mushin Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Denne tråden er ment som en filosofisk diskusjon angående temaene programmering og KONSEPT-forståelse. Alle deler virkeligheten inn i konsepter/abstraksjoner, som i bunn og grunn er relativ. Mange har en formening om hva konseptet addisjon er, atomer er, objekt-orientert tankemåte er ... Poenget jeg vil frem til er at vi forstår konsepter på et relativt nivå. Vi kan tro at vi forstår noe fullt ut, men det er alltid mer til et konsept enn vi tenker oss. Alle disse tankene begynte å leke i hodet mitt når jeg hadde emnet algoritmer og datastrukturer nå i vår. Først leste jeg om graf-teori på et meget formellt nivå, mye matte notasjon, mye gjemming av detaljer, med andre ord det var abstrakt. Da jeg startet å programmere grafer, og holdt på med endel algorimer, og så at det er flere måter å representere en graf på, begynte forståelsen av konseptet og bli dypere. Og det formelle sidene i boka jeg startet på var også mer forstålige. Ergo, det å programmere hadde hjulpet til økt forståelse av et konsept. Siden jeg skal starte på data-ingeniør studier til høsten, blir det masse matte, og tenkte å supplere med programmering for å forstå matte-konsepter bedre. Ikke bare memorisere, og bestå prøvene som veldig mange har en tendens til når det gjelder feks matte. ( gjorde det før jeg også, forstod ikke en dritt og faget ble KJEDELIG ) Har kjøpt meg en bok om Haskell, har muligheter til å låne masse bøker om Python, kan endel Java. Er det noe spesielt språk som egner seg til å programmere mattematiske algorimer i? Feks hvis jeg vil prøve å lage et program som kan derivere, integrere funksjoner, eller gjøre mengde operasjoner ++ ? Jeg vet at mange språk har bibloteker for slikt, men jeg vil prøve å lage noen selv, for forståelsen og læringes skyld. Har noen av dere hatt samme erfaringen, eller prøvd på noe lignende? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 APL er laget "for" matte, men det er ikke et språk som er lett å tilegne seg (basert på egen erfaring). Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Språkene for matte-geeks er MATLAB og R. APL er håpløst antekvarisk etter hva jeg har skjønt (men har ingen erfaring). Ellers - i forhold til det TS sier - vil jeg anbefale å se på en Lisp, gjerne Scheme. Det er det aller beste språket for å lage vilkårlige abstraksjoner for alle mulige konsepter, og er mye brukt i informatikk-undervisning (spesielt i USA). Anbefaler klassikeren Structure and Interpretation of Computer Programs. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Er det noe spesielt språk som egner seg til å programmere mattematiske algorimer i? Ja python er egnet for dette. Se igjennom serien til Kirby Urner,viser litt av hvorfor python er bra til og gjøre mattematikk. http://showmedo.com/videotutorials/video?name=1010000&fromSeriesID=101 http://www.math.okstate.edu/~ullrich/PyPlug/ Python and Scientific Computing. Python har mange verktøy for avanserte oppgaver og er mye brukt av forskere verden rundt. Med verktøy som NumPy, SciPy, MatlPlotlib for og nevne noen. Bye Matlab, hello Python, thanks Sage http://vnoel.wordpress.com/2008/05/03/bye-matlab-hello-python-thanks-sage/ Endret 13. juli 2011 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Python and Scientific Computing. Python har erstattet Scheme i undervisningen på MIT også, så alt for gale kan det ikke være Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) APL er laget "for" matte, men det er ikke et språk som er lett å tilegne seg (basert på egen erfaring). Tja er det et eksisterende utbredt programmeringsspråk? Denne tråden er ment som en filosofisk diskusjon angående temaene programmering og KONSEPT-forståelse. Alle deler virkeligheten inn i konsepter/abstraksjoner, som i bunn og grunn er relativ. Veldig generelt og diffust så jeg er mildt sagt litt usikker på hva op poster tenker på. Hva med http://www.w3.org/Math/ What is MathML? MathML 3.0 was released as a W3C Recommendation on 21 October 2010. It is a revision of MathML 2.0, issued seven years ago. A product of the W3C Math Working Group, MathML is a low-level specification for describing mathematics as a basis for machine to machine communication which provides a much needed foundation for the inclusion of mathematical expressions in Web pages. It is also important in publishing workflows for science and technology and wherever mathematics has to be handled by software. The new version brings, for instance, improvements for accessibility of mathematics, and for formulas in languages written from right to left. The basic markup remains the same, as the community have seven years of experience with it. See the Testimonials welcoming MathML 3.0. Er det noe spesielt språk som egner seg til å programmere mattematiske algorimer i? Python er vel egnet til det og det brukes av NASA. Feks hvis jeg vil prøve å lage et program som kan derivere, integrere funksjoner, eller gjøre mengde operasjoner ++ ? Der beveger du deg fra numerisk til analytisk matte. Selv om du har all datakraft i universet kan du ikke beregne pi, da pi er et transendentalt tall http://www.joyofpi.com/ http://www.wolfram.com/mathematica/ fra http://www.wolfram.com/ er vel best på dette. Wolfram Rsearch har forresten laget sin egen søkemotor http://www.wolframalpha.com/ (plugg inn sin 90 + cosin 90 og se) som kan brukes til å generere matematiske uttrykk hvor resultatet kan skrives direkte til PDF dokumenter. Endret 13. juli 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
mushin Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Alle dere peker til noe interessant. Essessen i det jeg er interessert i er å bruke prorammering til å forstå et konsept bedre og mer intuitivt. Feks en graf over en funksjon kan hjelpe til en mer intuitiv forståelse av konseptet om funksjoner, men grafen er ikke funksjonen i absolutt forstand. Å programmere en grafen til en funksjon kan bidra til ENDA mer forståelse av konseptet. Tanken er at det alltid er mer å vite om et konsept. Funksjoner var bare et eksempel, matte er proppet med abstrakte kosnepter som er vanskelig å få konkretisert. SICP virker som en veeldig interessant bok, og kritikkene er blandet. Folket som hater den får ikke grepet på all teorien virker det som, men det er nettopp det som gjør den kul. Det ser ut som boka går inn på abstraksjoner etc, noe som for meg er veldig interessant. Hva er kvadratroten av 2? Vi kan representere tallet med kvadratrot-tegnet, men det er også irrasjonelt så man får aldri kalkulert det fullt ut, men hvordan vi kan kalkulere en tilnærming er interessant. Artikelen om math in Python traff spikeren godt I guess, fikk bare skummet gjennom nå, men har bookmarket for en mer detaljert lesning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hva er kvadratroten av 2? Vi kan representere tallet med kvadratrot-tegnet, men det er også irrasjonelt så man får aldri kalkulert det fullt ut, men hvordan vi kan kalkulere en tilnærming er interessant. Kvadratroten av 2 kan konstrueres som hypotenusen i en likebeint trekant i for eksempel første kvadrant av enhetssirkelen. Det transendentale tallet pi kan ikke konstrueres, selv om der er personer med altfor høye egoer som mener de har funnet en metode til å gjøre det. De får nok ikke avsatt tid til å bevise det om de tar seg en tur til meg. I stedet vil jeg anbefale dem å kjøpe boken http://www.joyofpi.com/ som forklarer hvorfor og som har en historisk vinkling på problemet samt inneholder en rekke morsomme anekdoter om personer med for høye egoer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå