leorat Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 hei, driver og formaterer min eksterne harddisk til fat32 (gjør det i cmd), og lurer på hvor lang tid det tar sånn ca? :O harddisken er på 500 gb og er av typen LaCie Rikiki ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578100#reviews ) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Å formatere går egentlig veldig kjapt, det er gjort på noen sekunder. Det som tar tid er å sjekke disken for feil. Kan ta mange timer. Hvis du bruker switchen /q (quick format) så hopper den over sjekkingen. Lenke til kommentar
leorat Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Å formatere går egentlig veldig kjapt, det er gjort på noen sekunder. Det som tar tid er å sjekke disken for feil. Kan ta mange timer. Hvis du bruker switchen /q (quick format) så hopper den over sjekkingen. harddisken er helt ny, er det noe fare for feil da? og er det for sent og skrive /q når den er på 25 prosent? :O Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Om en disk er ny eller gammel har liten relevans til muligheten for feil. Men det kan jo være en god ide å sjekke en ny disk, så vet man tilstanden. Ellers er det jo mulig at man har kjøpt en ny disk som inneholder feil, og det blir ikke oppdaget før etter lang tid. Det er ikke noe problem å avbryte en pågående sjekk. Det skrives ingenting til disken, den bare leses. Lenke til kommentar
leorat Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 okei, da tipper jeg at jeg fullfører! hvis jeg skulle ha brukt /q, er det da bare å skrive inn /q mens den holder på i cmd? beklager at jeg spør så mye, men er ikke så flink på det her Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Nei, da må du stoppe den og skrive "format x: /FS:FAT32 /q" hvor x: er stasjonsbokstaven på den eksterne disken. Lenke til kommentar
leorat Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 det funket ikke, står at volumet er for stort for fat32! filsystemet er nå raw! kan noen hjelpe meg!? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Du fant vel først ut at FAT32 ikke var tilgjengelig i menyen, derfor du prøvde kommandolinje? Nei, det hjelper ikke. Microsoft har sperret Windows for FAT32 på partisjoner større enn 32 GB. Du må bruke tredjepartsprogram. SwissKnife, eller Fat32Formatter. Lenke til kommentar
leorat Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) ja, skjønte det etter en stund takk for hjelpen, begge to, hadde ikke gått uten! Endret 12. juli 2011 av leorat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå