Meier Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg har drevet å filmet med kamera på hode en stund. Det for å komme helt ned på bakke nivå, når kameraet står på stativ. Det gjør ting litt enklere. Jeg snur så bildet rundt i redigering etterpå. Når man filmer, så blir allt på hodet, og man må tenke litt opp/ned. Spørsmålet da er: finnes det kameraer som kan snu bildet under opptak? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg har drevet å filmet med kamera på hode en stund. Det for å komme helt ned på bakke nivå, når kameraet står på stativ. Det gjør ting litt enklere. Kan ikke helt se grunnen til å filme med kamera på hode når man kan kjøpe ypperlige stativer for fra-bakkenivå-fotografering/filming ??? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Kanskje fordi når du skal ha stativet helt ned, så er det lettere å feste kameraet øverst? Ja, det finnes ypperlige stativer til sånt, og de gode lar deg feste kameraet opp ned. Endret 12. juli 2011 av Trondster Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Kanskje fordi når du skal ha stativet helt ned, så er det lettere å feste kameraet øverst? Eller øverst som på dette stativet Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Hvor det er særs lett å få plass til både stativ og hode. Jo - å skyte med kameraet opp ned er en god ting når du skal helt tett på bakken. Når jeg kjøper stativ neste gang blir det definitivt med midtsøyle som kan reverseres. Men til video: At skjermen bakpå kameraet viser bildet opp ned gjør jo ikke noe - antar problemet er med ekstern monitor, og/eller at man vil slippe å flippe filmen i etterbehandlingen. Det enkleste er kanskje å finne en monitor som kan rotere bildet? Lenke til kommentar
Meier Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg har aldri hørt om kameraer som blir laget med den muligheten. Men jeg har hatt god bruk for det. Kameraet jeg har, har micen på undersiden, og da bygger det litt. Når jeg tar det på hodet, så har jeg ca 10mm fran linse til bakken. Da kan jeg komme opp under blomster og annet som vokser tett ned til bakken. Det gir ganske artige bilder. Nede på micro nivå. Skjermen på kameraet er til å snu rundt, så det går bra. Men allt blir som sagt på hodet. Filmer man seg selv, så snus bildet på skjermen, men ikke i kameraet. Kameraet henger i midt søylen, og gir meget bra arb forhold. Og man slipper spesial oppheng for det. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 Kanskje fordi når du skal ha stativet helt ned, så er det lettere å feste kameraet øverst? Eller øverst som på dette stativet Jeg kommer langt lavere enn det der. Og ofte filmer jeg oppover fra laveste nivå. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg kommer langt lavere enn det der. Og ofte filmer jeg oppover fra laveste nivå. Det gjør vi alle, men hvorfor benytte en "gigantisk" tripod til den jobben... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Det gjør vi alle, men hvorfor benytte en "gigantisk" tripod til den jobben... Hvorfor bruke stor blits hvis man bare skal ha litt lys, hvorfor bruke stort stativ når man kan bruke 7-8 min på å stille inn en Gorillapod? Tull på deg, Flageborg. Kontroll. Stabilitet. Hurtighet. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Et Benro C-069m8 er ikke hverken stort eller tungt. Og langt mere presist enn et gorillapod. Men gorillapod er fint til sitt det og. Ellers er gopro et action kamera. Lite egnet for fine kvalitets bilder tett innpå. Ingen innstillings muligheter. Men supert å ha på hjelmen eller skistaven. Bilen, kajakken eller motorsykkelen. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Marshall monitorer har en slik funksjon hvor du kan flippe bilde opp ned. Men det er vel over budsjettet http://www.marshallmonitors.com/ Lenke til kommentar
Meier Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Marshall monitorer har en slik funksjon hvor du kan flippe bilde opp ned. Men det er vel over budsjettet http://www.marshallmonitors.com/ Her er det snakk om å snu bilde i kameraet, ikke på monitoren. Det er to forskjellige ting. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Marshall monitorer har en slik funksjon hvor du kan flippe bilde opp ned. Men det er vel over budsjettet http://www.marshallmonitors.com/ Ingengrunn til å kaste bort penger på en dyr Marshall monitor når enver monitor under $200 kan gjøre det samme. Her er det snakk om å snu bilde i kameraet, ikke på monitoren. Det er to forskjellige ting. Fulgte denne tråden da den ble postet originalt. Forstår fremdeles ikke "en millimeter" av hva den praktiske betydningen av hvilken vei bildet er i kamera har? Endret 12. august 2011 av arthon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå