perhotspur Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg har opprettet meg et eneeierforetak, og forsøker og føre mitt eget regnskap. Har økonomiutdannelse, og tror jeg skal klare dette ganske fint selv. Jeg har et ganske enkelt regnskap med ca. 40 bilag i året. Men jeg har gjort en liten tabbe. Jeg har mva-registrering hver andre måned, men glemte og føre inn 3 bilag i løpet av året. Jeg har da ikke fått fratrekk på min mva på disse bilagene, og det er "greit nok". Men kan jeg utgiftsføre disse i årsregnskapet når de ikke var med i mva-regnskapet? Da går vel ikke regnskapet opp? Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Som du sjølv nemner, MVA-delen her er er tapt, av di MVA for 2010 for lengst er lukka land. Sjølve utgifta kan du derimot godt føra, så lenge du ikkje har lukka rekneskapen for 2010 for godt, slik at DET hindrar deg reint teknisk. Då må du jo laga nytt årsoppgjer,men DET skulle vel vera ei høgst overkommeleg oppgåve i eit ENK med 40 bilag? (Største arbeidet vil eg tru vert å retta på AltInn eller forklara skattetaten kvifor du likevel må levera retta tall på papir, av di AltInn-tala du har levert inneheld feil.) Om saka er verdt arbeidet kan du berre avgjera sjølv. KOSS du reint teknisk går fram vil skifta frå rekneskapssystem til rekneskapssystem. Fører du i Excel er jo saka så enkel som å leggja på tre ekstra liner og summera på nytt. Lenke til kommentar
perhotspur Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Det var dette jeg også tenkte. Men gjør ikke dette at regnskapet ikke går opp? Post 303 (i RF1052 avstemning av egenkapital) som heter kontantinnskudd blir for liten noe som gjør at egenkapitalen ikke stemmer. Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Har du lagt ut for desse rekningane privat vert jo sjølvsagt og privatkontoen endra tilsvarande verdet av utlegga. Så lenge du her fyljger prinsippet i dobbelt bokhalderi og gjer "teknisk rett" der vil dette gå opp like godt som før. Lenke til kommentar
perhotspur Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Det mangler nok en bokføring et sted som gjør at det ikke blir riktig ja (i forhold til prinsippet for dobbelt bokholderi). Differansen på den egenkapitalen jeg finner og det den skal være, er nøyaktig MVA'en for de faktuarene som ikke ble med i MVA-registreringen men som jeg nå fører på årsregnskapet. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Fører du i Excel eller i rekneskapssystem? Lenke til kommentar
perhotspur Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Tror faktisk jeg fant ut av problemet! Takk for hjelpen! Forresten, vet du hvordan jeg får endret til næringsoppgave 2 (RF1167) istedet for næringsoppgave 1 i altinn.no? Blir automatisk næringsoppgave 1 til meg. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Tror faktisk jeg fant ut av problemet! Godt det . Forresten, vet du hvordan jeg får endret til næringsoppgave 2 (RF1167) istedet for næringsoppgave 1 i altinn.no? Nei, der melder eg totalt pass. Busett i utlandet, berre sporadisk drift i Noreg og har ikkje nytta altinn sjølv på årevis. Lenke til kommentar
perhotspur Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Det gikk tydeligvis ikke. Måtte opprette en ny selvangivelse. Uansett, tusen takk for hjelpen Fører i excel ja. MVA'en min ble feil, og fikk rettet den opp og alt ble riktig. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Siden det er så få bilag så kan du kansje vurdere søke om å ta MVA en gang i året? Kansje litt off topic.. men da blir bilagene kansje ikke glemt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå