Gå til innhold

Mobilen din kan påvirke autopiloten


Anbefalte innlegg

Rapporten skal være utarbeidet av International Air Transport Association,som ABC News referer til. Tallene baserer seg på intervjuer med 125 flyselskap fra hele verden, og hendelsene spenner fra 2003 til 2009. Den konkluderer med at elektroniske aparater muligens kan virke forstyrrende på flyinstrumentene.

"muligens kan virke forstyrrende" ???

Det er nok utført så mye testing på akuratt dette, så at de nå skal komme med raport basert på at en pilot sier han så en vasel lampe blinke en gang, og at det akuratt da kanskje(for det vet de ikke) at en eller annen brukte mobilen ombord...

 

13 av hendelsene ga piloter og personell elektroniske advarsler av ulikt slag, som gikk på blant annet motor.

Hvordan i h#¤"=&¤ skal mobiler påvirke motoren ? Greit nok det er ikke motoren det er noen varsel lamper, hvis dette er tilfelle så burde de ansette noen andre til å lage elektronikken sin. Mobiler har aldri blitt beskyldt for å ha samme effekt i en bil/buss...

 

Dette er noe av det største våset jeg har lest noen gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror og mener at grunnen til at alt elektronisk utstyr skal være avslått under take-off og landing er at man ikke sitter og fikler med det da. Masse løse pc'er, tunge pads og selv små mobiler blir livsfarlige projektiler dersom noe kritisk skulle skje, og det blir en brå stopp. Tror det er ille nok uten ;)

Og bare det at instrumentene i terorien kan bli påvirket, burde være nok til å respektere å holde mobilen eller musikkavspilleren avslått. Man trenger ikke være en sta egoist hele tiden heller :)

Endret av Eriond
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må vel la seg gjøre å utvikle ett apparat man kan trille gjennom midtgangen som fanger opp støy på frekvensene som flypilotene/flyet er avhengige av at er så støyfrie som mulig.

 

Så kan kabinpersonalet trille dette foran kioskvognen sin på tur gjennom kabinen så mange ganger de lyster. Og gjerne før avgang og før landing.

Lenke til kommentar

Jeg flyr mye i jobben, og selv om jeg legger den bort med flymodus under takeoff og landing for å ikke trigge en hysterisk sidemann eller forsure flyvertinnenes hverdag, så kjører jeg på med bluetooth-headset hele resten av turen.

 

Tanken min er at hadde det vært farlig med mobiltelefoner i fly, så hadde vi ikke fått lov til å ta de med ombord på egen hånd.

Lenke til kommentar

Dette er ingen rapport, det er en meningsmåling av piloter og flypersonalet...

 

Jeg er helt enig med det mange skriver her, hadde det vært en mulighet for at én mobiltelefon kan forstyrre autopiloten, styrte flyet og drepe flere titalls personer, hadde ikke personalet stolt på at alle er like "lovlydige" og skrur av telefonen.

Lenke til kommentar

Et eksempel:

 

På en båt var det en GPS antenne. I mange GPS antennene er det elektronikk dermed AktivAntenne.

Denne antennen hadde en produksjonsfeil. Så den sendte ut forstyrrelser på frekvensen GPS mottakes på.

 

Dermed var det andre båter i nærheten som slet med GPS mottak.

 

Og dette kan skje alle mottakere og sendere. Basta. Derfor.

 

Transistorer elsker mikrobølger!

Derfor blir det ulyder i lydforsterkeren i radioen.

 

 

iPod 5gen, null skjerming, hva skjer da?

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10332367-263.html

Lenke til kommentar

Ta nå å følg regelverket på flyene og hold mobilen og datan avslått når de ber om det, seriøst - hvor vanskelig skal det være å følge noen bestemmelser?

Selvom DU kanskje tror ting ikke blir påvirket, så skal DU tenke på at det også er irriterende å se andre sende sms'er, høre noen mottar sms'er når DU vet at det er forbud imot det.

 

Herregud...

Lenke til kommentar

Jeg tror én mobil går greit. Men når det blir 150 mobiler, så tror jeg dette vil kunne ha en innvirkning - spesielt under takeoff og landing. Jeg tror flux valvene til kompasset vil kunne reagere på dette. Uten å huske helt hundre prosent, testet jeg dette i praksis på skolen da vi kjørte kompassving på fly. Jeg snakket i telefon rett ovenfor flux valve, og en kompis satt i cockpit og så på kompasset (nei, ikke standby compass). Tror faktisk det ga utslag.

 

På samme måte, mens vi skulle teste ATC, ble det litt merkelig visninger da vi tok mobiltelefonen vår nær antenna på flyet.

 

Læreren min, som jobbet i SAS i mange år, hadde snakket i telefon i cockpit mens flyet stod på bakken. Han sa det at skjermene gjorde merkelige utslag. En del fly har i dag CRT-skjermer, og som mange sikkert vet så hører ikke CRT og mobiltelefon så godt sammen. :)

 

Men for all del, jeg kan ta feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

13 av hendelsene ga piloter og personell elektroniske advarsler av ulikt slag, som gikk på blant annet motor.

Hvordan i h#¤"=&¤ skal mobiler påvirke motoren ? Greit nok det er ikke motoren det er noen varsel lamper, hvis dette er tilfelle så burde de ansette noen andre til å lage elektronikken sin. Mobiler har aldri blitt beskyldt for å ha samme effekt i en bil/buss...

 

Dette er noe av det største våset jeg har lest noen gang.

Nå må du tenke litt. Regner med det er et FADEC-system det er snakk om; og det har mange forskjellige inputs. Kanskje det ikke gikk direkte på motoren, men forstyrret enkelte av inputsa.

 

En flymotor er litt "smartere" enn en motor i en bil/buss. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje ikke den mest vitenskapelig mest korrekte testen, men Mythbusters testet dette en gang:

 

"It was found that cell-phone signals, specifically those in the 800-900 MHz range, did interfere with unshielded cockpit instrumentation. Because older aircraft with unshielded wiring can be affected, because of the possible problems that may arise by having many airborne cell phones "seeing" multiple cell phone towers, and because of all the electronic systems in a modern airplane that would have to undergo lengthy and expensive certification, the MythBusters speculated that the FCC (via enforcement through the FAA) prohibits the use of cell phones while airborne in order to remain on the safe side, rather than the air companies asking for the ban in order to increase their revenue from in-flight phones. Such a prohibition is being lifted in Europe."

 

Så man er nok forholdsvis trygg med skjermingen til instrumentene i dagens moderne fly.

Ser det er flere enn meg som ser på Mythbuster :p

Husker selv jeg sp den episoden, de testet og fikk ingen tegn på påvirkning...

Slik jeg husker den episoden, samme som du sa :p

Lenke til kommentar

på norwegian har dem åpent WLAN på mange fly, men enhetene våre må være i flymodus, ser ikke helt poenget med åpent wlan da...

 

Uten at jeg er helt sikker, så er flymodus på nye telefoner litt mer "fleksibel".

F.eks kan jeg ha min telefon i flymodus, og likevel aktivere bluetooth. På den måten er mobilantennen avslått, mens BT fremdeles er operativ.

Fordelen for meg er at da slipper jeg å ha en telefon som desperat bruker all sendekraft og batterikapasitet på å lete etter en basestasjon som er 30 000 fot unna.

 

Kanskje man kan aktivere WLAN på samme måte, og samtidig spare telefonfunksjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

13 av hendelsene ga piloter og personell elektroniske advarsler av ulikt slag, som gikk på blant annet motor.

Hvordan i h#¤"=&¤ skal mobiler påvirke motoren ? Greit nok det er ikke motoren det er noen varsel lamper, hvis dette er tilfelle så burde de ansette noen andre til å lage elektronikken sin. Mobiler har aldri blitt beskyldt for å ha samme effekt i en bil/buss...

 

Dette er noe av det største våset jeg har lest noen gang.

Nå må du tenke litt. Regner med det er et FADEC-system det er snakk om; og det har mange forskjellige inputs. Kanskje det ikke gikk direkte på motoren, men forstyrret enkelte av inputsa.

 

En flymotor er litt "smartere" enn en motor i en bil/buss. :)

Som du selv dro frem Quote, tror heller ikke at enn på noe som helst tidspunkt har 150 mobiler i bruk i bilen på likt heller :-)

Lenke til kommentar

Det er godt å se at det er så fantastisk mange dyktige personer her inne! Alle her har garantert en egen doktorgrad i små-elektronikkens forstyrrelse på fly-instrumenter. "Jeg vil høre musikk..." "Jeg vil spille spill..." Jeg vil ditt og jeg vil datt. Egoistiske nissemenn er det dere er.

 

Det er alt for risikofylt å kartlegge dette spørsmålet i lufta, dermed velger man å være på den sikre siden (BASERT PÅ ELEKTRONIKKENS FORSTYRRELSE PÅ ANNEN ELEKTRONIKK PÅ LANDJORDA), og krever derfor at all elektronikk skal være skrudd av ved start/landing, samt flymodus når man er i lufta.

 

Konsekvensen av en potensiell feil er en flystyrt med 200-500 personer om bord, avhengig av flytype. Det vil si at "ekspertene" her mener at det antallet mennesker er verdt å gamble med, for at dem skal få høre musikk, se film eller spille spill under take-off og landing (som tar 30-40 minutter av flyturen).

 

Jeg sier det igjen - Egoistiske nissemenn.

Lenke til kommentar

Det er godt å se at det er så fantastisk mange dyktige personer her inne! Alle her har garantert en egen doktorgrad i små-elektronikkens forstyrrelse på fly-instrumenter. "Jeg vil høre musikk..." "Jeg vil spille spill..." Jeg vil ditt og jeg vil datt. Egoistiske nissemenn er det dere er.Det er alt for risikofylt å kartlegge dette spørsmålet i lufta, dermed velger man å være på den sikre siden (BASERT PÅ ELEKTRONIKKENS FORSTYRRELSE PÅ ANNEN ELEKTRONIKK PÅ LANDJORDA), og krever derfor at all elektronikk skal være skrudd av ved start/landing, samt flymodus når man er i lufta. Konsekvensen av en potensiell feil er en flystyrt med 200-500 personer om bord, avhengig av flytype. Det vil si at "ekspertene" her mener at det antallet mennesker er verdt å gamble med, for at dem skal få høre musikk, se film eller spille spill under take-off og landing (som tar 30-40 minutter av flyturen).Jeg sier det igjen - Egoistiske nissemenn.

Jeg får vel sitere meg selv:

Man kan ikke ta med en neglefil på flyet fordi det er farlig, men det er lov å ta med seg mobiltelefoner som liksom potensielt kan styrte flyet? I don't think so! :lol:

Bare tenk litt: En neglefil er farligere enn en mobiltelefon! Det sier litt om hvor lite farlig en telefon er. Om det i det hele tatt hadde vært en liten sjanse for at en mobiltelefon (eller 250) kunne ha styrtet et fly, tror du da at de hadde sluppet ombord 250 personer med hver sin mobiltelefon??? Denne irrasjonelle frykten er basert på overtro og redsel for teknologi som dessverre igjen er baseret på kunnskapsløshet.

Lenke til kommentar

Bare tenk litt: En neglefil er farligere enn en mobiltelefon! Det sier litt om hvor lite farlig en telefon er. Om det i det hele tatt hadde vært en liten sjanse for at en mobiltelefon (eller 250) kunne ha styrtet et fly, tror du da at de hadde sluppet ombord 250 personer med hver sin mobiltelefon??? Denne irrasjonelle frykten er basert på overtro og redsel for teknologi som dessverre igjen er baseret på kunnskapsløshet.

Kan mobiltelefoner påvirke magnetfelt som kommer fra jorda?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...