Gå til innhold

Mobilen din kan påvirke autopiloten


Anbefalte innlegg

Igjen: Hvorfor tar du utgangspunkt i at flyprodusentene har glemt potensielle problemer som måtte oppstå pga. elektromagetiske forstyrrelser/påvirkninger ?

Hvem har sagt at jeg tar utgangspunkt i det? Les da hva jeg skriver.

De har ikke glemt det med tanke på skjerming av kabler og enkelte LRU'er. Men det er enkelte ting som er vanskelig å skjerme - da systemet faktisk skal ha dette som en "ren" input. Produsentene kan ikke legge inn ti tusen feilmarginer, da sitter man igjen med et veldig unøyaktig system.

 

Jeg skal se om jeg finner noe stoff om skjerming av komponenter i læreboka mi når jeg kommer hjem fra jobb.

 

fluxValve.jpg

 

Forklar meg hva godt som kommer ut av å skjerme denne. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke hvordan flyprodusentene løser slike tekniske problem, men de har tydeligvis klart å løse problemet, eller det har aldri vært noe problem i utgangspunktet. Idag har man tom. kompass innebygd i selve telefonen, uten at de går fullstendig spinnville. Om du er profesjonelt interessert i akkurat dette emnet om potensielle mobilforstyrrelser på fluxvalve kompass, så er det vel naturlig å ta kontakt med selve produsenten for å høre hvordan de idag takler "problemet". :shrug:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Du trenger ikke skjerme den. Gitt at mobiltelefoner holder seg innen spesifikasjonene for energinivå samt at du ikke tillater passasjerer å klatre ut på vingetuppene (eller hvor disse sensorene er plassert), fjerne paneler og dermed få telefonen nærme nok til å gi et utslag løser du problemet med å plassere f.eks fire slike på forskjellige plasser i flyet (trenger nok ikke være mer enn en meter fra hverandre) og lar en signalprosessor filtrere ut falske avlesninger på enkeltsensorer.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan flyprodusentene løser slike tekniske problem, men de har tydeligvis klart å løse problemet, eller det har aldri vært noe problem i utgangspunktet.

Det har kanskje ikke vært noe stort problem. Tingen er at det er vanskelig å vite om det faktisk er mobiltelefoner som har skylden. Med andre ord, et vanskelig problem. Lack of proof is not absence of proof.

 

Du trenger ikke skjerme den. Gitt at mobiltelefoner holder seg innen spesifikasjonene for energinivå samt at du ikke tillater passasjerer å klatre ut på vingetuppene (eller hvor disse sensorene er plassert), fjerne paneler og dermed få telefonen nærme nok til å gi et utslag løser du problemet med å plassere f.eks fire slike på forskjellige plasser i flyet (trenger nok ikke være mer enn en meter fra hverandre) og lar en signalprosessor filtrere ut falske avlesninger på enkeltsensorer.

 

De er som oftest plassert ute på vingetippene. Problemene med disse sensorene er at det må ikke være magnetiske objekt rundt de, og det kan påvirke plasseringen. Dersom de er en meter fra hverandre, vil dette kunne påvirke hverandre, siden det er en jernkjerne som føler de magnetiske feltene.

 

Problemet blir nok å vite om det er en falsk avlesning eller ikke.

 

Tingen med fly er at det hele er veldig kompleks. En liten feil kan forplante seg. Ja, man har redundans på veldig mye. Men dersom autopiloten oppdager at det er forskjellig på inputs, så kutter hele autopiloten. Det er bedre å være på den sikre siden, istedenfor å legge inn slingringsmonner her og der for at folk skal ringe bestemor. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan flyprodusentene løser slike tekniske problem, men de har tydeligvis klart å løse problemet, eller det har aldri vært noe problem i utgangspunktet.

Det har kanskje ikke vært noe stort problem. Tingen er at det er vanskelig å vite om det faktisk er mobiltelefoner som har skylden. Med andre ord, et vanskelig problem. Lack of proof is not absence of proof.

Nei, men så lenge det ikke er noe som tyder på at det påvirker systemene negativt, så er det heller ingen grunn til å skape et problem ut av det.

Som en annen også bemerker ang. mobiler, så er strålingen veldig lav. Det heter vel noe slikt som at: dersom man befinner seg ca. 20cm fra mobilen så blir man utsatt for 98% mindre stråling. Jeg tror det ikke vil være urealistisk å anta at en passasjers telefon aldri vil være nærmere sensitivt utstyr enn 1m+. Pr. idag er vel beste måte å forstyrre et fly med mobiltelefonen sin, ved å bryte seg inn i cockpiten og kaste den i hodet på piloten(e).

Når det er sagt har jeg ikke noe imot et totalt forbud mot bruk av mobiltelefoner ombord på fly, uansett hva motivasjonen bak et slikt forbud måtte være. Men å skylde på at det er farlig for selve flyet å ha mobiler i bruk, sålenge det ikke finnes noen som helst indikasjoner på dette, blir for tåpelig.

Lenke til kommentar

"Men å skylde på at det er farlig for selve flyet å ha mobiler i bruk, sålenge det ikke finnes noen som helst indikasjoner på dette, blir for tåpelig."

 

Jeg har testet litt i praksistimene, og opplevde en viss reaksjon på kompasset da jeg tok mobilen nær Flux Valve. Fikk litt merkelige visninger da vi testet ATC-systemet. Hvorvidt dette skyldes strålingen eller ikke, kan jeg ikke bevise. Forventer ikke at du tror på meg, men jeg er i hvert fall delvis overbevist om at mobiltelefoner kan bety litt trøbbel. Som jeg sa tidligere, så er det vanskelig å bevise.

 

Læreren fortalte også en gang om en person som ikke fikk standby-kompasset til å vise fornuftig. Da viste det seg at det lå en mobil eller mp3-spiller på Glareshield. Sier ikke at dette beviser noe, men det er verdt å tenke på at ting er veldig følsomt på et fly. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å skrive et innlegg uten å nevne flux valve da, quote :)

Prøv å skrive et innlegg som er konstruktivt da, Twinflower. :)

 

Det jeg snakker om er høyst relevant. Eller mener du at navigasjon ikke er vesentlig i et fly, og det er nødvendig at det er nøyaktig? Du trenger ikke å være så fanatisk i troen din.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å skrive et innlegg uten å nevne flux valve da, quote :)

Prøv å skrive et innlegg som er konstruktivt da, Twinflower. :)

 

Det jeg snakker om er høyst relevant. Eller mener du at navigasjon ikke er vesentlig i et fly, og det er nødvendig at det er nøyaktig? Du trenger ikke å være så fanatisk i troen din.

 

Point taken.

 

Anyways. Mobilen handler om elektromagnetisk stråling, og det er luften ganske full av fra før, spesielt rundt et fly. Jordmagnetismen passer på seg selv, og gjør som den selv vil. Den kan faktisk finne på å variere seg selv uten innblanding av mobiltelefoner :)

 

Men uten å sparke den døde hesten for meget, så er jeg i den troen som de fleste andre at hadde den utgjort en vesentlig fare for sikkerheten så hadde vi ikke fått passet på de selv.

Når det er sagt, så er hele tråden synsing fra ende til annen. Når ekspertene strides, så er det ingen på dette forumet som kan si noe fra eller til - selv ikke en med flyteknisk utdannelse.

 

Denne tråden handler om folks subjektive, logiske tankerekker og er sikkert svada fra ende til annen :)

Lenke til kommentar

Anyways. Mobilen handler om elektromagnetisk stråling, og det er luften ganske full av fra før, spesielt rundt et fly.

Det stemmer.

 

Jordmagnetismen passer på seg selv, og gjør som den selv vil. Den kan faktisk finne på å variere seg selv uten innblanding av mobiltelefoner :)

 

Jordmagnetismen kan vel bli forstyrret. Som jeg har sagt tidligere, så kan en liten skrue som er blitt magnetisk (f.eks. av lynnedslag) få kompasset til å vise helt feil. Jeg regner med at mobiltelefoner kan påvirke dette magnetiske feltet. Nei, jeg tenker ikke på en forskjell på 80 grader, men at det vil kunne bli en forskjell på noe lavt som for eksempel 0,1grader (henter tall fra løse luften) under "optimale" forhold, det tror jeg. En påvirkning er en påvirkning, stor eller liten.

 

Men uten å sparke den døde hesten for meget, så er jeg i den troen som de fleste andre at hadde den utgjort en vesentlig fare for sikkerheten så hadde vi ikke fått passet på de selv.

Det er jeg for så vidt enig i.

 

Når det er sagt, så er hele tråden synsing fra ende til annen. Når ekspertene strides, så er det ingen på dette forumet som kan si noe fra eller til - selv ikke en med flyteknisk utdannelse.

 

Denne tråden handler om folks subjektive, logiske tankerekker og er sikkert svada fra ende til annen :)

Jeg har bare kommet med mine innspill på hvordan det vil kunne være mulig for en mobiltelefon å påvirke, samt mine erfaringer (noe som du har sett på som rent BS) Jeg har opplevd småmystiske ting med bruk av mobiltelefon i praksistimene - men klarer jeg å bevise det? Nei. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det mye rart...

 

Fokus på det som blir sagt? Det har da ingenting å si. Ikke forbyr de (eller nevner) bøker, småbarn, prat med sidemannen eller noen andre lignende ting som i akkurat like stor grad distraherer folk. Det er kanskje ikke musikk i ørene, men barneskrik, en samtale eller en bok gjør at du fort ignorerer hva som blir sagt på speaker.

 

Hele diskusjonen her bunner i at iløpet av flere millioner turer med fly, er det 75 episoder

hvor piloten har vurdert om mobiltelefon kan ha vært en mulig forklaring på en liten påvirkning/forstyrrelse. Dette kan være som blir nevnt her, CRT-skjermer... Som da blir påvirket i form av at de flikrer litt.... Og for de som har prøvd dette selv, så vet man at man skal være nokså nære skjermene for at de skal påvirkes, noe som tilsier at dette bare skjer dersom piloten selv bruker mobilen sin.

 

Jeg synes det er helt bisart at det i det hele tatt er et diskusjonstema, etter denne undersøkelsen... Den viser bare at det IKKE finnes noen grunn til å ikke prate i telefonen på fly.

 

125 flyselskap. 7 år. Verdensomspennende, så det er naturlig å anta at det ikke akkurat er de minste flyselskapene rundt om i verden.

Bare i USA alene er det mer enn 32 000 flyvinger per DAG! La oss si at dette tallet er representativt for alle 125 flyselskapene til sammen. Da er det bare snakk om 81 millioner turer, og de klarer å dra frem 75 hendelser det er mulig at kanskje var mobil? Og dette er igjen bare mindre ting...

 

Hvorfor er det i det hele tatt et emne? Det er ikke snakk om noenting som er farlig her, og i hvert fall ikke noe som setter en masse liv i fare.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...