Gå til innhold

Beste kameraet i verden for 5k

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

Ser mange gode og vennlige svar, vaager derfor aa stille noen spoorsmaal uten frykt for en internettkrig av uante proposjoner.

Jeg er nemlig paa utskikk etter et camera(duuh), speilrefleks eller ikke, som oppfyller foolgene kriterier - og hva den IKKE trenger:

Kan vaere stort, gjoor ikke no

Trenger ikke veldig god zoom, heller bra macro/makro.

Maks pris paa 5000 kr.

Mulighet til aa justere MASSE manuelt. A.k.a kule duppe-ditter og knapper...

Trenger ikke aa kunne filme.

Kort og godt: Et 5k camera med mange manuelle instillinger som kan det den skal - aa ta gode bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg velger å tro at trådstarter ikke er ute etter verdens beste kamera, men derimot er ute etter det beste han kan få innenfor et budsjett på kr 5000,-.

Men samtidig så synes jeg at det er umulig å komme med ett svar utifra de kriteriene som han setter her.

Jeg er usikker på om det er fotograferingen som er viktigst eller det å kunne vise frem ett kamera med "kule duppe-ditter og knapper..."

Jeg velger også her å ha tro på trådstarter og tro på det førstnevnte, men før jeg eller andre egentlig kan komme med noen gode anbefalinger så bør trådstarter "gå i seg selv" og tenke litt mer på hva han skal bruke kameraet til og egentlig bestemme seg for hvilket format han er ute etter (kompakt, speilrefleks eller storformat for den saks skyld)

Lenke til kommentar

@Svein_Jarle:

Ut fra TS sine ønsker er jeg langt fra sikker. Han ønsker blant annet makro - og det er det dårlig med på makro på det kittet.

@Ntaw:

Jeg støtter polljen her, - du må nok tenke litt mer over hva du trenger. For å ta gode bilder er det en ting man ikke trenger, det er nemlig kule dupeditter/knapper. Hva man trenger er et kamera som har god manuell/semimanuell betjening. Dvs at de få variabelene som man stiller manuelt, dvs blender, lukkertid, iso og eventuelt EV er enkle og raske og betjene. Og at kameraet har en god sensor.

Er dette det viktigste, så vil det å kjøpe et brukt semiproff dSLR som f.eks Canon EOS 50D være fornuftig.

Kule funksjoner som mange kamera har er i realiteten det motsatte av manuelt, da man ved bruk av disse i realiteten overlater det meste til kameraets automatikk og fra fabrikken predefinerte innstillinger.

Sony SLT-A33 er et greitt kamera, men ikke mitt valg om manuell kontroll er det viktigste.

Makro kan du i nesten glemme på dSLR og systemkamera om makspris er 5 000 kr. Makro krever dedikerte optikk, som fort koster 5 000 kr eller mer i seg selv.

Lenke til kommentar

Revnende likegyldig hva man kjøper. Alle kamera i dag har god sensor; fancy hurtigvalg er kun nyttig om man bruker kamera veldig mye. Skal man kose seg på egenhånd og snappe bilder så fungerer absolutt _alle_ speilrefleks kamera i butikken i dag.

Samtlige kan justere lukkertid, blender og ISO; trenger man mer? :)

Lenke til kommentar

@Svein_Jarle:

Ut fra TS sine ønsker er jeg langt fra sikker. Han ønsker blant annet makro - og det er det dårlig med på makro på det kittet.

Makro kan du i nesten glemme på dSLR og systemkamera om makspris er 5 000 kr. Makro krever dedikerte optikk, som fort koster 5 000 kr eller mer i seg selv.

Selvsagt. Men det er ingen systemkamera-kit som gir deg bedre makro. Grunnen til at jeg likevel heller mot A33 om han vil ha systemkamera er den vridbare skjermen, delvis. Den kan legges helt flatt ut, slik at man kan legge kameraet nede på gresstråene, om man vil, uten å måtte legge seg helt flatt ned for å se.

Og manuell kontroll på A33 er ikke noe problem. På M justerer du lukkertid ved å vri på pekefingerhjulet, og blender ved å holde nede Av-knappen mens man gjør det samme. Veldig elegant til å ha bare ett kontrollhjul. Men klart; en EOS 50D vil være lettere å ha med og gjøre manuelt, men er ikke et nytt kamera lenger. A33 ligger godt foran når det kommer til f.eks. støy på høye ISO-verdier.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både A33 og A55 og særlig A33 ble jeg noe skuffet over. EVF-en, betjening etc fungerte langt fra optimalt etter mitt syn. Selv om den er svært lik f.eks EOS xxxD.

Det mange glemmer (ikke er klar over) er at A33 har en eldre sensor enn A55 (samme som i NEX-3). Når film ikke er viktig vil jeg si at f.eks Nikon D3100 er et like bra valg, ikke minst når vi vet at Nikon kommer med et meget rimelig makroobjektiv. Nikon D3100 har akkurat samme ISO-egenskapene, og mangler i realiteten bare vridbar skjerm og er rimeligere. Har vel i realiteten samme sensor som A33 (mener Nikon kjøper Sony sine sensorer til disse kameraene).

Pentax K-x er et ennå rimeligere alternativ, helt nede i 3 500 kr (kit) med ennå bedre ISO-egenskaper og glimrende ellers. Han vil til og med få råd til å kjøpe seg et "nesten makro" objektiv i tillegg innenfor budsjettet. Selv om dette ikke er optisk glimrende objektiver, vil de gi han muligheten. Sigma 70-300 mm f/4-5.6 APO DG Macro er i forhold til prisen på 1 000 kr et helt akseptabelt objektiv. Personlig har jeg sett mye bra bilder med det objektivet.

Men ellers er det langt fra sikkert at det er systemkamera/dSLR trådstarter bør satse på.

Lenke til kommentar

Ut fra kriteriene ville jeg kjøpt en Canon G12. Masse kule ratt, brytere og knapper, vridbar skjerm og bra makro, gode bilder kan det også ta. Dessuten får du penger til overs til minnekort og kanskje en blits.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg ser, som man ofte gjør - i ettertid, at jeg var noe diffus. Med 'duppe-ditter mente jeg manuelle funksjoner a.k.a justere lukketid, blender etc. Problemet, synes jeg, er om et blir for mye trykking for å finne de riktige justeringene, derfor vil jeg ha noen snar-vei knapper. Med disse forslagene så skal jeg gjøre litt research selv.

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...