RWS Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Satt og ergret meg i garasjen her på vårparten over at jeg ikke fikk varmet opp en del til bilen og kom i tanker på at jeg kanskje skulle invisteree i et gass brenner apparat (Acytylen og oksigen (?)) men etter å ha undersøkt fant jeg ut at det var for dyrt og tenkte da på en esse slik smedene bruker.Merkelig nok var det ikke rare greiene som trengtes for å lage seg en smie selv, tegninger og beskrivelser og lignende fant jeg etter kort tid på nett og etter å ha lest div brann bestemmelser har jeg nå murt opp en "krok" i garasjen (Det skal være brann sikre vegger opp til en meter opp på veggen (jeg her gått opp til 115 cm)og jeg er nå godt i gang med å kappe til en stor stål plate jeg har hatt liggende i garasjen en tid (ca 8 mm tykk med diamant (?) mønster på den ene siden) til det jeg håper skal bli en smed-esse. Plata blir omtrent 73 ganger 80 cm og som ben har jeg kappet firkant rør, de lengste rørene har utvendig diameter på 50mm og de korte en innvendig diameter på 50mm og på de korteste, som skal ha de andre rørene inni seg, har jeg sveiset på mutter og bolt, slik at benene er stilbare i høyden.Når den er sveiset ferdig skal jeg dekke hullet, som blir på 40 ganger 40 cm i firkant, med varme herdende sement og sveise på et firkant rør i bunn for akse utskiller og vifte rør (Essen må jo ha tilført luft for å få opp "dampen"...) Tror dette blr bra jeg, selve essen blir da ca 10 cm dyp.Til avtrekk/pipe kommer jeg til å bruke et firkantet stålrør (10X10 cm) på ca 3 meter som jeg fester i taket (som har blikk plater og stål dragere, har en ganske stor garasje) og lage en damphette av noen andre tynnplater jeg også har liggende (Jepp, har samlet en stund uten å vite hva jeg skulle bruke både plata, stål platen eller firkant rørene til, men nå kommer de til nytte...) og lage den såpass stor at den dekker plassen der jeg tenkte at essen skal stå. Røyk fra en smi esse er ikke noe problem, da de etter å hablitt tent opp ikke ryker i det hele tatt (smikull/koks brenner meget rent uten forurensninger i kullet/koksen. (Vanlig grillkull er IKKE å anbefale, da det vil forurense stålet som varmes opp..)), så naboer og slikt blir ikke plaget av røyk.Som vifte kjøpte jeg en liten rør vifte som passer akkurat inne i firkant røret og på den har jeg planer om å sette en rheostat på slik at jeg kan variere hastigheten på luft gjennom strømningen, som jo ikke trenger å stå på når du ikke skal varme opp noe i essen...Har kontaktet Ellingsen nede i Skien (www.brensel.com) for å kjøpe smi kull/koks.Så nå gleder jeg med til å sette fyr på essen en gang ute på høsten..Ambolt og noen tenger har jeg alt, har visst "spart" på dem også uten helt å ha visst hva jeg skulle bruke dem til... Det vil si, ambolten har jeg jo brukt en del da...Og lurer på om det er flere som går med en liten smed i maven?Grunnen til at jeg begynner er egentlig behovet jeg har til å klare ting selv. Jeg er egentlig elektrikker, men lar ikke det stoppe meg med hverken opppussing eller bil mekking og jeg setter litt stolthet i at jeg aldri har hatt bilen på et verksted eller leid en snekker/rørlegger/murer/taklegger/gravemaskin fører... Jeg liker å gjøre det selv jeg. Med en esse åpner også muligheten seg for å læreseg å smi kniver, tenger, huggjern, sverd OG lære ungene mine at de faktisk kan klare ting uten å måtte ty til leid hjelp hele tiden. (Har ingenting med penger å gjøre da kona og jeg har over en million i samlet inntekt, men rett og slett et ønske om å gjøre ting på MIN måte...)Vel, det var det... Og hvis du skulle ha en smed i maven kan du sende meg en PM så kan jeg sende deg en del gode bøker jeg har i PDF format som jeg har funnet på nettet (De var vanskelige å finne, jeg gravde en del, men fant de og de gir en god innføring i hva du bør begynne med og har hjulpet meg veldig ihvertfall... Trodde det å lage en smie var kjempe vanskelig og nesten umulig jeg, men det er jo faktisk ganske lett...MVHEn hobby smed... Legger ved en link der du kan laste ned filene i pdf format... https://onedrive.live.com/redir?resid=A8E02E2407030BF9%21110 (høyreklikk og velg "Download" Endret 15. februar 2015 av RWS 3 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Er det virkelig ingen som er smed på hobby basis her? Og som kan hjelpe meg med hvor jeg kan få kjøpt kull? Egentlig ikke så farlig da jeg omsider kom i kontakt med Ellingsen brensel i Skien og kommer til å kjøpe derfra... 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 Da er også ambolten i hus.... Kjøpt mellom Finn.no.. 1000,- norske riksdaler ga jeg for den... (De er stive i pris, men resten koster jo så og si ingenting da.. En 25 kilos sekk med støp koster 79 kroner og på den prisen får jeg 25% avslagg i rabatt, så så veldig mye vil ikke denne smia koste...) Og jeg har begynt å sette opp den siste brann sikre veggen i smie "kroken" min: Da gjenstår bare sveisingav bordet. Jeg har kappet ben og bordplate pluss esse og aske samler i bunn pluss luft tilførsels røret. Så får en se hvordan dette blir etterhvert. Når bordet og essen er sveiset tenkte jeg å "fore" essen med pipe sement som tåler varme godt, slik at koksen/kullet ikke ligger direkte på stål platene. I bunn tenkte jeg å bruke en litt grovmasket rist. Tror dette blir veldig bra jeg. Om en måned ca komemr jeg til å kjøre igang kostebinderiet for å prøve det... Men først skal badet pusses opp hjemme, det har av naturlige årsaker pri en.... Flotte fliser er innkjøpt og rivning av gammelt bad starter i dag (Har to ukers ferie jeg skal bruke til det...). Og når det står ferdig har jeg jo et flott bad å gå til etter at jeg har møkket meg til ute i smia.. he he.. 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Da forventer jeg en katana fra deg de neste dagene, du skal få 500kr for det, men da forventer jeg at den kan kutte gjennom armen på "ting" 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Da forventer jeg en katana fra deg de neste dagene, du skal få 500kr for det, men da forventer jeg at den kan kutte gjennom armen på "ting" Har nok en del ting jeg skal lage før jeg lager noe slikt ja... Tenkte å smi meg et ekte vikinge sverd blandt annet, kanskje til og med i damaskus stål, noe som gjør stålet både sterkt og utrolig seigt... (En sveier inn høykarbon stål som egg etter at stålet i midten er tvunnet og forsterket og slipt... Søk opp damaskus sword forging på youtube... Fasinerende teknikk!!) Og jeg har lovet gutta at de skal få smi seg en kniv hver, det blir jo noe helt spesielt for dem å få lov til å gjøre... Men en dag så skal jeg også prøve meg på en katana ja... Såvidt jeg har forstått er smi teknikken MEGET spesiell i japanske sverd, så dette må bli et fremtidelig prosjekt... Har pløyd igjennom en del bøker om evnet smed, blacksmith, og føler at jeg kan en del mer enn når jeg begynte på dette prosjektet, så jeg gleder meg til å fyre i essen den første gangen og tenkte da å smi en liten enkel stearinlys holder til min kone... Skal ihvertfall bli veldig gøy å prøve dette... Lenke til kommentar
Error Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Bestefaren min var både profesjonell smed i sine yngre dager og hobbysmed, men han er godt over 80 nå. Tror nok ikke det er så mange som driver med smiing (?) nå for tiden Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 Bestefaren min var både profesjonell smed i sine yngre dager og hobbysmed, men han er godt over 80 nå. Tror nok ikke det er så mange som driver med smiing (?) nå for tiden Ikke mange nei... Er et av verdens eldste yrker da.. Men folk kjøper ikke slikt håndverk lenger når du kan få kjøpt noe billig fra kina til en tyvende del av prisen... Men jeg gleder meg til å begynne med det da, var langt lettere å sette opp ei smie enn jeg hadde drømt om... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Viss du blir god på å sme rustinger og våpen kan du begynne selge utstyr til hollywood filmer og tjene masse penger. Du bør kanskje begynne med bronsje våpen, lavere varme trengs og letere å jobbe med? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Viss du blir god på å sme rustinger og våpen kan du begynne selge utstyr til hollywood filmer og tjene masse penger. Du bør kanskje begynne med bronsje våpen, lavere varme trengs og letere å jobbe med? Problemet med bronse er at det er utolig vanskelig å se når metallet er varmt nok, så jeg tror jeg holder meg til jern og lav karbom stål... Har en gammel spral fjær jeg tenkte å smi et sverd av. Passe med karbon i det stålet og det er forholdsvis lett å annulere slik at det får tilbake den seigheten som fjør stål har.. Men jeg hadde ikke tenkt å leve av å være smed da, ikke når folk mye heller vil kjøpe junk som går i stykker etter en uke for en mye lavere pris... Det jeg faktisk ønsker er å klare meg selv... Være selv forsynt. Det går raskt mot trangere tider da både økonomi og ressurser går mot slutten og innen da håper jeg at jeg har lært gutta mine en del om hvordan de selv kan reparere og lage nye ting, både i tre, mur og i stål og da kan det jo være lurt å begynne med smed, som jo lager alle verktøyene som både snekker, murer, mekaniker og smed trenger... Syntes synd om de som ikke kan noe på egen hånd om noen år ihvertfall... For de kommer ikke til å kunne kjøpe seg tjenester som de gjør i dag, ikke på langt nær ihvertfall... Så det er vel grunnen til at jeg vil lære smed yrket også... Utrolig hva man kan lære seg bare ved å lese om det skal jeg si deg... Ved siden å være elektriker har jeg også lært meg å programmere i både VB og C++, å lese og skrive skikkelig engelsk, å mekke bil, mure, snekre, bygge hus, lage vind/vann mølle, vikle elektro motorer/generatorer osv osv osv.... Kjekt å kunne på en kald vinterdag skal jeg si deg og den vinter dagen er det ikke godt å si når kommer... Mulig vi har sett begynnelsen i disse dager når helse sektoren og eldre sektoren i USA kollapser og USA ikke lenger kan ta opp flere lån... Her hjemme i Europa ser det ikke så bra ut heller, så jeg har funnet ut at jeg skal være klar når krakket kommer, for det er ikke lenger spørsmål om HVIS men et spørsmål om NÅR.... Er det noen som har lyst til å lese litt om smed kan de PM meg så har jeg 5 bøker i PDF format de kan få av meg. Jeg fant de på nett selv (gravde skikkelig dypt da...) så de skulle ikke være ulovelige å gi videre... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Da gjenstår det "bare" å fuge flisene på badet, og henge opp vask, dusj kabinett, speilskap og sette på plass dassen (som jeg skal sette fast med Tec7 og ikke skru i flisene...) Har holdt på i tre uker nå, (de to første ukene var ferie....) så jeg begynner sånn smått å bli litt lei av bad kjenner jeg... Regner med å bli ferdig i løpet av helgen (pluss noe mekking på bilen, vannpumpa har røket)..... .... og DA skal jeg begynne med smia mi... Så får jeg heller være glad at det er pent der jeg driter i fremtiden... he he. Har faktisk brukt både hammeren, tengene mine og ambolten alt da, når jeg skulle bøye rørene til vannet på badet... Måtte legge opp alt på nytt der, helt fra stengekranen på inntaket... Fy pokker hvordan galvaniserte stål rør blir seenes ut innvendig etter noen år som vann rør... Vannet smakte ikke fult så godt etter det må jeg innrømme... Så ut som de hadde ligget i flere år i sjøen jo, nesten helt gjengrodd... Så jeg byttet de ut med nye i kobber.. Hele pakka kom totalt på 19 laken og det er vel ikke så verst for et bad, er det vel? Slik ble ihvertfall flisene seendes ut.... Alt flislagt i løpet av gårsdagen... Egentlig burde det het pigge opp bad og ikke legge flis på bad, da piggingen tok lengst tid.... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 En liten oppdattering... Da har jeg brukt vinteren til å lære meg turbocad tegne program (Som var et av de billigste alternativene jeg har råd til med lisens og det hele... Knalldyre slike program... pluss pløyd en hel haug med bøker om smed yrket, stort sett kjøpt på amazon.com, og gleder meg til faktisk å begynne med det når bygget står klart) og har nå tegnet smia mi og holder på å støpe gulvet der... Den smia blir på 7,5 kvadrat, så det er ikke store greiene. Det er et lite tilbygg på garasjen jeg opprinnelig hadde tenkt å ha smia i, men som jeg gikk bort i fra pga brannforskrifter, som det ville kostet en formue å følge i den garasjen, så jeg løste problemet med å lage nytt tilbygg, noe som jo er lov uten bygge tillatelse, helt opp til 15 kvadrat faktisk... Har funnet et 5,5 meter langt jernrør som har vært ei pipe i et uthus hos noen jeg kjenner som skal bli pipa i smia mi. Jeg tenkte å mure opp en brannmur av naturstein på den ene lang veggen på smia og feste pipe røret på utsiden og røykhette på innsiden og flislegge gipsplatene på innsiden for å etterkomme brann foreskrifter, om sier at det skal være matriale av jern eller annet ubrennbart matriale 1 meter opp på veggen i en smie (Har tenkt å flislegge helt opp til taket jeg da, mye lettere å holde reint...... Så noen billige hvite 30 X 30 fliser skulle gjøre susen der.. Blir et vindu eller to også tror jeg, får se når jeg kommer så langt... Har vinduene da, fra det samme uthuset jeg fikk pipa fra... Alt i alt har jeg estimert kostnadene til å komme opp i 17 000 med støp, som jo er noen og åtti sekker med ferdig betong, armerings jern (Har lagt inn en del ekstra armering under der esse, ambolt og pipa skal stå) og resten av matrialene jeg skal bruke (tror ikke jeg gidder å isolere veggene... Har isolert gulvet da uten at det var nødvendig heller.. ikke egentlig...). Vi trengte uansett et skur til å oppbevare sykler og grassklipper i, så dette blir bra... Moro å holde på med noe jeg ikke gjør til daglig... Som å støpe og mure... Fikk låne min svigermors (!!!) frittfalls blander, så blandingen går forholdsvis fort... Men tungt og uvant arbeid, spesielt ryggen min merker bæringen av 25 kilos sekker godt merker jeg... Keep you posted.... Fun being a blacksmith... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Fantastisk kult prosjekt. Jeg håper på en jevn strøm av oppdateringer med masse bilder. Dette vil jeg følge med på. Lenke til kommentar
Morten1987 Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Regner med at naboene begynner å klage på støynivået etter hvert, siden du holder på i garasjen:P hehehe Men fett prosjekt du har gående da. Har selv lyst å prøve å lage et eller annet. Endret 2. mai 2012 av Morten1987 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Bestefaren min var både profesjonell smed i sine yngre dager og hobbysmed, men han er godt over 80 nå. Tror nok ikke det er så mange som driver med smiing (?) nå for tiden Ikke mange nei... Er et av verdens eldste yrker da.. Men folk kjøper ikke slikt håndverk lenger når du kan få kjøpt noe billig fra kina til en tyvende del av prisen... Men jeg gleder meg til å begynne med det da, var langt lettere å sette opp ei smie enn jeg hadde drømt om... Det er ganske mange hobby smeder her i landet, spessielt de som holder på med smiing av kniver. En liten del av dem kan du finne, ved å søke på smed/knivsmed, i telefonkatalogen. Men alle står ikke der, da dette er en hobby og annonsering koster penger. Men de fleste, er registrert i Norsk Knivforening. Søker du på nettet, finner du en blanding av hobby smeder og de som lever av dette. Når det gjelder de proffe, så må det søkes på smed, knivsmed, kunstsmie, o.l. Da finner du også en del smeder. Noen smir nesten alt, fra kniver, økser (bl.a. til lafting), smijerns produkter (lamper, gjerder/porter, vognhjul, gamle dørhengsler, m.m.) og noen innen en bestemt nisje. Få lever av dette, men det er mange som kan mye om vanlig smed arbeid. Og det avholdes normalt flere kurs, hvert år. Du burde kanskje melde deg på et kurs, da får du en lettere start. Dettte er ikke så enkelt, som du tror. Dette er et håndtverk, som krever insikt/kunskap og mange års erfaring. Og dette er så vanskelig, at få blir "veldig gode" smeder, selv etter et helt liv som smed. Men mange kan bli brukbare smeder, til enkle oppgaver, etter noen års erfaring. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Spennende hobby, gleder meg til å følge med på hvordan det går. Lenke til kommentar
Gratwhol Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Kanskje den kuleste hobbyen jeg har hørt om. Dette var et virkelig spennende prosjekt, det er det ingen tvil om. Stå på! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Regner med at naboene begynner å klage på støynivået etter hvert, siden du holder på i garasjen:P hehehe Men fett prosjekt du har gående da. Har selv lyst å prøve å lage et eller annet. Næææ, støynivået derfra er de allerede vant til... Med en kompressor som stadig starter og går, vinkelsliper, sveise apparat også videre som stadig er i aktivitet er mine naboer godt vant, for å si det slik... Men da er gulvet støpt og veggene reist. (ikke kledd enda da..) Så nå må jeg bare ut og finne noen passelige runde steiner for å mure pipe fundamentet (litt stil skal det jo være på dette, trenger ikke å se ut som en sammenrasket haug som flommen har lagt igjen bare fordi det er ei smie liksom...). Har allerede funnet noen ende morener med sandtak der slike steiner er hyppige, så det gjenstår bare å hente dem... Blir en kul peis vegg tror jeg. Men i helgen går turen til Island og kansje jeg tar med en stein derfra også? Har allerede et par fra jomfruland utenfor kragerø (jada, jeg VET at det er forbudt å ta med seg stein derfra i dag, men disse er fra jeg var på skole tur dit for snart 35 år siden...) pluss et par steiner fra lindesnes og en del andre plasser jeg har vært, så det blir nesten et norges kart med steiner i den pipe veggen... Og nå kanskje et par tøffe lava steiner fra Island... Har gått å lurt litt på hva jeg skal lage taket av, papp eller tak stein, men jeg tror jeg går for takstein. Er rundt 60 øre pr takstein og siden det ikke blir rare størrelsen på taket blir det det peneste også... Skal til Kristiansand dyrepark om vel en måned og da tenkte jeg å handle noen sekker med brensel, smi koks og kull, nede hos steen smie... Er ikke lett å få fatt i det da... andre steder må jeg kjøpe en helt pall til 10k og det har jeg ikke råd til enda... Dessuten tenkte jeg å finne ut hva jeg liker best av koks eller kull før jeg gjorde et stor innkjøp også. Har aldri helt skjønt hvorfor jeg har samlet en diger haug med stål i garasjen i alle år, men er glad for det nå, for jeg har ihvertfall nok jern både med og uten karbon til å lage både kniver, sverd, hengsler og lysestaker i flere år fremover, for ikke å snakke om vinch feste og andre ting til offroad bilen min, en gammel og trofast Chevrolet Suburban fra 1991... Som jo var den EGENTLIGE grunnen til at jeg startet med dette... (Glad jeg har den bilen, for 50 sekker av 25 kilo var det ikke mange biler som hadde klart i en omgang... ) Så dette blir nok bra.... Skal hilse til Island jeg og si at vi i Norge ikke ser på dem som annet enn gamle kriminelle vikinger som vi kastet ut... he he. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Da er Islands reisen over og stein hentet... Ble hele fire kilo stein med hjem... Måtte jo ha en stein fra tingvallir (der den euroasiatiske tektoniske platen glir vekk fra den nord amerikanske), en fra Geysir (Varme kilder), en fra Gullfoss (Islands flotteste foss) og ikke minst, en fra fjellet vi kjørte super jeep på, rett ved siden av Islands nest største isbre. Vi var så heldige at vi fikk en DIGER Ford excurtion å ralle rundt med, en fantastisk behagelig bil på 46" tommers dekk og en fremkommelighet som var helt enorm i forhold til de japanske bilene som også rallet rundt oppe i snøen der... Meget god på veien var den også, myk og deilig å kjøre på de heller humpete og dårlige veiene på Island. Og den hadde en motor som var meget egnet til den enorme størrelsen det er på disse super jeepene Island er så kjent for... Fantastisk tur, anbefales på det varmeste! Så da er det bare å samle noen flere steiner her i landet og begynne å mure pipe fundament..... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2012 Er det forresten noen som vet om et sted her på østlandet det går an å få kjøpt smikull eller smikoks? Så langt har jeg bare funnet en, men det er helt nede i kristiansand... Han i Skien hadde bare hele paller å selge og da kan jeg jo like gjerne bestille direkte fra England selv... Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hva er egentlig forskjellen mellom vanlig kull og smikull? Uansett, jeg googlet noen minutter og fant dette: http://www.brensel.com/prod02(N).html Ellingsen Brenselforretning. 20 kg sekker. Det er spesifikt nevnt at man ikke må kjøpe hele paller - så vidt jeg forstår, men mulig de mener man kan kjøpe så mange paller man vill :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå