Galaxy S, jo etter iPhone, når kom Samsung Galaxy Tab, jo etter iPad. Hvem kom med multitouch, jo Apple gjorde. Hvis du sammenligner de fleste bærbare pc'er med en MacBook (Pro) så er designet ganske likt, og hvem hadde det først, jo Apple.

 

Skal ikke nekte for at det finnes slike tilfeller den andre veien også.

 

Jeg er ikke en fanboy, men en realist.

Jeg er helt enig med deg at Apple er nyskapende og mange har fulgt i fotsporene til Apple, men du skriver mellom linjene at hvis man er først ute med noe så er man også best. Hvis dette er tilfellet så er IBM best på touch screen mobiltelefoner ettersom de lanserte verdens første (IBM Simon) i 1992...

 

(NB: les mellom linjene)

Lenke til kommentar

Hehe, dritbra artikel.jeg skal faktisk erlig innrømme at jeg er "fanboy" av android og HTC, men jeg skal også si at jeg hater Apple.Her kommer den morsomme saken da, jeg vet ikke helt hvorfor, siden produktene deres er like bra som andres produkter og bedre en noens.Er sikkert bare god gammeldags menneskelig sjalusi som spiller inn;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og en like stor andel hateboys. :)

Sikkert riktig, men husk at såkalte "hateboys" oppsto som en følge av av alle fanboysene og ble vel også først og fremst opprettet som et uttrykk av fanboys selv for å kunne ha et skjellsord mot de som kritiserte dem. Mitt inntrykk er også at det er vanskeligere å finne "rene hateboys" enn fanboys. Slikt sett er fanboys et mye mer interessant fenomen.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner meg ikke på folk som deg. Hvorfor mislike noe som du ikke er interessert i?

 

Intet hat, ingen kjærlighet ... En skala trenger to ytterpunkter.

 

Fanboys tenker ikke rasjonelt så det er heller ikke noe poeng i å forsøke å behandle dem som kritisk tenkende individer. En fanboy ... men der får man bare ta i bruk bullshit-filteret.

 

Dette var kanskje et innlegg bedre enn artikkelen ...

 

Gjennomgangsmelodien er vel at det bare virker.

 

Den får de høre av meg hver gang de trenger hjelp eller noe slår seg vrang. Og det er oftere enn man skulle tro. 8o)

 

Skal ikke nekte for at det finnes slike tilfeller den andre veien også.

 

Der snek du deg unna fanboy-stempelet. 8o) Man skal vite at langt i fra alt som kommer fra Apple er noe de har stått 100 % bak selv. Det finnes utsagn fra "Gud" selv, som impliserer at å stjele idéer er helt greit i den leiren.

 

Må slutte å lese mer, for nå ble jeg litt ivrig. Jobben kaller! 8o)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...