Gå til innhold

Hvor kraftig kan man får en "kald" CPU?

Anbefalte innlegg

De fleste kjenner til at CPUer blir varme. MEN, på min første PC hadde jeg 333MHz prosessor som var temmelig varmeintensiv. Idag har jeg en android telefon på 500Mhz som ikke trenger en gigavifte for å ikke brenne seg.

Så rent teoretisk hvor kraftig kan en CPU være uten å trenge en vifte og ikke bli for varm??

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det kommer an på produksjonsteknologien, mindre produksjonsteknologi (NM) = Lavere strømforbruk for samme hastighet.

Lavere strømforbruk = lavere varmeutvikling.

Så begrensingen ligger teoretisk sett i den produksjonsteknologien som er aktuell.

Lenke til kommentar

Det er så mange forskjellie faktorer som spiller inn her:

De fleste Android-mobiler kjører på ARM-prosessorer, som er laget for å spise minst mulig strøm fra bunnen av. I skrivebordsmaskiner finner man prosessorer laget for å gi god ytelse i variert bruk.

Disse er stort sett milevis foran en prosessor i en Android-mobil, f. eks. en core i3-2100 (billig tokjerne fra Intel) er minst fire-fem ganger raskere enn en Nvidia Tegra 2 (raskeste dobbeltkjerne for mobil) og oftest vil jeg tro at den er kanskje bortimot 10 ganger raskere i enkelte tilfeller.

MHz er også en dårlig måte å måle ytelse på, til tross for hva man skulle tro, årsaken er at forskjellige prosessorer har forskjellig mengde "arbeid" de gjør per MHz. I skrivebordssegmentet i dag har man for eksempel en Intel i5-750 på 2.66GHz og en AMD Phenom II X4 på 3.2GHz, du vil tro at AMD-prosessoren er raskest, men Intel-prosessoren er raskere fordi den klarer å gjøre mye mer per MHz enn AMD-prosessoren.

Videre har forskjellige prosessorer forskjellig ytelse per watt ved forskjellige klokkefrekvenser:

Enkelte prosessorer kan være laget slik at de ikke gir så voldsomt mye ytelse/watt ved lave klokkefrekvenser, men ikke øker strømforbruket noe særlig om de kjøres ved høyere klokkefrekvenser.

Andre prosessorer kan være bygget slik at ved lave klokkefrekvenser spiser de lite strøm, men med en gang man øker frekvensen vil strømforbruket øke nærmest eksponensialt.

Videre er hvor prosessorbrikke unik, noen spiser mindre strøm enn andre eller lar seg kjøre på høyere hastigheter uten problemer, mens andre spiser mer strøm eller lar seg kun kjøre på lave hastigheter uten problemer.

Det er virkelig for mange faktorer i spill til at man kan si noe konkret her. Enhver mobiltelefon er passivt kjølt, og det finnes mange datamaskiner som også er vifteløse eller kan gjøres det.

Stort sett må man uansett belage seg på lavere ytelse og høyere strømforbruk uten kjøling enn med kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...