OJ Doe Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Tenkte å ta et halvår med reise, avreise rett etter sommerferien (15. Aug-ish) og hjem når det måtte passe, kan bli før jul, kan bli i februar. Jeg har vurdert noen forskjellige reisemål, India, Sør-Amerika(må da besøke Macchu Picchu) og Afrika er alle aktuelle. Jeg ønsker å tilbakelegge brorparten av reisen i naturen, og oppholde meg der store deler av tiden, helst sovende i telt e.l. ønsker å benytte meg minst mulig av offentlig transport, og bruke beina mest mulig, eller annen fysisk egentransport(sykkel, kajakk e.l.). Jeg ønsker meg rett og slett friluftsliv over lang tid. Planlegger selvsagt å stoppe innom større byer og ta en natt på et skikkelig hotell i ny og ne, for en god natts søvn, og litt annen luksus. Jeg har lagt meg opp litt penger, omtrent 100.000 til denne reisen. Så ser jeg bare hvor lenge pengene rekker før jeg begir meg på hjemveien. Er dette gjennomførbart? Noen tips til reisemål? Andre smarte tips? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Gjennomførbart? Ja! Budsjettet er ganske ålreit, det. Reisemål? Verden! For naturens del? Jeg skulle gjerne hatt mer tid til romstering rundt ved Baikalinnsjøen i Sibir og i Mongolia, men dette avviker jo ikke ubetydelig fra dine tanker. Sykkel er et glupt fremkomstmiddel – selv om jeg har aldri så mye sans for apostlenes hester er det ikke til å komme fra at du skal være tålmodig for å komme langt uten annet enn fottøy. (For fotturinspirasjon, les Patrick Leigh Fermors «A time of gifts» og «Between the woods and the water», finnes såvidt jeg vet også på norsk.) Smarte tips? Bruk litt – men ikke allverden – på diverse praktiske remedier for å gjøre livet på tur greiere; god sekk, tørkesnor, gode sko, og klær som (i) tørker fort, (ii) ikke lukter og (iii) ikke skifter farve når de blir skitne. Telt er viktig. Har selv endt opp med et Helsport Ringstind Light 2; veier ikke stort, godt med plass til én, får klemt inn to. Jeg ville vært fristet til å sykle Afrika på langs – en av mange ting jeg ikke fikk gjort i løpet av det siste året med kontinuerlig reising. Er det ikke wailer her på forumet som planlegger noe slikt? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 klær som (i) tørker fort, (ii) ikke lukter og (iii) ikke skifter farve når de blir skitne.Har alltid en microfiber t-skjorte fra M&S i ryggsekken min. Den er gull verdt. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Tskjorter i ull er også gode saker (også når det er varmt!), og lukter en del mindre enn mikrofiber. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg ville vært fristet til å sykle Afrika på langs – en av mange ting jeg ikke fikk gjort i løpet av det siste året med kontinuerlig reising. Er det ikke wailer her på forumet som planlegger noe slikt? Joda wailer er sykkelsjef nærmest. Har selv hatt litt PM utveksling med ham fordi jeg var litt i overkant nysgjerrig på hans sykkelturer. Kunne selv ha tenkt meg og syklet rundt om kring. En slipper jo å tenke på å kjøpe bussbiletter osv. Lenke til kommentar
wailer Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 ja sykkel tur er og anbefale:) for 100 000kr på sykkel tur kan du sykkle i flere år:) Lenke til kommentar
empetre Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Dette hørtes mildt sagt - jævlig - morsomt ut. Skulle ønske jeg hadde tid og penger til å gjennomføre noe slikt. Reiser du alene? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Du tar deg tid, og du skaffer penger når du har bestemt deg for å ta deg tid. (Potensielt unntak? De som har barn.) Lenke til kommentar
empetre Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Om jeg ikke kommer meg inn på høgskolen etter sommeren, så har jeg sykt lyst til å ta meg et friår med reising, men har jo ikke sjans i havet til å skaffe penger nok Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 13. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2011 Dette hørtes mildt sagt - jævlig - morsomt ut. Skulle ønske jeg hadde tid og penger til å gjennomføre noe slikt. Reiser du alene? Ja, jeg reiser alene. Jeg kjenner ingen som kunne finne på å gjøre det samme. Takker samtidig for gode tips, Sibir høres kult ut, men noe kjølig vinterstid har jeg hørt. Tenker derfor å holde meg til varmere strøk. Å sykle Afrika på langs høres morsomt ut. Tusler man bare inn i første og beste sykkelbutikk da eller? Man må vel ha med ganske mye reservedeler, felg, dekk, slange, lappesaker, wire og kranker er vel nærmest forbruksvare. Det samme gjelder vel drevsett. Kan bli kjipt å trille sykkelen 200 km til nærmeste bebyggelse. Samtidig har jeg lyst til å padle ned Amazonaselven i kajakk, og besøke Macchu Picchu. Dette er de mest eksotiske reisemålene. Likevel må jeg si at regnskogen og Sør-Amerika generelt er skumle greier. Løver, tigre og andre store dyr i afrika er det bare å holde seg unna, så er det sjelden et problem. I Sør-Amerika finnes ekstremt giftige reptiler og insekter, som er nærmest umulig å få øye på, før man er bitt/stukket, og da har man vel ofte omtrent 30 sekunder før det er natta. Er det noen sannhet i dette, eller er jeg bare lettskremt og uvitende? Hvis jeg skulle bestemme meg for å sykle afrika på langs, hva er en omtrentlig fornuftig reiserute? Lenke til kommentar
wailer Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Dette hørtes mildt sagt - jævlig - morsomt ut. Skulle ønske jeg hadde tid og penger til å gjennomføre noe slikt. Reiser du alene? Ja, jeg reiser alene. Jeg kjenner ingen som kunne finne på å gjøre det samme. Takker samtidig for gode tips, Sibir høres kult ut, men noe kjølig vinterstid har jeg hørt. Tenker derfor å holde meg til varmere strøk. Å sykle Afrika på langs høres morsomt ut. Tusler man bare inn i første og beste sykkelbutikk da eller? Man må vel ha med ganske mye reservedeler, felg, dekk, slange, lappesaker, wire og kranker er vel nærmest forbruksvare. Det samme gjelder vel drevsett. Kan bli kjipt å trille sykkelen 200 km til nærmeste bebyggelse. Samtidig har jeg lyst til å padle ned Amazonaselven i kajakk, og besøke Macchu Picchu. Dette er de mest eksotiske reisemålene. Likevel må jeg si at regnskogen og Sør-Amerika generelt er skumle greier. Løver, tigre og andre store dyr i afrika er det bare å holde seg unna, så er det sjelden et problem. I Sør-Amerika finnes ekstremt giftige reptiler og insekter, som er nærmest umulig å få øye på, før man er bitt/stukket, og da har man vel ofte omtrent 30 sekunder før det er natta. Er det noen sannhet i dette, eller er jeg bare lettskremt og uvitende? Hvis jeg skulle bestemme meg for å sykle afrika på langs, hva er en omtrentlig fornuftig reiserute? Jeg skal sykkle afrika på langs med start i sep, det er mye lettere enn det høres ut. jeg sykla rundt i central asia og kina i fjor, brukte en billig sykkel jeg betale noen få hundre kr for. jeg møtte på en ganske mange syklister på turen, fleste parten hadde kjøpt sykkel for over 20 000kr plus annet utstyr for mere enn 20 000kr. jeg brukte ikke mange tusen på sykkel og alt utstyr, hadde med noe resvere deler man det meste forble ubrukt. gjør det lett, ikke støtt dempere, helst stål. vanlig enkelt gir system. når jeg skal sykkle nå kommer jeg ikke til og bruke mere enn 6000kr på nytt utstyr tror jeg, det meste finner jeg nok på Finn. de jeg møtte på forrige tur som hadde brukt rundt 40 000kr på nytt utstyr (ikke norske folk) kunne ikke skjønne at det var mulig og bruke en billig sykkel. vanlig rute i afrika er: Egypt, suduan - Etiophia, Kenya, Tanzania, Malawi, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibia, Sør Afrika... det er det lette og vanlige ruta, den tar alt fra 3 4 til 8 månder. har aldri lest om noen som har hatt noen store problemer på ruta. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Dette hørtes mildt sagt - jævlig - morsomt ut. Skulle ønske jeg hadde tid og penger til å gjennomføre noe slikt. Reiser du alene? Ja, jeg reiser alene. Jeg kjenner ingen som kunne finne på å gjøre det samme. Takker samtidig for gode tips, Sibir høres kult ut, men noe kjølig vinterstid har jeg hørt. Tenker derfor å holde meg til varmere strøk. Hadde jeg ikke søkt på høgskole etter sommeren, og hatt penger til det, så skulle jeg nok kanskje ha joinet deg!! btw; er ikke tiger i afrika Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Hadde det vært på et annet tidspunkt skulle jeg også gjerne vært med Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Ja, jeg reiser alene. Jeg kjenner ingen som kunne finne på å gjøre det samme. Skulle gjerne hvert med OJ, men verken skole eller økonomi tillater det Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 23. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2011 Ja, jeg reiser alene. Jeg kjenner ingen som kunne finne på å gjøre det samme. Skulle gjerne hvert med OJ, men verken skole eller økonomi tillater det Din dovenpels :-) Blir avreise i September, tyskertralla må bli ferdig først. Om du kjeder deg med de driftssikre japsene dine kan du komme på besøk å sveise rust om du vil... Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 23. juli 2011 Del Skrevet 23. juli 2011 Rekker du det før september er du god! Skulle gjerne tatt en tur nedover, får tigge jobben om litt fri, men sveise kan jeg ikke Ferdig med førstegangstjenesten antar jeg, hva blir det neste? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå