Gå til innhold

Ferdig Casemod av finér

Anbefalte innlegg

Hoi! Ble ferdig med et årskurs i produktdesign i mai på Universitetet i Agder. Eksamen gikk ut på å skape en problemstilling som en måtte forholde seg til og designe et produkt med dette grunnlaget. Jeg grep muligheten til å begi meg på min første casemod som skoleoppgave.

Resultat:

File0024.jpg

Hele byggeprosessen kan dere finne HER.

Spørsmål besvares ved anledning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å lakke tre er enkelt og det blir lekkert :)

Bruk feks bistro lakk, (de har mange forskjellige farger, Mahogni, mørk, og medium eik o.l. )

Det du skal gjøre er å lakke først et strøk med en fin pensel.. la det tørke over natten.. Når du kjenner over treverket dagen etter vil du kjenne at treet har "reist" seg litt.. dvs du kjenner det er litt ru overflate.. Derfor tar du et fint sandpapir (120 eller over) og pusser forsiktig over (med trevirket dvs samme retning som trevirket går)..

Så tar du et nytt lag med lakk.. la det stå over natten igjen.. puss forsiktig over med finere papir (200 eller 400).. for til slutt å avslutte med et lag med klarlakk..

Og vil du ha virkelig flott finish.. så pusser du over med 1000 papir etter siste lag med lakk (etter det har tørket en dag eller to.. )

Lakken blir da helt matt.. men det gjør ikke noe for nå skal du polere det opp igjen :) Bruk Google, og søk på polering av tre :)

Da får du samme finish som på et dyrt piano.. bare med flott trevirke og ikke sort.. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Før lakkering ville jeg annbefalt og finslipe flatene med vedretningen. Start med 250 sandpapir så 500 og gå opp til rundt 800. Da får du en fin og glatt finish som gjør at lakken ser finere ut.

Istedet for og bruke pensel kan du bruke rulle i tynne lag for og så lakken mest mulig jevn.

En annen ting er at lakken bør være hardfør. Så da kan gulvlakk være og foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...