NeEeO Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Hallo, Jeg lurer på hvordan man skal vite hvor mye X mm regn er, i den sammenheng med været. Sjekket yr nå nettop, så at det sto at det ville regne rundt 0.6 – 2.0 mm imorra. Hvordan skal jeg idetheletatt vite hvor mye det er? og er det mye? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 12. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2011 det kan jo ikke regne 0,2 cm . det er jo en lengde ! Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Hvis du hadde hatt en kopp stående ute, så ville den ha samlet 2 mm med vann. Det er 2 mm vann per areal.. Det kan være kvadratcentimeter, kvadratmeter, kvadratkilometer.. U name it. Hvis vannet hadde blitt liggende oppå bakken hadde det liksom blitt 2 mm dypt. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Mer utdypende på Wikipedia: Måling av nedbør Nedbør måles med en nedbørsmåler, og angis vanligvis i millimeter (med en desimal). Tallet viser til hvor høyt vannet i flytende form vil stå over bakken om det ikke synker i jorda, renner vekk eller fordamper. En millimeter nedbør tilsvarer en liter per kvadratmeter. Nedbør som snø eller sludd smeltes til vann, før en måler mengden. Nedbørmålinger skjer manuelt eller automatisk. For manuell måling kan en i prinsippet bruke en hvilken som helst beholder med rette vegger. Til offisielle målinger brukes ei spesiallagd oppsamlingsbøtte med en åpningsflate på 200-225 cm² (ulike modeller). Mange steder påmonteres bøtta en vindskjerm. Denne kan kompensere noe for vind som gjør at nedbøren treffer i skrå vinkel, slik at for lite nedbør samles opp. Noen nedbørmålere har en spesiell oppsamler for den tida av året da nedbøren i hovedsak kommer som snø. Den oppsamlede nedbøren blir 1-4 ganger i døgnet helt over i målebeger, der en tydelig kan lese av mengden. På værstasjoner blir nedbøren målt til samme tid over hele verden, klokka 06 UTC og klokka 18 UTC. Noen få av disse måler også klokka 12 og 00 UTC. Nedbørstasjoner måler stort sett nedbør bare én gang i døgnet. I Norge har dette tradisjonelt skjedd klokka 8 klokketid (uansett årstid), men en går nå i økende grad over til å måle klokka 06 UTC også på disse stasjonene. Stasjoner i nettverket til Meteorologisk institutt rapporterer inn innmålt mengde enten i sanntid eller ved ukentlige samlemeldinger. I værstatistikk brukes betegnelsen nedbørdøgn på 24 timer fram til klokka 06 UTC den oppgitte datoen. Dette betyr at nedbør som faller på dagtid, bokføres på påfølgende dato. Automatiske nedbørmålinger skjer på ulike vis. Den vanligste er ved at ei oppsamlingsbøtte veies kontinuerlig, og at vekten konverteres til millimeter. Automatstasjoner gir dermed gjerne timesverdier av nedbør. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Kan noen forklare meg hvordan 10cm regn blir til 1-2 meter i gatene? http://www.dt.no/var/drammen/nyhet/det-verste-regnvaret-er-over/s/5-57-169855 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vaer-og-uvaer/enorme-nedboersmengder-i-soer-norge-maatte-berge-biler-i-loerenskog/a/23516516/ Endret 2. september 2015 av IceBlitz Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Når det faller regn i bakker vil det renne ned til det når et flatere område. Hvordan blir en bekk til en innsjø eller et hav? Samme prinsipp. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Når det faller regn i bakker vil det renne ned til det når et flatere område. Hvordan blir en bekk til en innsjø eller et hav? Samme prinsipp. Joda selvfølgelig. Sålenge ens IQ-tall er på over 75 er dette noe man forstår uten forklaring. Det som kanskje har forundret meg flere ganger er hvordan det kan oppstå så enorme oversvømmelser for bare få millimeter regn. Altså 10cm vann er ikke mye isolert sett, Det er hvordan 10cm kan bli til metervis i feks en by som Kristiansand som er nokså flat og som ligger ved kysten jeg ikke helt har klart å forstå. Det er muligens geografien som har spilt meg et puss opp igjennom. At det har vært faktorer jeg ikke har tatt hensyn til når jeg har observert flommene her nede Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Det som kanskje har forundret meg flere ganger er hvordan det kan oppstå så enorme oversvømmelser for bare få millimeter regn. Altså 10cm vann er ikke mye isolert sett, Det er hvordan 10cm kan bli til metervis i feks en by som Kristiansand som er nokså flat og som ligger ved kysten jeg ikke helt har klart å forstå. Vanligvis skyldes dette at vannet ikke har noen "fluktveier", for eksempel elveløp, sluk som kan ta unna og sende vannet videre, jord som suger den opp og så videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå