Gå til innhold

Nye Sharp Tablet PC

Tjohei

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt off-topic, men det hadde vært morsomt å høre hva dere andre her på forumet synes om tablet, og hva dere tror om dens fremtid. Personlig tror jeg ikke det kommer til å slå særlig an. Hvorfor skal man sitte og skrible kråketegnene sine ned på en skjerm, når man heller kan skrive med tastatur liksom...?? Kanskje tablet har noen kjempelure bruksområder jeg ikke vet om!?

Vet det er skummelt å dømme ny teknologi rett vest. Det var sikkert mange som sa "Hehe, nei du, de derre internett-greiene tror jeg ikke noe på. Det kommer aaaaaaldri til å slå igjennom!!" for noen år siden. Vi vet jo alle at de tok feil... :D

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig frelst på tablet-pc'er av to grunner:

1. Jeg tenker best på papir, og mange ting jeg skriver ned vil jeg gjerne ha inn på data'n. Da er det herlig å slippe å skrive alt inn seinere. Det er også lettere å holde styr på notater på en harddisk enn på papirer som ligger og flyter...

2. Jeg bruker endel tid med datamaskiner, men som familiefar fraskriver jeg meg mye ansvar hvis jeg setter meg ned foran desktop'en i "hula" mi. Da er det bedre å slange seg i en godstol i stua eller på en benk i hagen mens jeg har overoppsyn med ungene (og kona lager middag... 8) ). Det blir ikke det samme med en vanlig bærbar, må liksom ha et flatt underlag å sette'n på...

Lenke til kommentar

For bisniss brukere er fordelen stor når du sitter i møter og kan skrive OG tegne direkte på maskina. Og det faktum at de fleste tabletpc'ene er lette å ha med seg.

For mannen i gata er ikke tablet pc'en noe mer enn en lett maskin med en fancy schmansy penn.

For noen måneder siden kjøpte jeg en Compaq tablet pc. Det aller første jeg prøvde var å få maskina til å skjønne hva jeg skrev. Og det gjorde den overraskende bra. Riktignok ikke norsk enda, men likevel imponerende. Jeg tok den med meg på møter og fikk sansen for å ta notater med pennen. Det var morro og gikk som smurt. Hastigheten på maskina var så som så, men dugde til det meste, tilogmed litt programmering, men da med ekstern skjerm.

Det gikk fort opp for meg at den digitale pennen var en "genistrek" som faktisk førte til at jeg ville bruke maskina på en helt annen måte. Det kunne virke som om jeg hadde potensiale til å gjøre ting mer effektivt med pennen. Et klikk på en link i browseren, rable ned avskrift av noe interessant tekst, sende det videre til en kollega på email. Duverden så behagelig. Med ett var det som om datamaskina faktisk kunne brukes slik man før jobbet, med penn og papir, en avis og en konvolutt. Tenk deg at du sitter foran et skrivebord og har skrivebordet tilkoblet til internett. Du har alt foran deg og jobber mye raskere siden du har en "magisk" penn som fungerer som mus og tastatur i ett.

Jeg fikk "kicket", men oppdaget fort at det potensialet jeg oppdaget ikke hadde bra nok oppbakking av operativsystemet. Windows klarte ikke helt å integrere internett visning, notatføring og email slik jeg ville hatt det. Det var akkurat som om jeg hadde skjønt poenget med Tabletpc men ikke hadde full tilgang til å bruke det jeg hadde skjønt.

Jeg mener at en tabletpc er et skritt i riktig retning, men mangler mange års modning. Programvaren må redesignes med tanke på pennen og innføre mye ny bruker-logikk. F.eks hvis du ser noe fint på en internett side vil du gjerne merke dette og gjerne et tilhørende bilde og sende det til emailen du allerede har påbegynt. Sånn det er nå, må du høyreklikke på teksten, velge kopiér og så lime det inn i emailen, derettter gjøre det samme med bildet. Alt i alt blir det ca. 10 klikk med pennen, når det faktisk hadde vært nok å markert bildet og teksten og dratt det over i emailen. (Noe liknende har kommet nå, men som vanlig fungerer det ikke helt som forventet). Poenget er at bruken blir annerledes og programmer må redesignes for å tilpasse seg dette.

Noen ser det geniale i en digital penn, andre ser på tabletpc'en som en tullete leke-tegneblokk. Jeg vil påstå at de siste ikke helt har skjønt poenget og kun ser pennen som en ny mus. Men dersom mange nok skjønner poenget vil vi, om noen år, få se vidunderlige maskiner som fungerer slik datamaskiner var tenkt.

S.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, sivni! Og jeg er enig med deg. Så skal jeg bare nevne at Microsoft nå sitter og lager neste versjon av Tablet PC edition (sjekk denne tråden hos TabletPCBuzz.com) og en service pack er i komminga...

Men on-topic igjen, det ser jo ut til at Sharps laptoper bare selges i USA. Kan det stemme? Det er ihvertfall kun på Sharps USA hjemmeside at det nevnes notebooks...? :shrug:

Lenke til kommentar

Maskinprodusentene er ikke er villige til å brekke opp nye markeder med sine tabletpc'er. De er redd for å ikke lykkes, kritikerne er heller ikke udelt positive og derfor kjører de safe og selger bare der de er kjent.

Jeg hørte noen rykter om at Packard Bell skulle selge NEC's lille tablet her i Norge. Men spekulere kan man gjøre til man dør.

I mitt tilfelle importerte jeg fra USA. Og sparte mange tusen på det. Prisene på tablet pc har holdt seg svært godt her i Norge. Så ta et søk på Ebay eller en forhandler du stoler på og kjør på. :)

S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...