Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Godkjent reklamasjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest litt rundt på nettet vedrørende reklamasjon, men klarer ikke helt å forstå begrepet. Jeg leverte inn en PC for en måned siden og fikk forleden dag dette opp på siden hvor man kunne følge progresjonen av reparasjonen;

http://bildr.no/view/926037

Etter hva jeg klarer å forstå betyr "Godkjent reklamasjon" at reparasjonen går innunder reklamasjonsretten, og at det således ikke er jeg som skal betale for det (?). Men det jeg lurer på da, er hvorfor prisen står oppført der.

Hvem skal betale?

Takk for svar.

Endret av prasa93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var problemet? noe som kan rettes mot deg? eller feil fra produsent?

Har du blitt kontaktet eller gitt utrykk for du vil fikse datan din uansett?

For ingen skal kunne bare sende noe til reperasjon også finne ut en pris og bare sette i gang å fikse problemet og sende regning etterpå, kunde skal alltid bli gitt info om at dette blir så og så dyrt, vil du at service skal igjenomføre reperasjonen.

Men Reklamasjon skal være at det går på "garanti"

Lenke til kommentar

Reklamasjon og garanti er to forskjellige ting og må aldri blandes sammen.

TS sier at han har fått "Godkjent reklamasjon". Og det er vel og bra. Ingen omkostninger for ham. Når det allikevel er oppført en pris skyldes det at verkstedet skal ha betalt (de jobber ikke gratis) og må fakturere oppdragsgiver (forretning elelr importør/produsent) for dette.

Lenke til kommentar

Hva var problemet? noe som kan rettes mot deg? eller feil fra produsent?

Har du blitt kontaktet eller gitt utrykk for du vil fikse datan din uansett?

For ingen skal kunne bare sende noe til reperasjon også finne ut en pris og bare sette i gang å fikse problemet og sende regning etterpå, kunde skal alltid bli gitt info om at dette blir så og så dyrt, vil du at service skal igjenomføre reperasjonen.

Problemet dreier seg om at PCen ikke fungerer uten laderen, ergo at batteriet ikke funker helt som det skal. Dette har attpåtil skjedd to ganger, med to forskjellige batterier, så tenkte vel at det muligens er noe gale med PCen. Nei, har ikke blitt kontaktet bortsatt fra da jeg snakket med dem første gang jeg sendte den inn; strengt tatt jeg som kontaktet dem. Derfor er jeg også overrasket over at det plutselig står en pris der, men forstår jo at folka på verkstedet ikke jobber gratis og ikke driver veldedighet.

Reklamasjon og garanti er to forskjellige ting og må aldri blandes sammen.

TS sier at han har fått "Godkjent reklamasjon". Og det er vel og bra. Ingen omkostninger for ham. Når det allikevel er oppført en pris skyldes det at verkstedet skal ha betalt (de jobber ikke gratis) og må fakturere oppdragsgiver (forretning elelr importør/produsent) for dette.

Siba som er forretningen. Ettersom du sier at det ikke blir omkostninger, betyr det at Siba som skal betale den? Tviler jeg på at de gidder, så da ender det vel med at det blir jeg som må betale, om jeg forstår deg rett?

Takker begge for svar!

EDIT: Har for øvrig Trygghetsforsikring på PCen, som går ut i 2012. Men regner med at det ikke har innvirkning på dette problemet? Etter hva jeg forstår inne på hjemmesidene hadde jeg fått en helt flunkende ny PC om jeg hadde mista den i bakken, gratis, men at jeg må betale for arbeidet som blir gjort på verkstedet. Noen som kan bekrefte / avkrefte?

Sykt om det siste stemmer, egentlig.

Endret av prasa93
Lenke til kommentar

Du har 5 års reklamasjonsrett på denne varen. Ergo alle feil som følger av at produktet ikke holder stand (fra fabrikken) skal repareres for deg gratis. Importør/produsent/butikk skal dekke alle kostnader innenfor denne femårsperioden, inkl. frakt og bruk av verksted (de har egne verkstedsavtaler).

Du skal ikke lide noen økonomiske tap pga. feil på et produkt som ikke skulle hatt en slik feil.

Lenke til kommentar

Må sjekke at jeg har forstått historien riktig:

Du har levert pc'n din til et servicested UTEN å gå via produsent/butikk? Var ikke helt lett å skjønne saksgangen. Var en setning som sa "...jeg som kontaktet dem". Da har du mest sannsynlig overhodet ingen rettigheter, og må dekke kostnadene selv. De fleste garantisaker og absolutt alle reklamasjonssaker skal gå via salgsledd (butikk).

Med mindre du har gjort en eksplisitt avtale med selger/butikk om at du kan reparere varen på eget initiativ og sende faktura til butikk...

Men hvis pc er sendt inn via butikk (Siba) har du meget god grunn til å nekte å betale for varen, tilogmed porto skal du slippe å betale/få refundert ved utlegg.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Det newman221 skriver er riktig. Nå skumleste jeg fort over hva du skrev prasa93, men det er slik at hvis du går via butikken, importøren, produsentene eller hvilket som helst salgsledd mellom deg som kunde og produsent, skal de dekke omkostningene.

Går du SELV til reparatør må du ta regninga personlig, for da har du ikke benyttet deg av reklamasjon eller garanti. Dette gjelder altså IKKE hvis butikken har referert deg til verkstedet, da er det butikkens ansvar.

Komplett f.eks. refererte meg direkte til Panasonic. Tok kontakt med Panasonic og de ordnet alt med å plukke opp, reparere og levere varen tilbake til meg.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Må sjekke at jeg har forstått historien riktig:

Du har levert pc'n din til et servicested UTEN å gå via produsent/butikk? Var ikke helt lett å skjønne saksgangen. Var en setning som sa "...jeg som kontaktet dem".

Ah, jeg misforsto Magneten som spurte om jeg kontaktet dem, og da trodde jeg han mente Siba. Den setningen du refererer til der mener jeg Siba, så dermed har jeg gått via butikk og skal få alt erstattet, selv om prisen står oppført der? Siba skal med andre ord betale det?

Takker for svar igjen, og beklager den lille misforståelsen. Håper det er klarert nå.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikkar har blitt kontaktet tilbake om at det vil koste så og så mye, og at du leverte den til plassen du kjøpte den, så skal du ikke betale dette uten videre, du skal bli gitt beskjed om det går på egen regning, om du vil betale det / få det fikset, eller ikke få det fikset og evt betale frakt tilbake.

Lenke til kommentar

Mange som snakker uten å ha mye erfaring her ser jeg, kunder kan selv kontakte verksteder direkte for å få kjappere service enn å gå via forhandler.

Å gå via forhandler tar bare ekstra tid, noe som ikke er nødvendig.

Når man kontakter verksted direkte så må huske å nevne at produktet er innenfor garanti tid eller at man ønsker reklamere på produktet.

Så lenge verkstedet er autorisert for det spesifikke merket, så merker ikke kunden noe på dette.

Hilsen noen som har jobbet med dette :new_woot:

Endret av jeey
Lenke til kommentar

Kommer ikke langt uten kjøpsbeviset da, nytter ikke å bare si at det er garanti sak.

Dessuten finner mange det lettere å bare levere den / det / tingen / produktet i butikk å la dem ordne sending og alt, istendenfor å måtte gjøre dette selv.

Endret av Magneten
Lenke til kommentar

For å oppklare i noen misforståelser her:

-Det er ytterst sjelden at forhandler sitter med utgiftene til en garanti/reklamasjonssak (kanskje bortsett fra fraktkostnader). Verkstedet godkjenner reklamasjon, og sender regningen til ansvarlig importør. Så lenge verkstedet har godkjent reklamasjon, så følger importør dette. De eneste gangene forhandler får regningen, er da altså når forhandleren selv er importør, men stort sett er de ikke det.

-Kunde kan selv velge mellom å levere til forhandler, eller direkte til autorisert verksted. Uansett vil en godkjent reklamasjon ikke koste kunden noe som helst. Importør får regningen uansett hvilken vei du går.

-Leverer du direkte til verksted, må kjøpskvittering (eller kontoutskrift som sannsynliggjør kjøpet) følge med for at det skal gå på garanti/reklamasjon. Leveres det via forhandler, kan det være at forhandler finner kvitteringen i sine systemer. Hvis ikke, er det kundens eget ansvar å finne denne.

Lenke til kommentar

Takker alle for svar. Kom i kontakt med Siba som meddelte at jeg får tilbake produktet innen neste uke, altså seks uker etter jeg sendte det inn. Greit lang tid, om jeg skal være ærlig, men like fullt er jeg klar over at det muligens er litt labre forhold på verkstedet om sommeren. Hvor det før var oppført en pris på drøye 1600,- står det nå Pris: 0,- og Fakturert.

Takk til alle som har bidratt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan smelle inn en oppdatering for nysgjerrige hoder: Fikk melding om at produktet var tilkommet Siba og at jeg kunne hente den. Da jeg ankom dit var det en kunderbehandler som bekreftet at reklamasjonen var godtatt og at de skulle inn på verkstedet og hente PC + lader + nytt batteri. Ett minutt senere ankommer kunderbehandleren og overrrekker beskjeden om at PC + lader ikke er kommet fra verkstedet etter en intern misforståelse (hørte i grunnen ut som et elendig forsøk på å ro seg vekk) og at jeg må vente ENDA en uke, i tillegg til de seks-syv jeg allerede har ventet.

Ganske. Sykt.

Noen som vet om jeg har noen rettigheter i denne saken? Blir en smule irritert her gitt.

Endret av prasa93
Lenke til kommentar
Ett minutt senere ankommer kunderbehandleren og overrrekker beskjeden om at PC + lader ikke er kommet fra verkstedet etter en intern misforståelse (hørte i grunnen ut som et elendig forsøk på å ro seg vekk) og at jeg må vente ENDA en uke, i tillegg til de seks-syv jeg allerede har ventet.

Ganske. Sykt.

Noen som vet om jeg har noen rettigheter i denne saken? Blir en smule irritert her gitt.

Gi de skriftlig en frist til å få din PC tilbake i reparert stand innen en uke fra dagens dato. Skriv også at om den ikke er tilbake da, så vil du kreve kjøpet hevet. 6 uker er allerede urimelig tid, men tror du må gi forhandler en frist før du kan kreve heving av kjøp (usikker på dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...