Gå til innhold

Re-installere windows - Mulig å beholde spill partisjon ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du har laga ein partisjon på harddisken og installert alle spela dine der så burde det gå so lenge du ikkje slettar eller formaterer denne partisjonen under installasjonen. Eg ville for å være på den sikre sida teke ein backup av partisjonen... i verstefall må du instellere spela på nytt, men du har i allefall filene :thumbup:

Lenke til kommentar

Er fullt klar over at det er mulig å ta vare på partisjonen men om spillene ville fungere var egentlig spørsmålet :)

Men det er alltid slik at Windows mister info om installerte applikasjoner når man reinstallerer.

Var det jeg tenkte :( Så da vil ikke spillene fungere da ? Er stam spill det er snakk om.

Lenke til kommentar

Spill nå til dags legger filer både her og der, så det er aldri lett å si om et spill vil fungerer eller ikke etter en nyinstallasjon av operativsystemet.

Bruker du Steam går jobben mye lettere, jeg har laget en egen partisjon til Steam på pcen, og der blir alle spill lagret osv.

Formaterer jeg pcen, er det bare å installere Steam på samme partisjon igjen, og da bruker den dataene som allerede ligger der.

Eneste jeg har sett er at savinger noen ganger ligger på Brukere/Brukernavn/appdata osv osv.

Greit å være obs på disse filene.

Men noen garantier for at spillene fungerer 100% etter en OS installasjon, får du nok ikke.

Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte :( Så da vil ikke spillene fungere da ? Er stam spill det er snakk om.

Etter det jeg vet, kan du bare reinstallere steam etterpå dersom alle spillene vil ligge i samme bane, altså dersom partisjonen beholder bokstaven sin, så vil du slippe å laste spillene ned på nytt.

Lenke til kommentar

Har formatert C: partisjonen nå. Så startet jeg bare steam fra steam mappen og spillene var ferdig installert. Eneste den gjorde når jeg startet spillet var å installere directX greier av noe slag, men spillene hakket noe helt forferdelig i menyen. Hva kan det være ?

Ser at stasjonen endret fra S: til D:.

Kan det ha noe å si ?

Lenke til kommentar

Haha, at jeg ikke tenkte på det. Hadde helt glemt skjermkort drivere :(

Men da funket det. Men steam er ikke på startmenyen og virker som at dataen ikke vet at den er installert, så tok vare på steamapps mappen. Og installerte steam på nytt. Så startet jeg det og la inn steamapps igjen. Nå vil den ikke starte. steam altså. Kommer bare kobler til [brukernavn] så skjer det ikke noe mer. Så nå tar jeg å installerer det igjen sammen med alle spillene...

Men takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Kan være den validerer programmene i steamapps, som kan ta litt tid. I verste fall kan du jo bare laste ned spillene på nytt. Det er tross alt det som er flott med steam.

Jeg kan huske at en kanskje måtte ha med en databasefil som lå i steam mappa, men husker ikke helt... har aldri gjort dette selv.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...