Gå til innhold

Investere i aksjefond?

SubHuman

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt på 16år og fikk nå nylig oppfordring fra faren min om å investere noe penger i et aksjefond. Jeg vet ikke om han var seriøs eller bare fleipet, men uansett lurte jeg på om det er noen fond jeg burde investere i fremfor noen andre? Tenkte før på å investere noe penger i aksjer, men var jeg ikke helt sikker på om det var "lovlig" for meg med tanke på at jeg er 16 år. Så nøyde meg med "aksjespillet", som jeg gikk fort lei av.

Uansett: Hvor burde jeg investere, har tenkt og bare investere 1000- 2000kroner i starten i fond. Og er jeg gammel nok? Eller må en 18+ lage en slags konto til meg, enten i mitt navn, eller bare at h*n overfører pengene til meg.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber du eller skal du i løpet av ikke så lang tid begynne å jobbe (såpass mye at du betaler skatt)? I så fall er BSU betydelig bedre enn aksjefond. Du finner mer info om BSU her.

Ellers er det sentrale spørsmålet hvorfor du sparer. Ikke sett penger i fond bare for å ha dem der. Aksjefond kan være en riktig løsning, men er beregnet for langsiktig sparing med en tidshorisont på minst fem år, mange sier ti. Hvis du vil spare til noe spesielt du vil ha om få år er ikke aksjefond løsningen. (Det samme gjelder forøvrig også for BSU..)

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Har tenkt på det som en langsiktig investering i 10 år ++. Er for tiden arbeidsledig, har ikke kontakter for å komme inn den lette veien, og fant alle andre jobber var allerede tatt, men ser fortsatt etter deltidsjobber. Så har nå ikke skattbar inntekt.

Lenke til kommentar

Putt dem i Lerøy Seafood og SeaDrill og Aktiv Kapital og Arendals Fossekompani!

Hvis enda høyere avkastning og høy risiko, invester i CitiGroup i USA. Den fikk avkastning 940 prosent på 1 år.

Okei takk, skal se på det :)

Men kan noen sende meg linker eller noe sånt til feks. DN, e24 eller andre finansaviser/sider som gir meg en god basic forståelse? Fungerer også hvis det er på diskusjon, eller en annen på forumet kan hjelpe meg litt (tenkt å studere økonomi og investere mere penger i aksjer når jeg blir eldre)?

Igjen på forhånd takk :)

Edit: Fant en fondtråd her på økonomi siden, og to linker på aksjetråden.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar

Vent lenge med å kjøpe enkeltaksjer! Enkeltaksjer er egentlig ganske uegnet for privatpersoner, det krever mye tid, kunnskap og innsats og har uansett en betydelig risiko.

Har ikke tenkt å begynne med det nå nei. Har bare lyst til å lese meg opp på det, har også tenkt å studere som siviløkonom eller noe lignende når jeg blir større.

Er litt off- topic men; Hvordan økonomi fag er det på vgs? Er det å anbefale?

Lenke til kommentar

Økonomifagene på videregående er bortkastet. Du får mye mer igjen for det ved å ta realfag. Når du senere studerer økonomi blir alle fagene fryktelig mye enklere hvis matten sitter. Personlig hadde jeg også mye nytte av å ha studert fysikk og dermed blitt vant til å manipulere formler.

Lenke til kommentar

Økonomifagene på videregående er bortkastet. Du får mye mer igjen for det ved å ta realfag. Når du senere studerer økonomi blir alle fagene fryktelig mye enklere hvis matten sitter. Personlig hadde jeg også mye nytte av å ha studert fysikk og dermed blitt vant til å manipulere formler.

Det går vel an å ta økonomi andre året, og droppe det tredje. Så kan man kjøre gjennomgangsfag på fysikk, matte og kjemi :) Absolutt ikke dumt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...