Gå til innhold

Billig og greit speilrefleks

Anbefalte innlegg

Skal inn på folkehøgskole nå, film og foto, som krever at jeg tar med eget speilreflekskamera. Har aldri eid/brukt et før, så jeg har absolutt ingen kompetanse innen kameraverdenen. Jeg trenger derfor ikke noe kjempebra kamera, men et billig som duger greit. På hjemmesiden hos fhs står følgende:

Det digitale kameraet du skaffer deg bør være et digitalt speilreflekskamera. De billigste modellene er gode nok for vårt bruk. Gode eksempler er Nikon D3100 eller Canon EOS 1000D. Det kommer nye modeller hele tiden, og det finnes sikkert mange typer eldre lavprismodeller som kan kjøpes brukt (eks. Nikon D40). Når du kjøper en kamerapakke så består det gjerne av selve kamerahuset og et zoomobjektiv (en slik kamerapakke kalles gjerne for et kit). Så trenger du også et minnekort. Dette er et veldig greit utgangspunkt, og kan brukes til det meste. Bare spør oss om du lurer på noe om kamerakjøp!

Så, noen som hadde orket å komme med noen forslag til speilreflekskameraer til en billig penge, som svarer til kravene fra fhs, hadde jeg satt stor pris på det? (/m kit, minnekort osv)

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, burde kanskje sagt at jeg helst er på utkikk etter nye, og ikke brukte kameraer.

Ang. pris tenkte jeg mellom 2-4500,- men så billig som mulig så klart.

Dessuten står det på linken din: "Dette produkt selges ikke lenger, og er derfor kun tilgjengelig på våre hjemmesider til sammenligning."

Men uansett, takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg antar at vedkommende som lagde annonsen på kameraet bare kopierte teksten fra en nettside. Og den nettsiden solgte sikkert ikke kameraet lenger :)

Om du er ute etter noe som er så billig så mulig så er det ikke så dumt å kjøpe brukt.

Jeg er jo litt canon fan da, men om du skal ha noe som er billig hadde jeg nokk valgt:

EOS 1000D med 18-55mm kit

Jeg vet det er kommet en nyere modell 1100D, men til prisen det selges til så er det ikke verd det i forhold til Canon 550D som da blir en knapp høvding mer.

Om du har råd ville jeg nokk valgt Canon 550D = EOS 550D med 18-55mm kit

Lenke til kommentar

Så lenge brukt ikke er aktuelt blir det stort sett =54&sort=price&order=asc&manufacturerId[]=32&manufacturerId[]=144&pg-q=&price_min=&price_max="]Canon 1000/1100D og Nikon D3000/3100 som er innenfor ditt prissegment.

Ville ikke anbefale og kjøpe andre kameramerker en fra Canon/Nikon, grunnen er at skolen sikkert har noen objektiver liggende og majoriteten av de andre elevene sikkert har samme fabrikat.

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville sett på Nikon D3100 m/18-55mm VR.

Du får selv etter dagens standard, svært god bildekvalitet, full HD video mulighet, stabilisert objektiv (nyttig til bl.a. video) og ellers mye av Nikons siste dSLR teknologi til en rimelig pris.

Lenke til kommentar

Takker folkens.

Ser at det er ingen som har NIKON D3100 på lager, men er vel kanskje den jeg ville gått for dersom den var mulig å få tak i. Ser dustin får den på lager innen 3 dager (står det i alle fall..), men har aldri bestilt fra dem før. Er de en greit nettbutikk? Kan de "stoles" på?

Andrevalget mitt tror jeg må bli CANON EOS 1100D. Ser den kan fås til 3500 på amentio, som bare er en hundrelapp dyrer enn 1000D. Eller ser jeg på feil versjon? Burde jeg gå for denne?

Endret av HaxyQ
Lenke til kommentar

Dustin er en helt OK butikk, har handlet fra dem flere ganger uten problemer og god service har jeg også fått, når de sier en leveringsdato pleier de og overholde den. Men ta en telefon/mail først så du er sikker, hender at "grossisten" ikke klarer og holde det de lover.

Lenke til kommentar

Ville vært forsiktig med å handle hos Amentio, de var nær konkurs før sommeren og la ned flere fysiske butikker. De er vel muligens ute av skogen nå. For all del betal med kredittkort eller velg postoppkrav, da slipper du å miste pengene dine hvis de går konk og varen ikke er sendt.

Lenke til kommentar

Hm, burde kanskje sagt at jeg helst er på utkikk etter nye, og ikke brukte kameraer.

Dessuten står det på linken din: "Dette produkt selges ikke lenger, og er derfor kun tilgjengelig på våre hjemmesider til sammenligning."

Kampanje på Nikon D3100 med to objektiv og veske: http://www.dustinhome.no/pd_5010596324.aspx

Her er det samme uten 55-200mm objektivet. http://www.dustinhome.no/pd_5010551099.aspx

Begge pakkene er på lager.

Jeg ville valgt første pakka og betalt de 400,- mer for 55-200mm. Det er billig.

Ellers må du se på foto.no under bruktmarkedet.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Kampanje på Nikon D3100 med to objektiv og veske: http://www.dustinhome.no/pd_5010596324.aspx

Her er det samme uten 55-200mm objektivet. http://www.dustinhome.no/pd_5010551099.aspx

Jeg ville valgt første pakka og betalt de 400,- mer for 55-200mm. Det er billig.

Nå må jeg komme med et par idiotspørsmål:

Hva er forskjellen på "OPTIK 18-55 MM II ED" og "OPTIK 18-55 II". Hva er dette i det hele tatt?

Hva er "55-200". Er dette nødvendig. Er dette en del av den påkrevde "kit'en" skolen krever?

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på "OPTIK 18-55 MM II ED" og "OPTIK 18-55 II". Hva er dette i det hele tatt?

Hva er "55-200". Er dette nødvendig. Er dette en del av den påkrevde "kit'en" skolen krever?

Benevnelsen på objektiver indikerer konstruksjon og kvalitet, du kan lese om benevnelsene her.

Når det gjelder 18-55 og 55-200 er det brennvidder, den første er det vi kaller en normalzoom med svak vidvinkel til litt tele, 55-200 er et telezoom-objektiv som går til middels sterk tele.

Disse to gir deg et godt spekter som takler de fleste fotografiske utfordringene, her kan du lese litt mer om brennvidder.

Lenke til kommentar

Fines ikke idiotiske spørsmål - kun idiotiske svar ;)

Her tror jeg det er snakk om samme objektiv. Bare data som er tastet inn av to forskjellige personer.

Den er muligens ikke nødvendig; men veldig kjekk å ha.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har det 55-200mm objektivet, og den er ganske spinkle greier... Vår ble ødelagt, og den var også dårlig optisk til en del motiver. Faktisk ganske brukbar til portretter. Men får du den til 400 ekstra er det jo sikkert greit, så du får prøvd ut området og om det er noe du trenger.

Anbefaler sterkt å kjøpe skikkelig optikk brukt på Foto.no etter hvert som du finner ut hva du trenger. Har kjøpt masse bra utstyr der til hyggelige priser!

Skal du lære foto bør du ha et lyssterkt fast objektiv (ikke zoom), slik at du lærer å styre dybdeskarpheten. Kjøp f.eks en Nikkor 35mm f1.8 som du får brukt rundt tusenlappen.

Lenke til kommentar

Gikk for kampanjetilbudet på Nikon D3100 + 2 objektiver, så får vi se om jeg kjøper flere "deler" ol. dersom interessen og behovet skulle vokse. Takker for svar, alle sammen!

Endret av HaxyQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...