Gå til innhold

Trenger kjøpshjelp, raskt, helautomatisk kompaktkamera.

Anbefalte innlegg

Har noen anbefalinger på ett slikt kamera ? Jeg har ikke peiling og er på jakt etter tips om modeller.

Pris er ikke så viktig, men setter en øvre grense på ca. 5000.

Det som er viktig er at man kan ta bilder fort, dvs at det ikke er mye vent fra man trykker og at man kan ta neste bilde fort (uten å aktivere sekvens fotografering).

Kamera må også være smart, her snakker vi pek og trykk og få ok bilder.

Størrelsen er litt viktig, ønsker ett mest mulig praktisk utforming slik at man kan ha det i en stor lomme eller veske. Ikke noe sånn type hvor egen kamera veske "er nødvendig".

Takker for tips !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812387491234

Jeg har et Olympus XZ-1 selv, og er meget fornøyd med bildekvaliteten og at det er svært lyssterkt.

Jeg har også brukt/prøvd S95 og LX-5, og selv om jeg synes XZ-1 er et lite hakk bedre på bildekvalitet er er S95 klart mest "lommevennlig" av disse - både i størrelse og i dekselsystem (objektivet på S95 trekkes helt inn og lukkes). XZ-1 sitt objektiv-deksel er ganske håpløst og faller av bare du ser hardt på det, dessuten er det lett å komme borti "på" knappen når kameraet ligger løst i lomma. Objektivet ekspanderer da i lommen, og skyver dekselet av i samme slengen :p Så hvis du går for XZ-1 må du regne med en eller annen form for veske rundt er jeg redd.

LX-5'en er forholdsvis likt XZ-1 i størrelse, funksjon og ytelse (personlig liker jeg bildene til min oly litt bedre dog), og har et deksel som sitter en tanke bedre på. Mulig det derfor lever bedre i lommen og kan klare seg uten bæreveske...

Konklusjonen min er om du ser etter noe som skal være løst i (bukse)lommen er S95 et meget bra kjøp...

Lenke til kommentar

...

Har hatt Samsung EX1, Panasonic LX3 og LX5. Alle er gode kameraer, men jeg anbefaler Olympus XZ-1.

Slå av bildevisningen etter bildet er tatt og de fleste kameraer blir(evt. føles) kjappere.

Jeg har ikke en egen veske til XZ-1, den ligger i jakkelomma eller i lomma på hettegenser'n. Jeg bruker å ha den i en større veske/bag når jeg drar med meg flere kameraer evt. annet utstyr.

XZ-1 sitt objektiv-deksel er ganske håpløst og faller av bare du ser hardt på det, dessuten er det lett å komme borti "på" knappen når kameraet ligger løst i lomma. Objektivet ekspanderer da i lommen, og skyver dekselet av i samme slengen :p

Istedet for å irritere seg over dekslet kan man enkelt og greit kjøpe en "auto lens cap" på ebay, den koster ca. 100kr.

Jeg har ikke klart å slå på kameraet mens den ligger i lomma. :nei:

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Som andre også skriver er Canon S95, Panasonic LX5 og Olympus XZ-1 noen opplagte kandidater. Ut fra det du sier om størrelse tror jeg du er best tjent med en S95, både LX5 og XZ-1 går også i en lomme, men merkes mye mer enn en S95 da de er både større og tyngre. Du kan også se på noe enklere som for eksempel Canon Ixus 310 HS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...