ToshibA300 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Dette er vel egentlig et område jeg ikke burde bevege meg ut på, da jeg er på fryktelig tynn is, men jeg lurer på om det er mulig å bytte CPU i laptopen jeg har? Det jeg har funnet av info om maskinen jeg har: Toshiba Satellite A300-1QD Partnummer : PSAGCE-06E01CN5 Viktige funksjoner - Intel® Centrino®-prosessorteknologi med Intel® Core™ 2 Duo-prosessor - Ekte Windows Vista® Home Premium Edition (forhåndsinstallert, Toshiba-HDD-gjenoppretting) - DVD-RW SuperMulti-stasjon (tolags) - 4 096 MB (2 048 + 2 048) DDR RAM (800 MHz) - 15,4 tommers Widescreen TruBrite® XGA-skjerm med høy lysstyrke (1 280 x 800) Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg gjerne vil ha litt raskere maskin, (mest fordi jeg spiller på den) og har forstått at denne har en del med dette å gjøre. I tillegg har den i det siste begynt å bli fryktelig varm. Legg gjerne ved en link til hva jeg kan putte i maskinen hvis det er mulig å bytte ut denne. Det gjør forresten ikke noe om vifta støyer, bare den kjøler godt. Tusen takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Tror nok ikke dette lar seg gjøre, ofte er CPU montert rett på hovedkort, uten mulighet for å fjerne den (går kanskje med lodding osv). Å det og i det hele tatt finne en komponent for å erstatte den du har allerede er også en utfordring. Så du er nok på tynn is her. Tror heller ikke dette ville løst noe særlig av de problemene du forklarer heller, den store flaskehalsen i spill er her skjermkortet ditt, og å bytte dette er omtrent samme historien som på CPU. Det med støy/varme kan være pga en del støv som har samlet seg, du kan eventuelt prøve å rengjøre den litt med trykkluft på boks. Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Det er mogleg å installere ny CPU på dei fleste maskiner (med varierande mengde bal), men på ei maskin frå før 2006(stemmer dette) så er det ikkje noko poeng. Invister heller i ny maskin (eventuellt SSD og nytt OS til den noværande) Den teknologien som står i den PCen du har no er for det meste utgått og om du skal spele noken ny spel so bør du helst skaffe deg ein ny PC. Det er i allefall mitt råd ^^ Endret 12. juli 2011 av InnFjording Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Det er mulig å innstallere ny CPU ja, men bare som en erstatning for en ødelagt CPU, av samme type. Å putte inn en kraftigere CPU derimot, eller en annen type enn den som satt i fra børjan, det byr på en hel rekke av problemer i en laptop. Unntaket er selvsagt laptoper som er laget med tanke på å kunne huse en rekke forskjellige prosessorer, som f.eks. Multicom's konfigurerbare maskiner. Noen andre produsenter har også noen modeller som kommer i litt ulike versjoner, med forskjellige prosessorer i - på sånne skulle det vel også være litt enklere å bytte til en litt kraftigere prosessor senere, kanskje. Endret 12. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
ToshibA300 Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Takk for svar folkens! Som jeg forstår det er det ikke lønnsomt å bytte ut cpu`en med en bedre. Da legger jeg den tanken på is. Men, er det mulig å montere en vifte som kjøler bedre? Eller sitter denne permanent fast på cpu`en? Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 I enkelte laptopar sit ikkje vifta i nærheten av cpuen og dei er stortsett enkle å byte, men denne bør stortsett bytast med ei lik vifte og berre om den er defekt. Det kan hende at du øker kjøle-egenskapane, men den kjem då til å bråke som (unskyld uttrykket) eit helvette. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Takk for svar folkens! Som jeg forstår det er det ikke lønnsomt å bytte ut cpu`en med en bedre. Da legger jeg den tanken på is. Men, er det mulig å montere en vifte som kjøler bedre? Eller sitter denne permanent fast på cpu`en? Hei. Ikke legg planene dine på is riktig enda! Toshiba er en av de pc levrandørene som leverer samme pc med forskjellige specs. Akkurat ferdig med oppgradering av en HP G7000 som alle her på forumet rådet meg imot å oppgradere. Men oppgraderingen gikk over all forventning! Se egen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1308512&st=0&p=17063924entry17063924 Driver nå med ett nytt prosjekt som ligner ditt. Skal oppgradere en Toshiba Satellite L300D-21Q som jeg fikk med på kjøpet når jeg kjøpte ett parti pc deler. Etter å ha trålet diverse forum så har jeg funnet ut at Toshiba i veldig mangge tilfeller leverer samme grunn pc med forskjellig prosessorer. Kraftigere cpu betyr heller ikke nødvendigvis mere varme. I noen tilfeller er det faktisk motsatt. Pga bedre teknologi. (Som i mitt tilfelle på min G7000) Toshiba har også i mange tilfeller ett MXM lignende grensesnitt for grafikk kort. Noe som gjør grafikk kort oppgradering fullt mulig. Etter hva jeg har fått høre hitil så er det vistnok MXM bare med en annerledes feste anordning. (Jobber med å få dette bekreftet nå.) Men regner med at man kan bruke grafikk kort fra andre Toshibaer om ikke annet. Du må bare skjekke at det er samme MXM løsning. Til og med min Toshiba med integrert grafikk har dette MXM lignende sporet. (Men det var godt skjult og vanskelig å kome til.) Men om du skal oppgradere så pass på at chipsettet ditt støtter komponentene du vil bruke! De letteste er å bruke deler som Toshiba selv leverer på topp modellen av din pc. Sjekk også at dele nr på kjølingen din er lik. Så ungår du problemer. Om du tar deg god tid og leter opp delene du trenger på e-bay, qxl, bruktmarkedet her eller på Finn. Så trenger det nødvendigvis ikke å bli så dyrt. Men om du har bestemt deg for å ikke oppgradere og bare vil bli kvitt varme problemet. Så anbefaler jeg deg å bare rense pcn og skifte ut kjølepastan. (Så lenge ikke pcn din også ble for varm da den var ny?) Da bør du i såfall gå til anskaffelse av en laptop kjøleplate til å ha pcn på. Eller om viften din lager ulyder eller er deffekt, så skift den. Lykke til! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 -snip- Du vet du akkurat postet i en død tråd? Videre er dette en laptop med et HD 3650 og en T5800. En full oppgradering til nyere skjermkort og prosessor, om mulig vil sikkert koste like mye som en ny laptop som yter bedre. ASUS X53TA vil f. eks. ha god grafikkytelse og grei prosesorytelse. En bedre oppgradering enn de fleste Core 2 duo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå