Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brann på arbeidsplass, lover og regler

Gabsterino

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har nylig hatt en liten brann på arbeidsplassen.

Kort fortalt så sto jeg å spinnet på hjulet på en lighter hvor

plutselig foten min og gulvet under tok fyr. En kollega sto

da bak meg og fyllte noe som heter bremseveske. som jeg ikke var klar over.

her var det søl på gulvet.

Plutselig blir tuten på 5 liters kanna med bremserens antennt.

Min kollega tar da i denne og springer mot utgangen for å hive den utendørs.

Jeg ser kun flammer oppover armen til min kollega da han springer.

Han glipper da denne tønna rett før utgangen og flammene renner ut.

Det begynner å brenne, men kun på golvet og det går snart over.

Det som har tatt skade er armen til min kollega, foten min og porten ved

utgangen.

Det er nå 3 dager siden ulykken og min kollega er fortsatt på sykehus.

og transplanterer hud.

Ikke en person fra arbeid bortsett fra meg har ringt å hørt hvordan det går

med han eller hva som skjedde.

Selv er jeg av mine overordnede blitt grillet om hva som skjedde, de sier de

ikke kjøper "historien min" (de har ikke snakket med min kollega) og de vil jeg

skal fortelle sannheten. Noe jeg har prøvd på flere ganger.

Sist i dag var jeg i møte alene med daglig leder som sa han ikke kjøper det som

skjedde og mener vi lekte med flammer.

Til info er dette et stort bygg og i rommet vi jobber finnes det verken brannslokkings apparat, brannteppe eller førstehjelpsskrin.

Denne måtte vi opp en etasje for å få tak i. så denne brannen måtte slukke av seg selv og vå måtte under en spring (vanlig vask) for å slukke foten og arm.

Uansett ble jeg sjokkert av beskyldninger og behandling på arbeid i dag at jeg

måtte dra til legen å få beroliggende.

Føler da i likhet med min kollega at her fokuseres det kun på at vi skulle ha

lekt oss (noe som ikke skjedde) og ingen ting på sikkerhet som burde vært tilstede

for å minske de skadene som skjedde.

Selv har jeg fått beskjed om at enten vil jeg miste jobben eller få en advarsel,

Er det slik det skal være og er og fungerer?

Prøver arbeidsplassen å fokusere på våre feil (som ikke stemmer) for å

unngå prat om hva som burde vært der for brannsikkerhet?

Føler iallefall selv at jeg ikke har lyst å jobbe en plass hvor en blir

beskyyldt for slikt og behandlet slikt.

Jeg ble så sjokkert over beskyldningene i dag samt opplevelsen i brannen

at jeg fikk ikke til å tenke, hjertet slo fort hele dagen, kvalme, etc,

takk for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som de prøver å undergrave egne feil.

Om du så setter fyr på deg selv, plikter jobben å ha hms-rutinene på plass.

Det er ganske strenge regler for håndtering av brannfarlige væsker/gasser osv.

Du har nok vært ganske uforsiktig, men hvis ikkje det er forbud mot åpen ild på sånne plasser, då er det flere som har forklaringsproblemer.

Ta kontakt med verneombud/hms-ansvarlig og tillitsvalgt på arbeidsplassen.

Og kanskje en advokat.

Lenke til kommentar

I følge Arbeidsmiljøloven, § 2-3 (2), skal arbeidsgiver "bruke påbudt verneutstyr, vise aktsomhet og ellers medvirke til å hindre ulykker og helseskader". Jeg antar at dere er bilmekanikere, ettersom du nevner bremsevæske, og så vidt jeg vet har ikke bilmekanikere krav til å bruke verneutstyr. Når du spinner en lighter, og på ett eller annet vis mister den eller at det sprutet gnister, så det tok fyr i bremsevæsken og på kollegaen din. Deretter må jeg spørre: kunne du ikke tenke deg at kollegaen sto bak det eller at det var bremsevæske i nærheten som kunne ta fyr?

Når det gjelder det at det ikke finnes brannvernsutstyr i rommet, kommer det inn under brann- og eksplosjonsvernslovens § 19 som sier følgende: " Virksomheter skal sørge for at sikkerheten i forhold til brann, eksplosjon, håndtering av farlig stoff og transport av farlig gods på veg og jernbane blir ivaretatt på en forsvarlig måte. Sikkerhetshensyn skal være integrert i alle virksomhetens faser, herunder planlegging, prosjektering, etablering, drift og avvikling". Altså skal arbeidsgiveren din sørge for at det er tilstrekkelig brannsikkerhetsutstyr til stede og at det er rutiner for bruk av "farlig stoff". Under farlig stoff kommer alt som er brannfarlig, eksplosjonsfarlig, giftig, osv.

Jeg studerer jus, så om det er noe du lurer på, så bare spør.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

Jeg sier det som det er her at ja det er jeg som satte i gang hele greia, jeg gnisset på en lighter. Jeg sto rett og slett i min egen verden. Jeg hadde ingen aning om hva kollegaen

min holdt på med bak meg og at det var sølt rundt hvor jeg sto.

Dette er ikke et omeråde med noe som helst forbud mot ild til min viten.

Dette var faktisk første gang vi fikk disse kannene med bremserens.

Vi har tidligere brukt spraybokser til denne typen rens, men de byttet

faktisk samme dag over til dette.

Ja jeg skulle ikke gnisset med lighter og jeg vet bremsrens brenner, men jeg kunne ikke

vite at han holdt på å fylle dette og heller ikke at det var sølt rundt meg.

Det jeg ikke forstår er hvorfor hele foten min tok fyr da jeg til min viten

ikke hadde sølt noe på meg.

Uansett vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til jobb da jeg synes det var en ekkel opplevelse å bli tiltalt for å ha lekt og ville teste ut hvor godt bremsrens brenner.

Samt den ekle beskjeden om at enten får jeg advarsel eller så vil de ikke at jeg skal jobbe der mer.

La meg også si at min kollega som var den eneste som vitnet hele hendelsen vet like godt som meg at dette var ikke noe annet enn et skikkelig uhell og det er ingen i ledelsen på bedriften som har ringt han siden fredag for å spørre hva som skjedde eller hvordan det

går med han.

Han som meg reagerer med sinne når han får høre hva beskyldningene går ut på.

Som vi sier ville ikke brannalarmen gått engang om vi hadde noe å slukke med.

Det var faktisk sertifisering på bruket uken før.

Men hva skal jeg gjøre? Jeg tenker jo ikke på noe annet om dagene da det var en minneverdig hendelse, får jeg beholde jobben? Vil jeg beholde jobben?

Tenker selv som nicho_meg sier at de undergraver egne feil, men hva skal en gjøre?

Lenke til kommentar

Tenker selv som nicho_meg sier at de undergraver egne feil, men hva skal en gjøre?

Og du oppfatter deg selv som helt uskyldig i det som har skjedd?

Legger merke til at du i første innlegg bruker ordet "bremseveske" men senere benytter "bremserens". Er det flere ting du er unøyaktig i forklaringen din?

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er hvorfor hele foten min tok fyr da jeg til min viten ikke hadde sølt noe på meg.

Dette er på grunn av avgassinga, det er ikkje sjølve væska som brenner det er dampen som blir avgitt. Du stod med andre ord mest sannsynlig i ei "tåke" av brennbar gass.

Når det gjeld sjølve saka her så er det fyrste som slår meg at begge parter har opptrått klandreverdig.

Du har brutt din plikt til å vise aktsomheit for å unngå at brann, eksplosjon og annen ulykke opptrer. I tillegg er det forbud mot bruk av åpen ild eller tennkilder i området det brann eller eksplosjon kan oppstå. Sidan du arbeider på området så burde du være klar over risikoen for brann eller ulykke når du "leiker" med ei tennkilde på eit område der det brukes brannfarlige væsker (og antageligvis brannfarlige gasser også?).

Når det gjeld arbeidsgiver sitt ansvar så plikter arbeidsgiver å risikovurdere aktiviteten på arbeidsplassen. Det å ikkje kome fram til at tilgangen på hensiktsmessig slukkeutstyr vil være eit betydelig risikoreduserande tiltak tyder på at dette arbeidet ikkje har blitt gjort.

Eg vil også anta at dersom det er snakk om brannskade som krever hudtranplantasjon så er dette ei så alvorleg personskade at arbeidstilsynet og politiet skulle vært varsla.

Lenke til kommentar

Du har opptrådt (grovt) uaktsomt og kan nok risikere jobben. Men manglende opplæring/advarsel om bruk av ild/lighter kan virke formidlende. Hvis det mangler advarsel om bruk av åpen ild kan du ha en sak.

Bedriften risikerer å måtte betale erstatning til kameraten din i tillegg til refs/bot fra arbeidstilsynet. Sjekk med arbeidstilsynet om de er varslet. Tror det er et krav at enten politiet eller arbeidstilsynet skal varsles ved personskade.

Ta uansett kontakt med arbeidstilsynet, verneombud, evt fagforbund og kanskje en advokat.

Lenke til kommentar

Og du oppfatter deg selv som helt uskyldig i det som har skjedd?

Legger merke til at du i første innlegg bruker ordet "bremseveske" men senere benytter "bremserens". Er det flere ting du er unøyaktig i forklaringen din?

Har aldri sagt jeg er uskyldig. Jeg har selv forklart at det er min feil og det

er jeg som sto med en lighter. Prøver å si det var en ulykke. Men daglig leder

skal ha meg til å si at vi lekte oss og skulle teste hvor brennbart bremserens er.

Noe som irriterer meg og min kollega. Dette området har ikke noen forbud mot åpen ild,

dette var første gang vi hadde denne vesken i åpen form, hadde spraybokser før.

Mye andre brannfarlige kjemikaler så det er sagt.

Du sier jeg har vært grovt uaktsom, men hvordan kan jeg vite at det er sølt bremserens

under meg og dens ekstreme brannfare. Og at min kollega i heletatt driver å fyller over dette bak meg.

Er det en ting vi som er involvert er sikker på så er det at brannalarmen ville ikke

gått engang om vi hadde noe å slukke dette med.

En annen som jobber nede hvor dette skjedde ble fortalt at de mente vi ikke trengte

brannslukkings utstyr i dette området, så det ble fjernet opp en etasje.

Snakket såvidt med en tidligere verneombud som mente at et slikt uhell ikke er en

oppsigelsesgrunn, kanskje advarsel. (noe daglig leder sa til meg jeg kunne bli) Han sa også at bedriften var pliktig til

å følge opp han som ligger på sykehuset. (han har fortsatt ikke fått en telefon). Og hvis nødvendig brannslukkningsutstyr skulle vært på plass ville aldri min kollega trengt å springe med denne flasken mot utgangen (grunnen til at armen hans var brent).

Det er bremserens det er snakk om. Skrivefeil da jeg skrev bremseveske.

Men men vi får se hva som skjer. Kjedelig situasjon.

Endret av Gabsterino
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg bare lurer.. "Tjener" eller "unngår" arbeidsplassen min noe ved å si at vi lekte oss

ovenfor at det var et uhell?

Fikk høre i dag at det har tidligere stått en brannslukker her nede for noen år siden, men denne ble tatt bort da de mente det ikke trengtes her. Samme kjemikaler her da som nå.

Får samtidig høre fra værneombud i andre bedrifter (vår er på ferie) at uhell som dette ikke er oppsigelsesgrunn. Det er ikke lov. Du får håpe de sier deg opp for da blir det større sak osv. Selv om daglig leder sa det var enten fyken eller advarsel.

Er det noe hold i dette eller er det bare vanlig snikksnakk?

Tenker jo mye på dette og den misstroen jeg får at jeg heller ikke har lyst å jobbe

her noe mer men. Får støtte fra alle på bruket utenom de i ledelsen.

Hvis en slutter står en vell med null? Og hvis en får sparken får en dagpenger?

Men får en fyken er det vell vanskeligere å få seg ny jobb om det står i papirer

at jeg tente på min forrige arbeidsplass?

Forbanna dritt på en helt vanlig rolig fredag så blir livet snudd på hodet ved

en totalt ugjennomtenkt sak.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg bare lurer.. "Tjener" eller "unngår" arbeidsplassen min noe ved å si at vi lekte oss

ovenfor at det var et uhell?

[...]

Får samtidig høre fra værneombud i andre bedrifter (vår er på ferie) at uhell som dette ikke er oppsigelsesgrunn. [...]

Det arbeidsplassen tjener på å få deg til å vedta at du leikte deg og at det ikkje var eit uhell er at arbeidsplassen då kan hevde at dei har gjort ein god nok jobb. Dei kan f.eks hevde at dei har eit HMS system som forebygger uhell, men at dei umogleg kunne ha forutsett at ein ansatt tenner på under leik. Det vil også kunne være relevant ovenfor forsikringsselskapet. Dersom dette skyldes eit dårlig HMS system så kan forsikringsselskapet holde tilbake utbetaling med den begrunnelsen at arbeidsplassen har missligholdt forsikringsavtalen (den seier heilt sikkert noke om minimumskrav for brannsikkring).

Det vil også ha innflytelse på om arbeidsplassen kan gi deg sparken eller ikkje.

Frå arbeidsmiljøloven:

§ 15-14. Avskjed

(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

(2) Ved avskjed gjelder bestemmelsene i §§ 15-1 og 15-4 tilsvarende.

(3) Dersom avskjeden er urettmessig, skal retten kjenne den ugyldig etter påstand fra arbeidstaker. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter. Retten kan også bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre når den finner at vilkårene for saklig oppsigelse er til stede.

(4) Arbeidstaker kan kreve erstatning dersom avskjeden er urettmessig. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 21.

Så dersom arbeidsplassen kan hevde at du har utført grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen så har dei lov til å gi deg sparken med umiddelbar virkning. Eit uhell er ikkje ein saklig oppsigelsesgrunn, men bevist skadeverk kan være det.

Så du bør stå på at dette var eit uhell som du ikkje kunne forutsjå p.g.a. manglande opplæring og at konsekvensen av dette uhellet hadde vært mykje mindre dersom brannslukkningsutstyr hadde vært tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Du sier jeg har vært grovt uaktsom, men hvordan kan jeg vite at det er sølt bremserens

under meg og dens ekstreme brannfare. Og at min kollega i heletatt driver å fyller over dette bak meg.

Det skal du gjøre deg kjent med. Jobber du som bilmekaniker bør du uansett vite at det er mange brannfarlige kjemikalier der du jobber og bør aldri leke med lighter i slike områder. Selv om ikke du ser noe vet du aldri hva som kan være i nærheten.

For arbeidsgiver er nok det største problemet at det høres ut som om det ikke var brannslukningsutstyr på stedet. Du kan kanskje argumentere med manglende opplæring i sikkerhet, men det bør være ganske åpenbart at du ikke skal leke med ild på slike steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er trådstarter organisert forresten?

Ja jeg er organisert ja

Det skal du gjøre deg kjent med. Jobber du som bilmekaniker bør du uansett vite at det er mange brannfarlige kjemikalier der du jobber og bør aldri leke med lighter i slike områder. Selv om ikke du ser noe vet du aldri hva som kan være i nærheten.

For arbeidsgiver er nok det største problemet at det høres ut som om det ikke var brannslukningsutstyr på stedet. Du kan kanskje argumentere med manglende opplæring i sikkerhet, men det bør være ganske åpenbart at du ikke skal leke med ild på slike steder.

Ja forstår det, jeg sto på en måte i min egen verden og ikke tenkte på hva jeg gjorde.

Jeg er dekkmann:)

Lenke til kommentar

Det overrasker meg at Politiet og arbeidstilsynet ikke allerede er blandet inn. Evnt bevis rundt årsak, hvem som har skyld, hendelsesforløp undt so weiter er viktig når det er snakk om såpass alvorlige hendelser som involverer personskade. Om du ikke har pratet med Politiet enda eller en representant fra fagforbundet ditt(noe du burde hatt med i enhver samtale med arbeidsgiver) så ringer du begge parter nå. Om de allerede er kontaktet så får du vite det, om ikke vil du sørge for at de blir oppmerksom på en særdeles lyssky HMS-politikk. All den tid arbeidsgiver får på seg til å dekke over feil og mangler ødelegger for deg(som for eks flytte slukkerutstyr ned til første etasje, sette opp skilter om ildforbud osv).

Ikke vær passiv. Ta kontakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...