Gå til innhold

Trenger dokumentarer.


bokstavkjeks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Religulous

Det er ikke en dokumentar. Maher er komiker og er ute etter å få folk til å le. Det var ingen seriøs film. Han intervjuet folk uten å fortelle dem hva han faktisk skulle bruke opptakene til. Han kunne også intervjuet langt mer kvalifiserte religiøse til å svare på spørsmålene hans. Filmen er nok morsom for de som deler Maher's syn, men den bør ikke tas som en seriøs dokumentar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Religulous

Det er ikke en dokumentar. Maher er komiker og er ute etter å få folk til å le. Det var ingen seriøs film. Han intervjuet folk uten å fortelle dem hva han faktisk skulle bruke opptakene til. Han kunne også intervjuet langt mer kvalifiserte religiøse til å svare på spørsmålene hans. Filmen er nok morsom for de som deler Maher's syn, men den bør ikke tas som en seriøs dokumentar.

 

Er en dårlig dokumentar ikke en dokumentar? Må de være seriøse? Hva er en kvalifisert religiøs?

Lenke til kommentar

Er en dårlig dokumentar ikke en dokumentar? Må de være seriøse? Hva er en kvalifisert religiøs?

Poenget er at Maher ikke hadde som hensikt å gjøre ærlige intervjuer. Spørsmålene hans var skreddersydd for å drite ut den som skulle svare. Når jeg sier "kvalifisert" religiøs mener jeg en som er fordypet i emnet i en eller annen form. For eksempel historikere hvis han skal stille historiske spørsmål, filosofer hvis han skal stille filosofiske spørsmål, etc.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut dokumentarene til Louis Theroux. Mye av det ligger på youtube. Han oppsøker spesielle miljøer og gjør virkelig en fremragende jobb som journalist. Ting som gambling, fengselssystemet i USA, WBC, kriminalitet, nynazister, pedofile, plastisk kirurgi osv.

Lenke til kommentar

Er en dårlig dokumentar ikke en dokumentar? Må de være seriøse? Hva er en kvalifisert religiøs?

Poenget er at Maher ikke hadde som hensikt å gjøre ærlige intervjuer. Spørsmålene hans var skreddersydd for å drite ut den som skulle svare. Når jeg sier "kvalifisert" religiøs mener jeg en som er fordypet i emnet i en eller annen form. For eksempel historikere hvis han skal stille historiske spørsmål, filosofer hvis han skal stille filosofiske spørsmål, etc.

 

Hvis du sikter til en teolog så vil man ikke få noe bedre svar fra dem om hvorfor mannen i gata er religiøs, enn hos mannen i gata. Om de ikke er kvalifiserte til å forklare logikken bak overtroen sin, men likevel vil bli intervjuet om det i hvilken som helst kontekst; da synes jeg de fortjener å drite seg selv ut. Om de er utplukket som de teiteste folka Maher kunne finne, så er det likevel en dokumentar.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...