BuffyAnneSummers Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Ja?! Hvorfor?? Sitter her og gidder ikke prøve å fjerne skummet engang, hører at det freser gang på gang på gang fordi det ''koker over'' med skum, selv om det ikke skal koke over overhode. Hjelp?? Lenke til kommentar
hightow Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Er vel stivelsen i potetene som er årsaken. Prøv å skru ned varmen. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Hjelper ikke. Ser ut som skummet er ferdig da.. tørket rundt der, og kom masse ''slim'' som sikkert er stivelse som du sier. Æsj, glad det blir potetmos. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Ellers er det jo slik at jo mere urenheter i vannet, jo mere bobler det når det koker. Prøv å vaske potetene bedre? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Ellers er det jo slik at jo mere urenheter i vannet, jo mere bobler det når det koker. Prøv å vaske potetene bedre? Hjelper ikke, er ikke bobler det er snakk om men skum-lignende ting, og det kommer kun når jeg kutter potetene i mindre biter, hele og halve poteter går så det suser uten nevneverdig med skum. Kunne kanskje gått til innkjøp av en sånn potetbørste, hvis jeg finner det! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Det er stivelsen som kommer ut av potetene. Er veldig lite du kan gjøre. Om du skal lage potetmos bør du la alle potetbitene ligge i kaldt vann (bytt vannet hvert 5. min) i 10-15 minutter før du koker de. Da får du ut litt av stivelsen, som av og til kan gjøre mosen litt 'limete'. Endret 12. juli 2011 av ahpadt Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 Har ikke problemer med limete mos da jeg bruker visp. Lenke til kommentar
Lmthaman Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 1: bruk stor nok kjele. 2: ikke ha i for mye vann, nok at potetene så vidt dekkes. 3: bruk kaldt vann i kjelen for koking, kaldt vann drar ut stivelsen. 4: for poteter med mye stivelse, så kan det være lurt å legge potetbiter i kaldt vann før de kokes. 5: ikke bruk for høy varme, kok opp og skru ned varmen. bruk lokk. med de problemene som beskrives, så virker det for meg som om det kan være: for liten kjele og/eller for mye vann og/eller for høy varme. helt naturlig at det blir trekt ut mer skum med poteter i biter og helt ufarlig, for potetmos er det en fordel at stivelsen blir trekt ut for at resultatet skal bli bra Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Fikset det. Skylte potetbitene i kaldt vann før koking, jeg kunne SE at mye av stivelsen forsvant. God potetmos fordet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå