Gå til innhold

Mobilen din kan påvirke autopiloten


Anbefalte innlegg

Bare tenk litt: En neglefil er farligere enn en mobiltelefon! Det sier litt om hvor lite farlig en telefon er. Om det i det hele tatt hadde vært en liten sjanse for at en mobiltelefon (eller 250) kunne ha styrtet et fly, tror du da at de hadde sluppet ombord 250 personer med hver sin mobiltelefon??? Denne irrasjonelle frykten er basert på overtro og redsel for teknologi som dessverre igjen er baseret på kunnskapsløshet.

Kan mobiltelefoner påvirke magnetfelt som kommer fra jorda?

Hva sikter du til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare tenk litt: En neglefil er farligere enn en mobiltelefon! Det sier litt om hvor lite farlig en telefon er. Om det i det hele tatt hadde vært en liten sjanse for at en mobiltelefon (eller 250) kunne ha styrtet et fly, tror du da at de hadde sluppet ombord 250 personer med hver sin mobiltelefon??? Denne irrasjonelle frykten er basert på overtro og redsel for teknologi som dessverre igjen er baseret på kunnskapsløshet.

Kan mobiltelefoner påvirke magnetfelt som kommer fra jorda?

Hva sikter du til?

Det er et simpelt spørsmål: Kan mobiltelefoner påvirke magnetfeltet som omgir oss hele tiden? Altså jordens magnetfelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er komisk å høre kabinpersonalet messe om at telefonen må slåes helt av og at flymodus ikke er nok.

Det komisk når de ikke en gang kan skille mellom MP3 spillere og mobiler.

Og det er trist av sikkerhet i luften styres av hysteri fremfor fornuft.

Neida... Det er en ganske logisk forklaring på det.

 

Take-off og landing er de mest kritiske øyeblikkene i en flyving, og da SKAL du ha fokus på hva som blir gitt av beskjeder, og ikke sitte med musikk i ørene eller være distrahert av andre ting, det er også derfor belysningen i kabinen slås av før landing/take-off.

Lenke til kommentar

Selvom DU kanskje tror ting ikke blir påvirket, så skal DU tenke på at det også er irriterende å se andre sende sms'er, høre noen mottar sms'er når DU vet at det er forbud imot det.

Du irriterer deg over at jeg sender en SMS ganske enkelt fordi det er forbudt?

 

 

Det er alt for risikofylt å kartlegge dette spørsmålet i lufta, dermed velger man å være på den sikre siden (BASERT PÅ ELEKTRONIKKENS FORSTYRRELSE PÅ ANNEN ELEKTRONIKK PÅ LANDJORDA), og krever derfor at all elektronikk skal være skrudd av ved start/landing, samt flymodus når man er i lufta.

 

Konsekvensen av en potensiell feil er en flystyrt med 200-500 personer om bord, avhengig av flytype. Det vil si at "ekspertene" her mener at det antallet mennesker er verdt å gamble med, for at dem skal få høre musikk, se film eller spille spill under take-off og landing (som tar 30-40 minutter av flyturen).

Jeg har aldri påstått jeg er noen form for ekspert. Jeg syns bare det er rart at potensiell dødelig elektroniske enheter som mobiltelefoner tillates overhode hvis de er så farlige som du (er du en ekspert, forresten?) vil ha det til.

Lenke til kommentar

Det er et simpelt spørsmål: Kan mobiltelefoner påvirke magnetfeltet som omgir oss hele tiden? Altså jordens magnetfelt.

Da kan du kanskje først forklare den nøyaktige relevansen du er ute etter og hvorfor du mener dette er relevant i forhold til diskusjonen? Vær mer spesifikk og sett det i sammenheng med det du evt. prøver å si. En telefon kan potensielt drepe et menneske men det er ingen grunn til dermed å trekke konklusjoner om at den utgjør en fare under vanlige forhold.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1310593649' post='18015525']

Take-off og landing er de mest kritiske øyeblikkene i en flyving, og da SKAL du ha fokus på hva som blir gitt av beskjeder, og ikke sitte med musikk i ørene eller være distrahert av andre ting, det er også derfor belysningen i kabinen slås av før landing/take-off.

Ja, uansett om man er enig eller ikke med de påbud og regler man blir pålagt under en flyging, så bør man følge dem så godt man kan.

Lenke til kommentar

Om signalene fra min mobiltelefon er nok til å bringe et fly ned fra skyene... vel...

 

Edit: De eneste "ekspertene" jeg har å vise til er de lystige karene fra Mythbusters. En mobil klarte ikke engang jokke med et hjemmesnekret billigsystem kjøpt på en skraphaug.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Det er et simpelt spørsmål: Kan mobiltelefoner påvirke magnetfeltet som omgir oss hele tiden? Altså jordens magnetfelt.

Da kan du kanskje først forklare den nøyaktige relevansen du er ute etter og hvorfor du mener dette er relevant i forhold til diskusjonen? Vær mer spesifikk og sett det i sammenheng med det du evt. prøver å si. En telefon kan potensielt drepe et menneske men det er ingen grunn til dermed å trekke konklusjoner om at den utgjør en fare under vanlige forhold.

Fly bruker blant annet gyro til navigasjon. Gyroen henter informasjon om hvilken stilling den skal ha fra en flux valve. Er du enig i at mobiltelefoner KAN påvirke magnetfelt? Det er selvsagt ikke snakk om at en mobiltelefon får et fly til å styrte, men heller snakk om en liten påvirkning. Selv en liten skrue ved siden av flux valven kan forstyrre slik at det er tilnærmet umulig å få fornuftige resultat når man foretar en kompassving med et fly.

 

Og mobiltelefoner vil også kunne påvirke CRT-skjermer som man finner i mange cockpiter. Som jeg skrev tidligere, læreren min prøvde en gang å ringe i cockpit mens flyet stod på bakken - og han merket utslag på skjermene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fly bruker blant annet gyro til navigasjon. Gyroen henter informasjon om hvilken stilling den skal ha fra en flux valve. Er du enig i at mobiltelefoner KAN påvirke magnetfelt? Det er selvsagt ikke snakk om at en mobiltelefon får et fly til å styrte, men heller snakk om en liten påvirkning. Selv en liten skrue ved siden av flux valven kan forstyrre slik at det er tilnærmet umulig å få fornuftige resultat når man foretar en kompassving med et fly.

 

Og mobiltelefoner vil også kunne påvirke CRT-skjermer som man finner i mange cockpiter. Som jeg skrev tidligere, læreren min prøvde en gang å ringe i cockpit mens flyet stod på bakken - og han merket utslag på skjermene.

Ja, elektronisk utstyr kan påvirkes av elektromagnetisk stråling. Det er derfor man har funnet opp det geniale prinsippet som kalles skjerming. Skjerming av elektrisk utstyr er grunnen til at man kan operere haugevis av elektronisk utstyr sammen, uten at de blir negativt påvirket av hverandre. Desto viktigere utstyret er, desto større er kravene for skjerming. Det er liten grunn til å tro at de som utvikler fly tilfeldigvis har glemt at skjerming er ekstremt viktig.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, læreren min prøvde en gang å ringe i cockpit mens flyet stod på bakken - og han merket utslag på skjermene.

Var dette i et slikt lite opplæringsfly, eller de store hvor flyvertinnene ber deg skru av elektronisk utstyr? Er ikke utstyr og kabler og slikt bedre isolert i store fly enn i de små?

 

Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å være spydig.

Lenke til kommentar

Ser ut for meg som at du blander noe du kan litt om med noe du ikke kan noe om for å fremstå som noe du kan mye om.

 

Men for all del.

Så hvis du mener at jeg tar feil, vennligst si nøyaktig hva istedenfor å komme med dårlige hersketeknikker som går på å svekke min kredibilitet. Jeg sier ikke at det er 100% sikkert at det er slik, men at det er en sjanse for at det KAN ha en påvirkning. Hvis du tydeligvis vet noe jeg ikke gjør, please enlighten me. :)

 

Så si meg: Er du enig i at mobiltelefoner kan forstyrre CRT-skjermer? Er du enig i at mobiltelefoner kan ha en påvirkning på magnetiske kraftfelt?

 

Vice:

Det stemmer at en del fly har god skjerming. Men du må huske man flyr rundt i mange gamle fly også, og det er nok ikke alle som tenkte på å beskytte mot utvendige forstyrrelser.

Men likevel, du har misforstått spørsmålet mitt. Det er tullete å ha skjerming inn på flux valve - da denne har som hensikt å ta inn magnetiske kraftfelt. Hva hvis dette magnetfeltet blir påvirket?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, læreren min prøvde en gang å ringe i cockpit mens flyet stod på bakken - og han merket utslag på skjermene.

Var dette i et slikt lite opplæringsfly, eller de store hvor flyvertinnene ber deg skru av elektronisk utstyr? Er ikke utstyr og kabler og slikt bedre isolert i store fly enn i de små?

 

Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å være spydig.

Fint med litt spørsmål. Jeg husker ikke nøyaktig hvilket fly, men han jobbet i SAS. Siden det er en liten stund siden han jobbet der så er det rimelig å tro at det var snakk om MD-80, eller muligens en litt gammel 737. Kan ikke si noe sikkert med tanke på det. Men at det ikke var et skolefly er i hvert fall sikkert.

 

Og nei, det var ikke en flyinstruktør jeg snakker om, men en lærer på flyfag (vedlikehold av fly).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri skjønt denne problematikken.

 

Om strålingen fra elektroniske apparater var så sterk at den slo ut andre apparater, hvorfor går det greit for meg som har 50 diverse elektroniske dingser kjørende i leiligheten?

Skulle jo tro alt av elektronikk ble slått ut av den samlede strålingen.

 

All elektronikk er nøye regulert med tanke på hvilke radiofrekvenser de opererer på. Om denne interferensen virkelig er et problem burde det hverken være vanskelig å påvise eller forhindre.

Lenke til kommentar

Man må også tenke litt på at flyindustrien er veldig varsomme. Et godt eksempel på dette er at man ikke bruker GPS som hovednavigasjon på store fly (kommersiell luftfart), men som et supplement.

 

En grunn til dette er blant annet at USA står med av/på-knappen til GPS-systemet. Det sivile GPS-systemet er heller ikke så pinadø nøyaktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at en del fly har god skjerming. Men du må huske man flyr rundt i mange gamle fly også, og det er nok ikke alle som tenkte på å beskytte mot utvendige forstyrrelser.

Men likevel, du har misforstått spørsmålet mitt. Det er tullete å ha skjerming inn på flux valve - da denne har som hensikt å ta inn magnetiske kraftfelt. Hva hvis dette magnetfeltet blir påvirket?

Desto eldre flyene er, desto mindre elektronisk utstyr har de også og er dermed også mindre utsatt for elektriske fostyrrelser ;) Husk også at supersensitivt utstyr hele tiden er påvirket av jordmagnetisme og de er laget til å fungere under disse forholdene. Det er en selvfølge at man også har tatt i betraktning at dette magnetfeltet fra tid til annen kan få lokale variasjoner: Som jeg sa tidligere, om det hadde vært den minste sjanse for at en mobiltelefon kan forårsake flystyrt hadde man ikke tillatt passasjeren å styre mobilbruken sin selv. Da hadde man hatt metalldetektorer ved flydøra og folk måtte ha levert fra seg telefonen for innsjekking.

Lenke til kommentar

Det stemmer at en del fly har god skjerming. Men du må huske man flyr rundt i mange gamle fly også, og det er nok ikke alle som tenkte på å beskytte mot utvendige forstyrrelser.

Men likevel, du har misforstått spørsmålet mitt. Det er tullete å ha skjerming inn på flux valve - da denne har som hensikt å ta inn magnetiske kraftfelt. Hva hvis dette magnetfeltet blir påvirket?

Desto eldre flyene er, desto mindre elektronisk utstyr har de også og er dermed også mindre utsatt for elektriske fostyrrelser ;) Husk også at supersensitivt utstyr hele tiden er påvirket av jordmagnetisme og de er laget til å fungere under disse forholdene. Det er en selvfølge at man også har tatt i betraktning at dette magnetfeltet fra tid til annen kan få lokale variasjoner: Som jeg sa tidligere, om det hadde vært den minste sjanse for at en mobiltelefon kan forårsake flystyrt hadde man ikke tillatt passasjeren å styre mobilbruken sin selv. Da hadde man hatt metalldetektorer ved flydøra og folk måtte ha levert fra seg telefonen for innsjekking.

Hva er et "eldre fly"? Det er ikke utrolig stor forskjell på avionikk-siden på et passasjerfly nå til dags, og et 10 år gammelt fly. Teknologien er stort sett den samme.

 

Og prinsippet bak flux valve er det samme for et fly som blir laget as we speek, og som et gammelt fly laget sent på 90-tallet. Her hjelper det ikkje med skjerminger, for man skal tross alt få INN magnetiske felt. "Laget for å fungere under forskjellig forhold"? Tull. Dette skal være utrolig nøyaktig (hvis ikke ender du opp på Bahamas istedenfor USA), og da hjelper det ikke å ha slingringmonn på systemet.

 

Selv en liten magnetisk skrue nær FV'en er nok til at det i mange tilfeller blir umulig å få fornuftige indikasjoner.

 

"om det hadde vært den minste sjanse for at en mobiltelefon kan forårsake flystyrt"

Hvorfor kommer du med argumentet "dersom flyet ikke styrter, så er alt OK"?

 

Man snakker gjerne ikke om flystyrter, men heller en påvirkning som KAN gjøre arbeidet litt vanskeligere for pilotene. Kanskje det ikke er merkbart hos piloten, men at FMS-systemet blir pittelitt påvirket. Et fly er veldig smart, og en liten påvirkning kan fort bli en litt større påvirkning - uten at flyet nødvendigvis styrter eller at det er "merkbart".

 

Jeg ser ikke problemet med å ha mobiltelefoner i Flight Mode, da dette forstyrrer minimalt. Men 150 mobiltelefoner som prøver å ringe bestemor sier seg selv at det kan påvirke.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...