Larsemão Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Hvordan er sjansene mine for å komme inn på ingeniørforkurset på HiO når jeg er nr 6 på ventelista? Logiske er vel at jeg har MEGET gode sjanser? I verste fall: Hvor hardt vil det være å ta R2 og Fysikk 1 som privatist? Har R1 fra før av, hvor jeg fikk 5 (nesten 6) i standpunkt, men 4 på eksamen. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Hvor lang tid det tar avhenger jo av folkene foran deg, og kan varierer fra år til år. Letteste er vel å høre med HiO selv, ved å sende mail eller ringe (usikker på hvem man egentlig skal spørre selv). Tror nok R2 kan være ganske vanskelig å ta som privatist om du skal lese og gjøre alt selv og kun møte opp til eksamen, men R2 er jo ikke så forskjellig fra R1 så du veit jo sånn ca. hvor du ligger hen der tipper jeg. Fysikk kan jeg nada om. Lenke til kommentar
Justwannasurf Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Hei nr 6! Nr 8 her, lurte på det samme selv.. Får vel bare vente å se og håpe på det løser seg! et alternativt for min del er et forkurs via Nith, men kjipt å måtte betale.. Har ikke R1 som deg, med litt sterk vilje og en god dose disiplin så lar det seg nok gjøre som privatist.. men du har nok en fair sjanse til å komme inn Lenke til kommentar
clawfing Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Dersom du kan få litt hjelp av lærere fra den vidergående skolen du har R1 fra så bør det vel gå greit å ta det som privatist? Disse fagene handler om å gjøre MANGE oppgaver, så jeg vil tippe du får det greit til om du jobber en del med det. Jeg selv vil si at du lærer ikke mye på en forelesning, er oppgaver du gjør etterpå du lærer av. Nå vet jeg ikke hva dette forkurset går ut på osv, men kan du ikke gå på HiO og sette deg med folk på dette forkurset og gjøre oppgaver sammen med dem? Er dette noe som skal ta et halvt/helt år? vet noen på HSH(høyskolen i haugesund) tok disse fagene iløpet av en sommer, du med såpass go karakter i R1 burde med litt innsats klare det vil jeg si. Hør med andre skoler (vgs og høyskoler osv) i området dersom du ikke kommer inn, om de kan hjelpe på noen måter. Lykke til uansett Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Forkurset går ut på at man får den undervisningen man mangler for å komme inn på ingeniørstudier, gjennom ett år. Altså generell studiekompetanse + R1,R2 og fysikk. For min del mangler jeg altså bare R2 og fysikk. Hvis jeg ikke kommer inn, har jeg også tenkt tanken på å ta det som privatist, men høre med videregående skolen i nærområdet, om jeg kan komme og være med i R2-timene de underviser. Evt NITH, eller halvtårskurs i Trondheim. Takk for svar Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Noen som har hørt noe mer rundt venteliste osv? Gir forkurset poeng, eller evt. kommer matten og fysikken på vitnemålet, slik at jeg får høyere skole-/konkurransepoeng ved søk til studier til neste år? Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Leser nå at forkurs ikke gir noen studiepoeng, og at hvis man har generell studiekompetanse fra før av, men bare mangler matematikken og fysikken, kommer ikke disse to fagene på vitnemålet. Er dette riktig? I så fall, kan man ikke bare melde seg opp på privatisteksamen i disse to fagene, slik at man også får de på vitnemålet? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Det stemmer, jeg vurderte også HiO forkurs, men la det fra meg da jeg oppdaget at det utlukket meg fra å studere f.eks på universitet... Tok R1,R2 Fys1 og Fys2 som privatist Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 utelukket deg fra å studere på universitet? hvor vanskelig var det for deg som privatist? men hva med det jeg spurte om, kan jeg ikke da bare gjennomføre forkurset, samtidig som jeg tar privatisteksamen i fagene, slik at jeg både får forkurset, og fagene på vitnemålet? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Det er lettere å ta R1,R2 Fys1 som privatist, enn å stå på eksamen i matte/fysikk når du har kommet inn på ingeniørstudiet. Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Da fikk jeg svar fra hio, ble rådet til å se etter andre ting enn forkurset, var visst ikke tegn til at det kom til å bli noen endringer blant de som har fått studieplass, så selvom jeg er nr 6, var det visst ikke stor sjanse for å komme inn. Bloody hell Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Ja, eller i allefall fra de programmene som krever R1/Fys1 Jeg klarte det greit, var litt lite dedikert til studiene, og jobbet 50% ved siden av så eksamen gikk sånn halveis.. Vet at forkurset har annet pensum en r1 og r2, noe som er utelatt og noe som er i tillegg... det krever i tilfellet en del lesing utenom om du skal ta privatisteksamen uten annen undervisning en det som er på forkurset Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Hvis det er andre studier enn ingeniørstudier så skjønner jeg det jo, men alle ingeniørstudier, også på universitet, godkjenner jo de som har forkurs. Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Har fått plass på forkurs hos NITH, men da må jeg altså betale 17000,- i semesteret. Heller selv mot å ta R2 og fysikk som privatist, fremfor det. Hva slags råd har dere? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Du kan følge undervisningen selv om du ikke kommer inn. Det er flere hundre i salen, så ingen vet at du mangler studieplass. Pensum er noe annerledes enn R2, men du får i hvert fall med deg nok kunnskaper til å få ståkarakter. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det er ikke problematisk å ta R1, R2 og FY1 om du har litt disiplin. Fysikk 1 er muntlig, og så lett at det nesten er skammelig. Personelig slurvet jeg fryktelig på R1, som straffet seg fryktelig på R2. Jeg har aldri vært særlig god i matte, men klarte å bestå som privatist ved siden av annet fulltidsstuie og jobb. Anbefaler deg å ta ett mattefag per halvår, og prøve å løse av oppgavene i boken - samt eksamensoppgavene på udir. Fysikk 1 er egentlig likegylding om du tar første eller andre halvår. Du trenger ca 1 uke intensiv lesing for å klare deg bra i faget. Lykke til! Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Som i førsteposten, jeg har allerede R1, fikk 5 i standpunkt, derfor jeg ser litt lysere på å ta R2 som privatist Hvis jeg skal følge med undervisningstimene til forkurset selvom jeg ikke har studieplass, må jeg flytte til Oslo, og det tror jeg ikke blir noe av hvis jeg bare skal ta et jobbeår samtidig som jeg tar fag som privatist. Blir evt. å hospitere hos en av vgs i området som har R2-undervisning. Takk Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Hvordan er det når man skal ta fysikk som privatist? Tenker på forsøk som man skal ha gjennomført som en del av pensum, ettersom eksamen er muntlig-PRAKTISK. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Hvordan er det når man skal ta fysikk som privatist? Tenker på forsøk som man skal ha gjennomført som en del av pensum, ettersom eksamen er muntlig-PRAKTISK. Skjønner ikke hvordan folk kan si at fysikk som privatist er lett. Fysikk er det vanskeligste faget en kan ta hos privatist, ifølge mange lærere og studenter. Mye på grunn av den praktiske delen, pluss at fysikk ikke er bare regning, det er også det å skjønne hva du faktisk gjør. Det er her det hjelper med en gruppe, der dere kan snakke om stoffet. Hjelper også i et fag som fysikk å få det presentert for deg isteden for at du bare leser det. Men selvfølgelig er det mulig, men det kreves utrolig selvdisiplin. Når det kommer til spørsmålet ditt. Så kan du eventuelt snakke med en vgs skole å spørre om du kan bli med på forsøkene. Endret 18. august 2011 av clickz101 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg fikk hjelp av den VGS jeg hadde gått på for å ta fysikk som privatist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå